MBPFW #2: Študenti a majstri

Priznám sa, že na študentské prehliadky sa teším na pražskom fashion weeku najviac. Jednak je každý rok vidieť neuveriteľný progres v prehlbovaní vlastného dizajnérskeho jazyka u tých, ktorí sa prezentujú pravidelne, jednak sa objavujú nové talenty s prekvapivo suverénnymi a prepracovanými konceptmi. Veľkou devízou študentov je, že majú v tvorbe relatívnu slobodu a môžu experimentovať. A s chuťou to aj robia. Druhý deň prehliadkového maratónu priniesol zaujímavý prierez tvorbou mladej krvi a zabehnutých bardov česko-slovenskej módnej scény.  

Univerzita Tomáša Baťu v Zlíne: Ateliér design odevu

Začnime od základov. A to večnou čiernou – prehliadku zahájila monochromatická kolekcia Kristiána Stankav ktorej dominoval kožený oblek s výraznými rukávmi. Okamžite sa mi v mysli vynorila replikantka Rachael z filmu Blade Runner so svojimi výraznými ramenami, tak typickými pre ikonickú siluetu 80. rokov. Inšpiráciu dizajnér čerpal zo secesie a La Belle Epoque, tá je vidieť najmä na spoločenských šatách. Práca s tylom je však ošemetná, ak ju niekto neovláda. Môže z toho totiž vzniknúť jeden veľký nasladlý gýč. V tomto prípade je však vidieť veľmi uvedomelý a premyslený koncept, ktorý dbal na vyvážený dojem. 

You got me at Princess Mononoke… Moja najobľúbenejšia kolekcia z tohto bloku vznikla pod rukami šikovnej Lucie Jaškovej. Svoju bakalársku prácu založila na japonskej popkultúre, čo mi bolo jasné hneď po príchode úžasného snehobieleho kabátika v štýle tradičného japonského kimona. Široké oversized strihy s kompilovaním pôsobivého layeringu, okorenené o zaujímavé detaily vo forme viazania a minimalistického printu. Bravo! 

Suit up! Vtipné poňatie témy klasického business formal odievania ukázala Nicola Ševčíková – biele košele s odvážnym výstrihom na chrbte, nadrozmerný golier, biela košeľa transformovaná na crop top, či kožená zástera na oblekových nohaviciach. Čiernobielu farebnosť osviežila farebná potlač. 

Nežná a veľmi dievčenská kolekcia Natálie Vencovskej spájala púdrové pastelové odtiene s kontrastnou a živou farebnosťou magenty či tyrkysu. Prudko nositeľná kolekcia bola akoby utkaná z ľahunkých materiálov, z ktorých dizajnérka tvoria akýsi krehký patchwork. Móda pre moderné víly. 

Blok uzavierala Adriana Šatková, ktorá predviedla kolekciu pohodlných kabátov na nadchádzajúcu jeseň prevažne v rôznych odtieňoch modrej. Modely vznikli pre slovenskú odevnú značku Lull Loungewear a ako už názov vypovedá, ide tu predovšetkým o komfortné nosenie, čomu zodpovedal nielen výber materiálov (menčester, vlna, bavlna), ale aj uvoľnené oversized strihy. 

Technická univerzita v Liberci

Dôraz na ľudovú tradíciu, remeslo, pletenie, autorskú potlač a ručné práce. To všetko sa premietlo do prezentovaných študentských modelov, v ktorých hralo prím predovšetkým svedomité spracovanie a hra s farebnou paletou. Videli sme šaty z upcyklovaných košelí, zdobené autorské rúška, no osobne sa mi najviac páčili pletené odevy – peleríny, šaty a kabáty, ktoré sa hrali sa s objemom a nechali vyniknúť krásu pestrofarebných pletených štruktúr a žilkovania. 

Van Graaf Junior Talent 2020 

Súťaže sa zúčastnili dve dámske a dve pánske mini kolekcie. Výhru si nakoniec odniesol Marcel Petránek, absolvent dánskeho VIA DESIGN Herning s kolekciou „Village Mafia“, ktorá odkazuje na kriminálnu históriu Slovenska v 90. rokoch. Typicky maskulínne oblečenie pretransformoval do precíznych, čistých strihov s použitím prekvapivých farieb (malinová červeň) a materiálov (koža, pleteniny). Blahoželáme! 

Organické formy a ženskú siluetu v príjemných zemitých tónoch priniesla študentka Johana Skálová vo svojej kolekcii Lithos, kde jej ako predloha poslúžili unikátne skalné útvary. Sympatické tvarovanie odevu, ktoré kráča ruka v ruke s moderným trendom širokých rukávov a neutrálnych béžových tónov by som si vedela bez problémov predstaviť nosiť aj vo všedný pracovný deň. Obzvlášť sa vydarili kabáto-šaty v nádhernom odtieni pastelovej fialovej s prepracovaným opaskom. 

Pohodlné nohavice vo farbe rosé s oversized svetrom sú must have tejto jesene. Podarenú kolekciu pletenín s výpletom autorskej štylizovanej kresby predstavila Valéria Jurčíková z UMPRUM v Prahe. Komplikované zvršky s výraznou magentovou aplikáciou krásne vynikli v kontrastne s minimalistickými strihmi nohavíc. 

Petra Famlerová, absolventka VIA DESIGN Herning v Dánsku, vo svojej kolekcii z názvom „Boys don’t cry“ naťukla tému toxickej maskulinity, čo spracovala najmä na potlačiach, na ktorých sa podieľala Mischel Warentis. Materiály pochádzajú zväčša zo second handu alebo zo zvyškov textilných obchodov. Streetwearový vibe celej kolekcie i použitie ružovej mi pripomenuli kolekcie Kima Jonesa pre Dior. Jedinečným kúskom bol perfektne strihnutý kabát, ktorý kombinoval niekoľko kontrastných materiálov, vďaka čomu pekne vynikla podšívka v staroružovej farbe. 

Umprum: Ateliér designu odevu a obuvi 

Môžete šaty robiť a môžete šaty tvoriť. Medzi uvedenými dvoma polohami je značný rozdiel. Pri robení len šaty ušijete, tá druhá naopak ašpiruje na aktívne vyhľadávanie kontextu, príbehu, motívu a inšpiračných zdrojov, ktoré dodajú navrhovanému odevu osobnú pečať autora. Aj v tomto prípade kolekcie krásne odzrkadľovali kreatívny mikrokozmos každého študenta-dizajnéra a extrahovali osobitý potenciál každého z nich. 

Zadaná téma „TEXTile Manifestoes“, ako už napovedá jej samotný názov sa sústredila na rôzne aspekty textualizácie a významu slov, kde nosným médiom bol pletený odev. Zaujímavosťou je, že na nej pracovali študenti z dvoch rozdielnych ateliérov: Ateliéru Designu oděvu a obuvi pod vedením Liběny Rochovej a Ateliéru grafického designu a vizuálnej komunikácie Petra Krejzka. Originálne pleteniny boli vyrobené v českej spoločnosti Novia Fashion. 

A čo sme mali možnosť vidieť? Ako prvá vplávala na mólo vtipná predimenzovaná mega taška od Jana Smejkala, ktorý na svojich odevoch rozpracoval vizualitu a tému QR kódu. Nasledovali už na prvý pohľad megapohodlné a dobre tvarované oversized komplety a šaty Kristýny Hrabánkovej s nádhernou čiernobielou potlačou. Decai s veľmi precízne prepracovanou a organickou potlačou, (apropo ten obrovský megasveter s veľkými vreckami by som okamžite brala do svojho šatníka, aj keď bol prezentovaný v mužskej kolekcii). 

Alesh Hnátek priniesol už svoju typickú sofistikovanú hru s neutrálnymi zemitými odtieňmi, vykrajovaním a mäkkými textúrami. Edward Ganoczy vytvoril nádherné mikino-šaty s veľkými nariasenými rukávmi. Tomáš Němec pracoval s digitálnym printom, pričom vyskladaním jednotlivých vrstiev látky vznikli úžasne opulentné, priam majestátne siluety, ktoré pripomínali divadelné kostýmy. Do oka mi padol aj nádherný pletený „cocoon“ sveter v latté odtieni od Alexandry Gnidiakovej. Summa summarum: študentské práce považujem na pražskom fashion weeku vždy za jeden z highlightov, vnášajú totiž do značne štandardizovaných módnych princípov odvážne a inovatívne prístupy. A tie bude vždy potreba. 

Pavol Dendis 

Koľko odtieňov čiernej poznáte? Slovenský návrhár Pavol Dendis sa do jej nekonečnej šírky ponára každou kolekciou čoraz hlbšie a nachádza (nielen) v nej neutíchajúci prúd inšpirácie. Na rozdiel od predošlej kolekcie U N S E E N, uvedenej na bratislavskom Fashion Live minulý rok, ktorá bola oveľa teatrálnejšia, temnejšia a dramatickejšia, je pri prezentovanej kolekcii Deadstock cítiť sústredenosť na čo najkvalitnejšie prevedenie každého kúska – či už po strihovej alebo technickej stránke. Čipkované lemovanie okrajov, rozšírený strih rukávov, ktoré sú v dolnej časti uchytené páskami/šnúrkami, či predimenzované goliere – to všetko odkazuje na signifikantné znaky krojových mužských košieľ. 

Ako už z názvu vyplýva, kolekcia vznikla zo zvyškovej metráže z veľkých odevných závodov, objavilo sa zopár modelov s autorským dezénom, no na čo som sa však najviac tešila boli kabáty – vynikajú dokonalou oversized konštrukciou, premysleným tvarovaním rukávov i lemovaním. Jeho kabáty vás majú v prvom rade ohriať, dodať bezpečný pancier, auru tajomna. Slovenský dizajnér doteraz tvoril prevažne mužské kolekcie, v móde pre ženy sa ešte hľadá. Škoda, že sme v Prahe nemali príležitosť vidieť jeho schopnosť pracovať so siluetou čistých dlhých splývavých šiat, ktoré umne dopĺňa koženými elementami, alebo vybíjanými opaskami. 

Dendis sa často inšpiruje pohanskými a folklórnymi motívmi, ktoré odrážajú slovenský temperament s nutnou dávkou melanchólie a táto poloha mu svedčí najviac – tu dokáže rozohrať svoj zmysel pre bezchybný tailoring a neoddeliteľný dark vibe, ktorý ma na jeho prehliadkach a vôbec celkovej prezentácii samotnej značky nesmierne baví. Dokáže sofistikovane upgradovať staré kódy ľudového kroja do moderného habitu, no zároveň zachovať výrazné odkazy ako poctu slovenským zvyklostiam a tradíciám v odievaní. A v tom spočíva sila jeho dizajnérskeho umenia – vychádzať zo svojich koreňov, preskúmavať všetky zákutia a polohy čierno-bielej polarity a servírovať surovú krásu, ktorá je úprimná vo svojom poctivom spracovaní a priznanej divokosti. 

Jakub Polanka 

Doslova triumfálnym sa dá nazvať návrat úspešného vizionára Jakuba Polanku na pražský fashion week, kde neprezentoval posledné dva roky. K vytvoreniu kolekcie ho motivovala predovšetkým samotná lokácia – kláštor sv. Gabriela ho fascinoval svojou históriou a atmosférou. Show bola premyslená od začiatku do samotného konca. Tichá, komorná, upokojujúca, v niektorých chvíľach bolo počuť len štebot vtákov spolu s klepotom podpätkov a šuchotu látok na pomaly chodiacich modelkách. 

Nosným elementom kolekcie boli kabáty v rôznych adaptáciách: pelerína, trenčkot, prešívané dlhé športové vetrovky, plášte a saká. Nechýbal všadeprítomný rolák a rukavice. Všetko v návrhárovom obligátnom sivo-modrom kombe. Najmä atramentový odtieň je Polankov favorizovaný a časom sa už stal jedným z jeho poznávacích kódov. Styling zahrňoval vysoké klobúky, ktoré boli previazané šálmi a dodávali tak celkovému looku zaujímavú siluetu. Polankov prístup k ženskej móde je postavený najmä na nesmiernom dôraze na pohodlnosť a všeobecný komfort pri nosení. Zároveň vidíte neskutočnú komplexnosť a absolútnu prísnosť pri prevedení. Všetko perfektne sedí, vlní sa na správnych miestach, drží tvar tam, kde má. 

Pri pohľade na jeho kabáty alebo voľné dlhé šaty z teplákoviny sa do nich máte chuť ihneď zababušiť a vzhľadom na ich nadčasovosť, nosiť až do rozpadnutia. Koniec koncov udržateľnosť a úspornosť je to, o čo sa aj sám dizajnér pri tvorbe kolekcií snaží. Preto nemá potrebu ukazovať svoje kreácie na prehliadkach, ani sa tlačiť do žiadnej sezónnosti – chce tvoriť slobodne a autenticky, tak ako to dal najavo na defilé záverečnou piesňou od Georga Michaela s príznačným názvom „Freedom“. Pochopili sme… 

Zoltán Tóth 

Druhý deň uzavierala prehliadka obľúbeného slovenského dizajnéra Zoltána Tótha, ktorý je veľkým miláčikom nielen náročných fashionistov, ale i česko-slovenskej smotánky. Jeho dnes už ikonická džínsová bunda s výraznými nazberanými ramenami, ktorá je výsledkom spolupráce s legendárnou značkou Levis’s, sa dostala do hľadáčika aj mainstreamovejšieho publika. Prehliadka začala grandióznou laserovou show, aby boli na mólo následne vyslaných 12 modelov pozostávajúcich z prešitých ikonických kúskov – čo som stihla spozorovať boli to, samozrejme, už vyššie spomínaný Trucker jacket, džínsy 501, košeľa Western a klasické biele tričko Levi’s. 

Výsledné looky pôsobili veľmi prirodzene, akoby ste zmixovali charakteristické prvky Tóthovej tvorby – signifikantné a nadrozmerné rukávy, intenzívne riasenie, rukavice a hladké čisté formy so surovosťou a tvrdosťou džínoviny. V každom modeli bol poznateľný kúsok, ktorý bol rozobraný na čiastočky a znovu redizajnovaný do novej formy. Neobjavil sa tu však len prvok dekonštrukcie, dizajnér sa napríklad inšpiroval tvarom košele western a preniesol ju na dlhé večerné šaty. Drsnosť džínsoviny bola zjemnená nielen nežnejšími materiálmi ako sú satén, hodváb alebo zamat, ale aj farbami v kolorite bielej, púdrovej ružovej až po typicky modrú a smaragdovo zelenú, ktoré sú tvorbu tohto dizajnéra príznačné. Výsledkom je veľmi kompaktná a nositeľná kolekcia – apropo, stylingový typ: viete, že džínsovú bundu od Tótha môžete nosiť aj opačne? 

Zdroj foto: MBPFW

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano