Tri talentované sestry (Zuzka, Katka a Terka) si splnili svoj sen a založili módnu značku „drobne“. Nájdete pod ňou nielen originálnu módu z ich vlastnej produkcie, ale aj dizajnové kúsky mladých slovenských návrhárov. Jedinečné modely a doplnky s dôrazom na materiál a detail, ktoré sú nositeľné a ľahko kombinovateľné, však nie je to jediné, čo vás pri tejto značke nadchne. O tom, kedy a ako sa ich rodinný podnikateľský príbeh začal písať, čo sa skrýva za samotným názvom alebo prečo sa oplatí nepodľahnúť „fast fashion“, sa dočítate v nasledujúcom rozhovore.
Čo viedlo tri sestry, každú inej profesie, k založeniu vlastnej módnej značky?
K založeniu obchodu s dizajnérskym oblečením a doplnkami nás inšpiroval život v Miláne a malé concept story, ktoré sa nám tam páčili. Chceli sme si spolu vytvoriť miesto, kde by boli originálne kúsky oblečenia, a celkovo, aby celý priestor pôsobil inšpiratívne a kreatívne. Vlastnú značku sme vytvorili prirodzene s obchodom. Veci pre našu kolekciu vymýšľam hlavne ja (Katka), ale podieľame sa na nej všetky tri. Tak isto pre nás pracuje naša krajčírka Evka. Vlastná značka zahŕňa viacero aspektov – okrem kreativity aj ekonomickú a logistickú časť.
Prečo „drobne“? Je za týmto názvom nejaký príbeh?
Je to naše pôvodné priezvisko. Teraz sme už všetky vydaté, ale pôvodne sme sa volali Drobné. Naša mamina Anna Drobná nám tiež často pomáha a je inšpiratívna v móde, čiže ona je stále nositeľkou mena Drobná. 🙂
Tri ženy a jeden biznis, dá sa to? Viete zladiť svoje myšlienky a nápady bez väčších konfliktov?
Sme sestry, čiže empatia funguje na 100 %, ale, samozrejme, sú situácie, keď musíme riešiť naše rozdielne povahy a keď má každá trochu iný pohľad na vec. Nakoniec však vždy dospejeme k spoločnému záveru. Možno keby sme neboli rodina, tak by tento projekt nebol realizovateľný, pretože veľakrát je za tým aj obeta a ochota podržať jedna druhú.
Vráťme sa ale na začiatok: Čo podnietilo vašu vášeň pre módu?
K móde som vždy asi najviac inklinovala ja (Katka), študovala som tento odbor, takže to bola aj vášeň a neskôr aj moja práca. Zuzka zas študovala architektúru, ktorá má k móde veľmi blízko, pretože je to podobný druh umenia, kde sa spája vizuálna stránka objektu s tou funkčnou. Aj viacero známych návrhárov boli pôvodne architekti. Dokonca by som povedala, že Zuzka si veľakrát vie skôr predstaviť, ako sa z 2D nákresu spraví dobrý model/strih. No a Terka bola vždy viac na organizačné veci, študovala ekonómiu v oblasti kultúry, čiže môže pri obchode využiť tieto svoje znalosti.
Aká je filozofia vašej tvorby? Môžete nám priblížiť koncept Drobne – store & atelier?
Chceme predstaviť alternatívu ku komerčným zahraničným obchodom a ponúkať lokálnu módu, ktorá je mladá, provokatívna a aktuálna. Nesnažíme sa byť luxusný butik, skôr dizajnový obchod, ktorý je zároveň dostupný a zaujímavý pre ľudí majúcich radi originalitu a domácu tvorbu. Druhá časť názvu „atelier“ zahŕňa našu službu ‚made to misure‘, čo znamená, že vieme vytvoriť návrh aj model priamo na mieru. Väčšinou sú to šaty na špeciálne príležitosti alebo svadby.
Ako vnímate dnešnú rýchloobratovú spotrebu oblečenia?
Trh s oblečením je dosť presýtený, a tak núti spotrebiteľa často nakupovať veľa lacnejších vecí. Je to lákavé, no treba sa niekedy zamyslieť nad tým, čo stojí za nereálne nízkymi cenami oblečenia. My sa tiež snažíme ponúkať veci za dostupné ceny, avšak pri lokálnej a etickej výrobe nie sú úplne porovnateľné s cenami „fast fashion“ reťazcov. Stojí za nimi ale úplne iný proces výroby a celkový prístup.
Vy sa snažíte presadzovať koncept „slow fashion“. Ako sa vám ho darí napĺňať a v čom je podľa vás výnimočný?
My koncept „slow fashion“ napĺňame v tom, že vieme kto a za akých podmienok veci vyrobil. Výnimočný je v tom, že väčšina vecí sú ‚kusovky‘, čiže sú originálne a hlavne, ku všetkému máme osobitý prístup – ak sa vám s danou vecou niečo stane, vieme to hneď riešiť. Tak isto sa u nás viete počas eventov, ktoré organizujeme, stretnúť so samotnými návrhármi osobne.
Váš módny obchod je vďaka tomu plný jedinečných modelov z tvorby známych aj menej známych slovenských dizajnérov. Podľa akých kritérií vyberáte jednotlivých lokálnych umelcov a ich originálne kúsky?
Vyberáme modely, ktoré sú niečím zaujímavé – buď majú nejaký príbeh, alebo nás hneď osloví strih, farba a podobne. Každá z nás má trochu iný štýl, takže to odráža aj rôznorodý výber. Ja (Katka) mám radšej farebnejšie, výstrednejšie veci, Zuzka skôr minimalistické a Terka viac comfy/športovejšie. Snažíme sa, aby sa v obchode dalo obliecť aj na bežný deň, aj na elegantnejšie akcie a zároveň aby jednotlivé kúsky mali dušu. Z návrhárov oslovujeme aj mladé, aj zabehnutejšie značky a snažíme sa vytvoriť medzi nimi akúsi rovnováhu a jednotnejšiu cenovú líniu.
Čo je podľa vás potrebné pre tvorbu úspešného módneho návrhára?
Je dôležité, aby mal svoj rukopis, robil kvalitné veci, ktoré zároveň oslovia nápadom, myšlienkou. Nehovoriac o výbere vhodného materiálu a nositeľnosti jednotlivých modelov. Výhoda je, ak sú veci z danej kolekcie kombinovateľné aj medzi sebou.
Aktuálne ste predstavili aj novinku, službu Rent the runway, čo znamená, že po novom si už módne kúsky záujemcovia nemusia kúpiť, ale môžu si ich len na krátky čas zapožičať. Kto prišiel s týmto nápadom a ako ho hodnotíte?
Rozmýšľali sme nad takýmto niečím už skôr, ale „nakopla“ nás Vivien Babicová, ktorá nám priblížila, ako tento koncept funguje. Jej veci máme veľmi rady a veríme, že je dobré sa radiť so samotnými návrhármi aj o našich krokoch v predaji, keďže dušu obchodu tvoria práve ich produkty.
Čo vy a móda? Čo pre vás toto slovo znamená? Preferujete nejaký konkrétny módny štýl, zbierate inšpiráciu od známych osobností alebo sa obliekate výhradne podľa seba?
Móda (v obliekaní) je pre mňa (Katka) spôsob sebavyjadrenia, niečo, čo už na prvý pohľad o človeku prezradí kúsok z jeho charakteru. Zo zahraničných influenceriek mám rada Leandru Cohen (ManReppeler) alebo uletenú Marianne Theodorsen. Zo známych značiek sa mi páčili vždy tie s nádychom punku, ako napr. Vivienne Westwood, alebo trochu z iného súdka Delpozo či Valentino. Z našich návrhárov mám rada AiMOffcl (Michaelu Hriňovú), Zuzanu Trtolovú, Brufen.k (Katarínu Mydliarovú) či Barboru Kubi. Je ťažké si vybrať, keďže vždy nájdem u každého niečo, čo ma osloví. Inšpirujú ma rôzni ľudia, nie výhradne známi, skôr takí, ktorí ma zaujmú zjavom alebo tým, čo robia, kým sú. Z nášho módneho minisveta je to napríklad Mischel Warenits. Zuzka má radšej minimalistickú módu, čo asi odráža aj to, že je architektka (či naopak). Má rada systém a poriadok nielen v živote, ale aj v obliekaní. Medzi jej obľúbencov patria Erika Daxnerová, Petra Kubíková či Betonbasic. A nakoniec Terka, ako som už písala, má radšej pohodlnú módu. Z našich značiek má najradšej Buffet, Terez Feňovčíkovú, Lukáša Krnáča či Veroniku Lokajíčkovú.
Mať vlastnú módnu značku je pre mnohých splnením sna. Je ešte niečo, čo by ste rady v pracovnej sfére dosiahli? Máte nejaké ďalšie plány?
Je stále na čom pracovať, čiže určite by sme chceli uceliť a vylepšiť našu tvorbu, tak isto pracovať na tom, aby obchod stále lepšie fungoval. Nie je jednoduché predávať takýto druh produktu, keďže máme veľkú konkurenciu v rozšírených komerčnejších obchodoch. Nájsť a hlavne udržať si klienta pri našom malom trhu je náročné a zaberie to veľa času. Preto sa tešíme každému, kto k nám zavíta. 🙂
Foto: súkromný archív sestier, Kristína Botlová, Mafin Laurincová