Veľký česko-slovenský beauty upgrade

Každá z nich má za sebou jedinečný príbeh. Zakladajú si na čistote ingrediencií, prírodnom zložení a vkusnom estetickom balení. A čo je hlavné: sú vyrobené lokálne na Slovensku a v Českej republike. Mladé kozmetické beauty značky zažívajú nevídaný b(l)oom. Nová generácia spotrebiteľov si totiž potrpí na transparentnosť, puristické zloženie (i obalový dizajn), udržateľný mód a eko rozmer. Slow beauty je nový trend. Vyrábaný lokálne a v kvalite, ktorá sa nestratí ani vo svete.  

Veľký česko-slovenský beauty upgrade

Pandemická skin care vlna 

Covid-19, opakované lockdowny a home office nás nútia čoraz dlhšie zotrvávať v našich domovoch, ktoré sa stali časom našimi kanceláriami, učebňami i beauty salónmi. Okrem pohodlného lounge wearu a mäkkej posteľnej bielizne nakupujeme čoraz viac kozmetických produktov. Keď sa už človek nemá kam namaľovať, aspoň sa intenzívnejšie venuje svojej skincare rutine. Nedávny prieskum uskutočnený spoločnosťou No7 odhalil, že až 82 % žien nosí menej make-upu a 52 % z nich zmenilo svoje návyky pri starostlivosti o pleť a svoje telo. 

Nástup wellness produktov ako sú vonné telové oleje, miešané sérumy, koncentráty, chladivé „eye patches“ (gélové vankúšiky pod oči), produkty do a po kúpeli húfne končia v nákupných košíkoch e-shopov po celom svete. Je nutné poznamenať, že kozmetiku v súčasnosti nakupujú nielen ženy, ale aj mužská časť populácie. 

Lokálne, slovensky a hezky česky 

Čo keby ste skúsili vyradiť aspoň na mesiac svoje obľúbené produkty a skúsili kúru zostavenú z čisto lokálnych značiek? Podporu si zaslúžia najmä v tejto zložitej dobe, rovnako, ako si vaša pleť zaslúži len to najlepšie. Créme de la créme z česko-slovenskej kozmetickej scény totiž tvoria produkty s precíznym zložením, z tých najexkluzívnejších ingrediencií a s pokornou úctou k prírode. Opierajúc sa o overené klinické štúdie, tradičné recepisy a bylinkárstvo vznikajú výrobky, ktoré skrášľujú nielen navonok, ale prospievajú vášmu zdraviu, nezaťažujú ho chemickými látkami a šľachtia jeho obranyschopnosť. Pozrite sa na lokálne brandy tvorené s láskou k remeslu a prírode. 

Ťuli a Ťuli: Príroda vo vratnom skle 

Na začiatku bol syn s atopickým ekzémom, dermatitídou a odhodlaná mamička, ktorá sa rozhodla, že ho vylieči bez liekov. Lenka Špaldová začala experimentovať s bylinkami, vyvíjať receptúry s prírodnými alternatívami a vykľula sa z toho vášeň na celý život. 

Slovenská kozmetika Ťuli a Ťuli pôsobí na trhu už od roku 2015 a za túto dobu vyprodukovala obdivuhodne široké portfólio produktov – 80 druhov prírodnej kozmetiky a 50 druhov čistých prírodných esenciálnych olejov – pre ženy, kompletný rad pre deti s alergiami a inými zdravotnými ťažkosťami, prípravky pre tehotné i pre mužov, eko výrobky do domácnosti. Rastlinné oleje, maslá, liečivé soli, včelie produkty sú nabité vitamínmi, minerálmi a všetkými potrebnými živinami, ktoré vaše telo i pokožka potrebujú. Vo vratných fľaštičkách nájdete len kvalitné BIO suroviny bez parabénov, silikónov, sulfátov, farbív, parfumácie a syntetických konzervantov. 

IG: Ťuli a Ťuli

Dulcia: Kozmetika so slovenskou dušou 

Hlboké korene v tradičnom ľudovom bylinkárstve a mastičkárstve otvorili príležitosť zakladateľke Lucii Klebercovej pre zrod značky so slovenskou kozmetikou Dulcia. Lucia sa učila svoje zručnosti od svojej mamy, ktorá celý život vytvárala rôzne mastičky, tinktúry a olejčeky. Neskôr nedokázala na trhu nájsť kozmetické prípravky s vyhovujúcim zložením, preto sa rozhodla začať experimentovať a „variť“ svoje vlastné receptúry doma. Svoj brand vníma v prvom rade ako poslanie, vášeň, lásku a úprimnú prácu. 

Ručne vyrábaná a živá kozmetika sa opiera najmä o silné a čisté účinné látky, extrahované najmä z ôsmich hlavných ingrediencií: ružovej vody, aloe vera, rastlinných olejov a voskov, aktívnych látok, antioxidantov a esenciálnych olejov a probiotických kultúr. Podiel účinných zložiek v produktoch tvorí až 78,6 % a neobsahujú žiadne umelé farbivá, živočíšne tuky, palmový olej, parabény či destilovanú vodu, ktorá pokožku vysušuje. Taktiež v nich nenájdete žiadne umelé stabilizátory či konzervanty, nakoľko krémy sú balené špeciálnou technológiou Air less, vďaka čomu neprídu do kontaktu so vzduchom. Eliminuje sa tak možnosť vnášania baktérií a plesní. 

IG: Dulcia

Modrá púpava: Nenáhlivá krása  

Už ôsmy rok prinášajú súrodenci Peter Virostko a Elena Krátka z Banskej Bystrice na slovenský trh prírodnú kozmetiku v rytme „slow beauty“. Za tento čas si stihli vybudovať nielen široký okruh uvedomelých zákazníkov, ale aj celý kódex, ktorým sa brand riadi. 

Príroda, zdravie a prirodzenosť sú hlavnými hýbateľmi značky. Ako jediní výrobcovia na Slovensku sa môžu pýšiť špeciálnym kozmetickým radom z filtrátu slimačieho sekrétu. V ponuke však nájdete aj prípravky na vlasy, pokožku, starostlivosť o pleť či rôzne dermatologické problémy ako sú strie, škvrny, žilky či ekzémy. Všetko pripravené z vlastnoručne namiešaných bylinkových extraktov. 

Modrá púpava veľmi striktne dbá na ekologický rozmer svojich produktov. Rezolútne odmieta konzum, preferuje minimalizmus a efektivitu, čo je vidieť najmä na ich jednoduchých farebných obaloch. Snažia sa eliminovať toxické látky, ktoré kontaminujú oceány i pôdu, hlásia sa k zero waste princípu a výrazne redukujú emisie.  

IG: Modrá púpava

Malinna: Čo je zdravé, je pekné  

Dalo by sa povedať, že zrod tejto mladej, ale o to obľúbenejšej slovenskej značky, odštartovalo alchymistické experimentovanie hudobného režiséra Jaroslava Stráňavského, ktorý sa po svojej 30-ročnej kariére rozhodol vymyslieť ten najekologickejší čistiaci prostriedok. Po dvoch rokoch pokusov a omylov sa mu to aj podarilo a ukázalo sa, že extrakt z esenciálnych olejov a bylín nielenže perfektne čistí a dezinfikuje povrchy, ale baktérie a vírusy sú voči nemu nerezistentné. 

Pri práci s prípravkom navyše po pár mesiacoch badal zlepšenie nielen svojej pokožky na rukách, ale aj v ohybnosti svojich prstov, ktoré trápila reuma. Na podnet dcéry Dominiky Domigovej, ktorá dovtedy pôsobila ako operná speváčka a hlasová pedagogička v rakúskom Innsbrucku, zostavil pán Stráňavský aj prvý prírodný šampón na sprchovanie. Na začiatku sa produkty testovali a predávali po známych a kolegoch, ale onedlho sa záujem o ne začal rapídne zvyšovať. 

Neskôr vznikol dnes už ikonický mätový elixír, ktorého antioxidačný potenciál má za cieľ naštartovať autoregeneračné a imunitné odozvy v našom organizme. Bylinné výluhy z klinčeka, škorice a lapacha v kombinácii s organickými a esenciálnymi olejmi s prídavkom morskej soli tvoria jedinečnú formulu, ktorú si obľúbili aj známe slovenské osobnosti a influenceri. 

Malinna je špecifická najmä tým, že sa svojimi produktami zameriava na vnútro a hlása, že krása sa rodí v prvom rade v zdravom tele. Všetky výrobky sú biodegradovateľné, vegánske, organické, netestované na zvieratách a vyrobené na princípe zero waste.  

IG: Malinna

Onest: To najpodstatnejšie sa skrýva vždy vo vnútri  

Úprimnosť, prirodzenosť a čistota. A to ako v zložení, tak aj v dizajne. Onest sa vyznačuje vysokou úspornosťou. Nemá rada veľké ovácie, dlhé reči, ani texty. Jeden zo základných pilierov mladého českého brandu je úspornosť, práve to je jeden z dôvodov, prečo ikonické krémy a séra dnes už pyšne trónia nielen na poličkách mileniálov, ale aj generácie Z. 

Produkty vznikajú poctivo, ručne, v malých sériách v Českej republike, aby spĺňali vysoké nároky na maximálnu čerstvosť. Obľúbený One Face Cream je napríklad 100 % prírodný, obsahuje štyri druhy sladkovodných a morských rias, bohatý mix výživných olejov, aktívne rastlinné extrakty či organickú ružovú vodu. Vizuálna hodnota a design produktov je pre brand rovnako dôležitý ako ich obsah, preto spolupracuje s ilustrátormi, dizajnérmi, fotografmi a výtvarníkmi, ktorí svojou kreativitou dodávajú značke osobitý estetický rozmer. 

IG: Onest Care

Smyssly: Kozmetika pre všetky zmysly 

Česká rodinná spoločnosť, ktorá vznikla ako kreatívny dialóg dvoch generácií žien – matky Cecílie Blanárovej a dcéry Silvie Strakovej – sa zameriava na výrobu prírodnej kozmetiky s typickými dizajnovými sklenenými flakónmi s bambusovým uzáverom. Značka Smyssly vznikla už v roku 2017, predtým si produkty vyrábali len pre vlastnú potrebu. Hľadali totiž kozmetiku, ktorá by mala čo najčistejšie zloženie, no zároveň spĺňala požiadavky na anti-aging účinky, hydratáciu a výživu pokožky. Portfólio tvorí najmä produktový rad zameraný na starostlivosť o pleť, výživné krémy, olejové séra a masky.  

Súčasťou filozofie brandu je tiež udržateľnosť jej zdrojov. Časť obalov sa vyrába zo zvyškového dreva, kože a pokiaľ je to možné, plast nahrádzajú sklom. Ak by ste si chceli dopriať niečo skutočne luxusné, vrelo odporúčame novinku: rozjasňujúce sérum s 24-karátovým zlatom. Je nutné poznamenať, že produkty sú mimoriadne vizuálne príťažlivé. Budú sa vynímať krásne na vašej kozmetickej poličke, ale najmä budú svedčať vašej pleti. 

IG: Smyssly

Kvitok: Rozkvitnúť do krásy 

Garantom najlepšieho zloženia je samotná zakladateľka a majiteľka Ing. Martina Dudová, PhD., ktorá vyštudovala Lekársku fakultu a získala doktorát z chémie. Veľmi dobre pozná ľudský organizmus a vplyv chemických zlúčenín na ľudské zdravie. Malé zázraky sa rodia ručnou výrobou v dielni obklopenej malebnými Vihorlatskými vrchmi. Zloženie je jednoduché, zrozumiteľné s cieľom dostať do produktov čo najvyšší obsah aktívnych prírodných zložiek. 

Značka Kvitok získala vôbec ako prvá slovenská kozmetika v roku 2019 oprávnenie na používanie medzinárodne uznávaného loga Cruelty Free International Leaping Bunny – jediný certifikát, ktorý sa vydáva pre výrobky netestované na zvieratách. Na e-shope si môžete vyberať produkty aj podľa indikácií a problémov, ktoré vás trápia – nadmerné potenie, celulitída, jazvy, ekzémy, detoxikácia tela – fantasticky široká ponuka pokryje každú oblasť, pohlavie i vekovú skupinu. Odličovanie, tonizovanie, peelingy, masky, beauty drinky, pleťové séra i oleje či suché šampóny sú nabité rastlinnými extraktami a čerstvými ingredienciami v tej najvyššej možnej kvalite. 

IG: Kvitok

Iuvenio: Omladenie neinvazívnou cestou pre skin intelektuálov

Nová beauty značka IUVENIO z ČR stavia na vede, inovatívnych postupoch, hi-tech peptidoch a klinicky testovaných zložkách. Používa smart ingrediencie a špeciálne pokročilé polymerné micely z kyseliny hyalurónovej, ktoré doslova obalia aktívne látky a prepravia ich až ku kožným bunkám, kde sa rozpustia. Vyberať si môžete balíky s anti-age hacks s nanovláknami alebo kolagénový booster vhodný aj pre vegánov, ktorý obsahuje bambucké maslo, glycerín, vitamín E a glutaprol. 

Kozmetika je vegánska, netestovaná na zvieratách, bez parabénov, parfumácie a farbív. Obaly sú šetrné k životnému prostrediu, recyklovateľné a kompostovateľné. Používajú papierovú lepiacu pásku, kaučukové lepidlo a na potlač farby na vodnej báze. 

IG: IUVENIO

Foto: archív značiek 

Viktória Vargová
Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano