Slovenská návrhárka Petra Famlerová predstavila novú kolekciu Famale: Are you even real?

Absolventka dizajnérskej školy Via Design v Dánsku, finalistka súťaže Van Graaf Junior Talent 2020, ktorá sa každý rok organizuje pod záštitou pražského fashion weeku MBPFW a zakladateľka labelu FAMALE. Mladá návrhárka Petra Famlerová sa toho rozhodne nebojí. Svoju dizajnérsku cestu totiž naviguje veľmi špecifickým smerom – rozhodla sa navrhovať mužský streetwear kombinovaný s tailoringom. Na Slovensku či v Čechách si na niečo také trúfne málo žien. Svoju druhú kolekciu uviedla minulý týždeň a magazínu Elisette prezradila o svojich inšpiračných zdrojoch i samotnej filozofii tvorby odevov. 

Nová kolekcia na sezónu AW/21 obsahuje až 30 unikátnych kusov a prelínajú sa ňou typické streetwear kúsky ako klasická čierna mikina s potlačou, basic čierne tričká, atypické nohavice z lakovaného materiálu až po klasické obleky a košele ušité z deadstockových látok získaných z českého udržateľného obchodu Textil Mountain.

Pletené pončo a vesta vznikli v českej pletiarni Novia Fashion. Návrhárka na nich aplikovala svoju obľúbenú potlač s názvom „Smoke“, ktorú si navrhla ešte počas svojich študentských čias a pomaly sa stáva jej typickým „signature“ prvkom. Famlerová má zmysel pre zachytenie aktuálneho zeitgeistu hype kultúry. Jej oblečenie vyjadruje súčasnú mestskú kultúru, mieša sa s hudobnými referenciami, historickými odkazmi na subkultúry a sviežim náhľadom na trendy. Je to cool, ale nie tým trápnym klišé spôsobom – heslovité texty korešpondujú s odvážnymi printami a majú svoj skrytý zmysel. Dokáže totiž veľmi dobre čítať kódy súčasnej generácie a integrovať ich do odevov tak, aby zrkadlili ich náladu, postoje a štýl, ktorý chcú ukázať svetu. 

Petra, aké boli vaše inšpiračné zdroje k novej kolekcii? 

Prichádzali rôzne, ale nakoniec do seba navzájom akosi zapadli. Na začiatku procesu som si ich tematicky rozdelila na tri hlavné prúdy, čo mi pomohlo utriediť si myšlienky. 

Prvým impulzom bola kniha 1984 od Orwella. Po jej prečítaní som si uvedomila jej nadčasovosť. Myslím, že celkovo je z mojej tvorby cítiť akúsi “post-sovietsku nostalgiu”. Je to vidieť hlavne na použitých látkach z deadstocku. Myslím konkrétne na kockované košele s potlačou „Are you even real“ a tvárami “agentov” na prednej strane. Sú hlavnými nositeľmi tejto témy.

Ďalšou myšlienkou je viera spoločnosti v systém, ktorý sme si vybudovali. Ovládanie dnešného sveta dátami a neustály dohľad nášho mobilu. Strácame súkromie a možno aj jadro svojho bytia, naše vlastné “ja” je ovplyvnené umelou inteligenciou. Podobným konceptom sa zaoberajú seriály Black Mirror a Westworld, dokument Social Dilemma a trilógia Matrix. Aj oni pomáhali formovať moje nápady. Tu som sa začala pohrávať s myšlienkou “are you human or fabricated?” Túto plastickost a chlad je opäť cítiť z použitých látok.

A posledným zdrojom boli rôzne konšpiračné teórie v spojitosti s pandémiou, očkovaním, koncom sveta a príchodom mimozemšťanov. Ide skôr o satiru a reflektuje ju košeľa so vzorom mimozemšťanov, ktorá je takým hravým kúskom.

Prečo názov „Are you even real“?

Veľmi ma ovplyvňuje hudba. Ku každej kolekcii na konci zverejním aj konkrétny playlist. Počas tvorby tejto kolekcie som najviac počúvala Jamesa Blakea. „Are you even real” je názov jeho tracku. Význam názvu je jednak osobný, jednak perfektne prepojil celý koncept. Vystihuje nedôveru v systém, v samého seba a svet naokolo. Taký existencionalizmus. Spôsob, akým sme sa odtrhli od “reálneho” sveta a trávime ho v tom virtuálnom, by som prirovnala k Matrixu. O to viac v čase pandémie, kedy je človek izolovaný a je ťažké rozoznať, čo je pravda. Dáva to však aj priestor pretvoriť si vlastnú identitu a človek môže byť, kým chce.

Môžete priblížiť, ako vznikli autorské tlače ku kolekcii?

Úplety a printy sú prepojené naprieč kolekciami. Aktuálna potlač je refreshnutá verzia potlače „Smoke”, ktorú som navrhla ešte ako študentka. Inšpiráciou pre jej vznik bol politický odkaz z ruského príslovia „Niet dymu bez ohňa“ tj. „Každej reakcii predchádza akcia“. Zároveň je to aj metafora na to, ako nám zhorel náš svet pred očami a ešte stále horí…

Jeden z oblekov z kolekcie je vyrobený zo špeciálneho nepremokavého materiálu. Môžete nám o tom povedať viac? 

Podstatou uniformy je funkčnosť a účelovosť. Oblek je v takom prípade tiež formou uniformy. Baví ma, ak majú klasické odevy ako sako nové vlastnosti, napríklad sa môže správať ako outwearová športová bunda. Preto som na jeho výrobu použila špeciálnu impregnovanú vlnu, ktorá odpudzuje vodu. 

Je kolekcia udržateľná? S akými materiálmi ste pracovali?

Udržateľnosť je veľmi široký pojem. Dá sa na neho pozerať z viacerých uhlov, je to spojenie viacerých aspektov. V mojom prípade je to skôr o filozofii obliekania a etickosti. Vytvorila som malú kolekciu v lokálnych podmienkach slovenskej produkcie, skôr pre niche market ako pre široké publikum a to považujem za udržateľnú alternatívu k existujúcim veľkým značkám. 

Verím, že môj zákazník si kúsok z mojej kolekciu kúpi preto, že sa v ňom nájde a bude to autorský originál – na rozdiel od masovo vyrobeného oblečenia. Z hľadiska materiálov sa snažím využívať deadstockové látky, ktoré by už nenašli iné využitie. Na kvalite materiálu a dodávateľoch si rovnako dávam záležať. Udržateľnejšie možnosti si vyberám aj pri balení oblečenia. Je dôležité vždy hľadať možnosti, ako by sa to dalo robiť ešte lepšie.  

Prečo práve menswear & streetwear?

Doteraz neviem presne vysvetliť hlavný dôvod. Jednoducho som to ja. Láka ma to a baví. Od malička som bola „tomboy”. Streetwear je štýl blízky môjmu srdcu, spája sa s hudbou, ktorú počúvam a mojím životným štýlom. Pre mňa je streetwear kultúra, je to viac ako len tričká s potlačou. Kontrastne k tomu ma zaujíma aj pánsky tailoring, ten bol vždy spájaný len s dospelými mužmi a skôr s formálnym prostredím. Pre mňa je však tailoring o detailoch, s ktorými sa dá zaujímavo hrať a je to priestor na inováciu. To by mohlo zaujať aj mladšiu vekovú kategóriu.

Celá kolekcia je k zakúpeniu v Shatlé Store, Mýtna 7, 811 07 Bratislava. 

PS: A nedajte sa pomýliť – modely Famale síce sú navrhované primárne pre mužov, ale na ženách vyzerajú ešte lepšie. #girlboss energy on! 

Fotografie: Lucia Pešková

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano