Ak sa o Slovákoch hovorí ako o temperamentnom národe so sklonom k intenzívnej emocionalite a nostalgii, tak pre siedmy ročník módneho podujatia Fashion Live! to platí dvojnásobne. Prehliadka slovenskej a českej dizajnérskej špičky sa odohrala vo vyprázdnenej funkcionalistickej budove bývalého obchodného domu Prior. Prvý deň prehliadok bol plný scénických výjavov, tanca a umeleckej performance. A módnych kolekcií, ktoré fundamentálne pretkávala čierna farba vyjadrujúca určitý statement súčasnej doby. Nie pesimistický, ale skôr umiernený a hlbší pohľad do ľudskej duše.
VŠVU/UJEP/WEARME FASHION: Udržateľná móda v oku študentskej ihly
Ako sa v poslednej dobe stáva pravidlom, nová generácia nádejných talentov odevných škôl predvádza na móle tak prepracované modely, že doslova dýcha na krk skúsenejším kolegom. Celá kolekcia bola založená na minimalizácii odpadu pri tvorbe. Funkčné odevy vznikli zo sponzorských textílií z udržateľných zdrojov od talianskych výrobcov. Vlnené tkaniny, layering, teplákovina a pestrá škála materiálov tvorila efektný patchwork na pohodlných kabátoch, do ktorých sa stačí už len zababušiť. Široké strihy a teplá farebná paleta len umocnili dojem veľmi univerzálnej a prudko nositeľnej kolekcie.
AWA: Ženy zviazané násilím, šaty zviazané kravatou
Krehkú tému domáceho násilia veľmi kreatívne a citlivo spracovala mladá módna návrhárka Anita Virág, ktorá študovala odevný dizajn v Budapešti. Kolekcia nazvaná príznačne 09/98 vychádzala z klasického kostýmu – saka a košele, ktoré autorka postupne dekonštruovala a rôzne prepájala pomocou farebných kravát a nitov. Biela farba tvorila nosný základ, pričom sa ako agresívne memento mihli krvavo červené prvky.
Prehliadku otvorila éterická tanečnica, ktorá postupne uvoľnila všetkým modelkám previazané kúsky oblečenia, čo bolo metaforou na symbolické „oslobodenie“ z područia násilia. Kolekciu podporila organizácia Aliancia žien, ktorá sa dlhodobo venuje týraným ženám. Už dlho som nevidela prepracovanejšie včlenenie témy nielen do samotného odevu, ale aj celej koncepcie show.
MICHAELA ĽUPTÁKOVÁ: Sila oblečenia
Etablovaná slovenská návrhárka stavila na svoje typické siluety – puzdrové sukne, priliehavé šaty po kolená, asymetrické riešenia či áčkové strihy. Výrazne vyčnieval overal vo svetlej karmínovej farbe s ostro tvarovanými ramenami. Ľuptáková ako jediná na mólo poslala ženy s príťažlivými plnými krivkami, ktoré perfektne zvýrazňovali klasickú siluetu presýpacích hodín – štíhly pás a oblé boky. Sila ženy vždy vyžaruje ako prvá, správne navrhnuté oblečenie ho dokáže podporiť. A Ľuptáková to veľmi dobre vie.
LUKÁŠ MACHÁČEK: Muž v šifóne
Český návrhár priniesol na mólo svoj radikálne čistý štýl bez zbytočných zdobných prvkov. Japonský minimalizmus v čiernej. A svojská nežná rebélia – aj muži sa môžu obliekať do vznešených materiálov ako hodváb, šifón či satén. Nesmrteľné jednoduché strihy nachádzajú svoj inšpiračný zdroj v streetweare, konštrukcii kimona alebo funkčnom športovom oblečení. Prvky zo ženského šatníka sú citlivo vsadené do mužského odevu – hlboká dekoltáž, korzet či jemné blúzky, ktoré slúžia ako košele. Zároveň však návrhár zachováva strohú maskulinitu odevov.
HAAZ: Drama queens a black widows
Divoké a vášnivé ženy v šatoch z priehľadného čierneho tylu, ktoré však nie sú prvoplánovo vyzývavé, skôr šteklia erotikou a vyžaruje z nich nesmierna sila. Ženy zahalené v kaskádach čierneho tylu a volánov. Nespútané ženy v epesných dlhých šatoch s odkazom na historické kostýmy. Návrhár sa držal jednej témy a varioval čiernu farbu, bordó, úplety a efektný materiál v podobe lakovaného latexu, ktorý strihal na tenké prúžky a aplikoval ich ako ozdobný prvok. Stand out kúskom bol neprehliadnuteľný kráľovský plášť s akcentovanými ramenami a prešívanými radmi volánov. Modelka pod nimi mala oblečenú len spodnú bielizeň a ľahučké pavučinové šaty. Obnaženosť ženy však vyrovnávala majestátnosť a nádherné spracovanie samotnej textúry plášťa.
Farebne vyčnievali dlhé spoločenské šaty v tmavej smaragdovej farbe s metalickými odleskami. Monochromatický koncept kolekcie dovolil dizajnérovi skúmať neprebádané hlbiny čiernej farby a materiálu ako takého, ktorý určoval tón i formu jednotlivých modelov. Highlightom večera bola i pompézna tylová vlečka, po okrajoch obšitá volánmi, ktorú zakrývala modelku od hlavy až po päty. To všetko v šťavnatej performance show, v ktorej jedna z modeliek zo svojich šiat strhávala dekoratívne aplikácie. Roman Haaz so svojou kolekciou vyhral aj tohtoročnú cenu Noizz Fashion Award za najlepšieho slovenského dizajnéra.
TEREZA VU: Krehké fluidum čipky
Česká módna návrhárka sa špecializuje na tvorbu a ručnú výrobu glamour spodnej bielizne. Úspešne sa jej darí nielen v našich končinách, ale aj v zahraničí. Tajomstvom jej úspechu sú exkluzívne kúsky šité na mieru, delikátne materiály ako sú francúzska čipka, hodváb, tyl a mesh. V predstavenej kolekcii návrhárka kombinuje čierny lakovaný latex, kožu s ručne vyšívané tylové body, koketné sukienky, kombiné, spodničky či transparentné šaty.
Bielizeň od Terezy VU je vždy sofistikovane skonštruovaná, využíva celý potenciál ženských proporcií, ktoré miestami zvýrazňuje či naopak zjemňuje volánmi a nežnými živôtikmi. To všetko s gráciou a eleganciou dámy, bez najmenšieho náznaku lascívnosti a vulgarity. Bielizeň od Terezy Vu je pocta ženskému telu, ktoré si zaslúži byť zahalené nielen v krásnych šatoch, ale aj v rafinovanej haute couture bielizni. O návrhárkinej najnovšej kolekcii sme písali aj v našom nedávnom článku z tohtoročného pražského fashion weeku.
Zdroj foto: Martin Tomečko