Soňa Vidiečanová, zakladateľka značky Créeme: ,,Pozerám sa na produkty ako na renesančnú remeselnú krásu.“

Značku Créeme založila cez crowdfunding v roku 2017, kde ju podporilo 341 ľudi z Česka a Slovenska. Absolventka módneho dizajnu a zakladateľka značky, Soňa Vidiečanová stále však neupustila z vysokých nárokov na kvalitu materiálov a zhotovenia. Vytvára naturálnu spodnú bielizeň založenú na troch hlavných hodnotách, v ktorých tkvie jej úspech – premyslenosť, ochrana zdravia a rešpekt k prírode. So Soňou sme sa porozprávali o nástrahách podnikania na Slovensku, o lokálnej produkcii aj o tom, ako vidí budúcnosť ona.

So spustením malosériovej výroby pod značkou Créeme vám pomohlo 341 ľudí zo Slovenska a Čiech. Ako spomínate na tieto začiatky?

Úžasne a zároveň strašne. Crowdfunding bol úplne úžasný, podporovateľia boli skvelí a my v Créeme sme boli energetické a nakopnuté, to je tá sila začiatočníka. Zároveň strašne, pretože to, čo sa nám dialo s každým jedným dodávateľom komponentu bolo, že sme skoro prišli o nervy. Ale práve tým, že ste energetický začiatočník, tak to obdobie zvládnete. Teraz je to už oveľa stabilnejšie ako v roku 2017. Aj ja sama som kľudnejšia, užívam si kreatívnu činnosť, manažment aj podnikanie.

Viedlo vás k založeniu značky aj niečo iné ako ohľaduplný pohľad na našu planétu a jej lepší chod, alebo sú práve toto hlavné dôvody? 

Áno, sama som zažila silnú alergickú reakciu na syntetický materiál, ešte počas štúdia módneho dizajnu. Vtedy som sa začala oveľa viac zaujímať o to ako, a hlavne z čoho sú jednotlivé komponenty oblečenia vyrobené. 

Značka Créeme má v ponuke len svetlé produkty. Prečo je to tak? 

Keď som sa viac začala zaujímať o materiály, zistila som zaujímavu informáciu, že bavlna nevyrastá z pôdy biela, ale jej prirodzená farebnosť je béžová, hnedá, zelená a najnovšie viem, že aj ružová. To ma úplne fascinovalo. Navyše sami dermatológovia odporúčajú ľudom s citlivou pokožkou nosiť len svetlú 100% bavlnu.

Aké 3 slová by dokonale opísali to, čo chcete so svojou bielizňou odovzdať ľuďom?

Prirodzená krása, rozmanitosť, nežnosť.

Pri výrobe kladiete veľký dôraz na materiál, aké je to však na Slovensku s jeho kvalitou spracovania?

Slovensko je veľmi malá krajina na to, aby sme mohli očakávať, že všetci dodávatelia budú dodávať kvalitné šitie. Spodná bielizeň je navyše tak špecifický produkt, že naň treba špeciálne stroje. Nie každá dielňa ich má a keď ich niekto aj má, tak sa kľudne môže stať aj to, že vám v objednávke dodajú aj pokazené kusy. Krivo ušité, opačne ušité alebo zle prišité kusy skryjú v strede objednávky tak, aby ste si ich hneď nevšimli. Je to veľmi zvláštne správanie tunajších majiteľov a manažérov. Ja chápem, že človek nie je robot, že sa počas 8 hodín za strojom môže pomýliť, ale tváriť sa, že sa nič nestalo je pre mňa naozaj nezodpovedné. Na začiatku som bola každej objednávke kontrolórom kvality, medzi dielňami sme tak pendlovali 2 roky. Preto už tiež nie som silou-mocou za to, aby značka Créeme bola šitá len na Slovensku. Stále je pre mňa však veľmi podstatné, aby nám objednávky prichádzali kvalitne ušité. Podprsenky teraz vyrábame v Česku, tie ešte kontrolujem. Nohavičky šijeme na Slovensku a tie už našťastie kontrolovať netreba.

Čo presne znamená Cradle to Cradle koncept a ako sa ním v Créeme riadite?

Cradle to Cradle je koncept dizajnovania produktov tak, aby produkty po plnohodnotom využití zákazníkmi, nekončili ako odpad na skládkach či v spaľovni. Hlavné je rozdelovať technický cyklus (polyester, kov) a biologický cyklus (bavlna, konope). Ja sa preto v Créeme zameriavam len na stopercentné materiály ako napríklad stopercentná organická bavlna, ktorá patrí do biologického cyklu a je ju už možné zrecyklovať, vytvoriť z nej nové vlákno. Alebo mosadzné kovové komponenty, ktoré patria do technického cyklu, ktoré je možné nekonečne taviť.

Čím sa riadite pri samotnom navrhovaní spodnej bielizne?

Ja sa už pozerám na produkty ako na renesančnú remeselnú krásu. Je to pre mňa niečo vedecké a zároveň niečo umelecké, pretože aj vedci aj umelci, sa stále snažia zlepšovať či vyvíjať. Videla som sochu Únos Prošerpíny, kde je taký nádherný detail – dotyk ruky.  Dotyk ruky je vytesaný do mramoru, tak jemne a reálne, že keď sa na ňu pozriete, tak úplne cítite ten pocit dotyku. A určite sa to sochárovi nepodarilo len tak za jednu noc. Preto sa pri spodnej bielizni pozerám na každý jeden detail, opatrne vyberám všetky komponenty, aby boli zdravé pre človeka, pretože oblečenie a módne doplnky nie sú len o výbere textilu – a teda organickej bavlne, ale aj o ostatných komponentoch, ktoré tvoria celok produktu a jeho dizajn. Počúvam spätnú väzbu od zákazníčiek, aby som spodnú bielizeň zlepšovala, aby sedela správne na tele a vedeli si ju plne užívať tu a teraz (stále však podľa cradle to cradle), a to hlavne preto, lebo každá žena má iné telo.

Čo všetko sa deje v „zákulisí“ značky pred uvedením nového produktu?

Moje prvé roky v značke som skôr vylepšovala tie produkty, ktoré už máme, na základe spätnej väzby. Podprsenka Sophia tak bude mať tento rok piaty vývoj. Až tento rok chcem prísť s novou podprsenkou, ktorá bude určená pre ženy, ktoré majú bližšie prsia pri sebe, kedže túto spätnú väzbu som najviac dostávala na Sophiu. Opäť som tak viac pochopila rozmanitosť ženských tiel a teda pri podprsenke Sophii už aj pri veľkostnej tabuľke uvádzame, že lepšie sedí ženám, ktoré majú prsia ďalej od seba. 

Dizajn spodnej bielizne je obrovská mágia, pretože musíte vedieť, čo vaši dodávatelia dokážu a čo nie. Takže  ak napríklad nemajú nejaký stroj, tak som obmedzená v dizajne. Nie je tam ešte úplná sloboda ako by som si to želala ja.

Tým, že som už v chode značky, tak už mám nejaké komponenty na sklade, no v prvom rade je to nakúpenie komponentov pre nový typ, kedže je všetko na zákazku, tak prototypujeme aj komponent – krúžok a posunovač, ktoré sa používajú na skracovanie a predlžovanie ramienok. A takto to ide s každým komponentom na konkrétny nový produkt. Kým sa dohodnem s dodávateľom na druhu, niekedy trvá aj 2 mesiace. Napríklad, každá gumička má svoju tažnosť. Nejde teda len o farbu a dizajn gumičky, ale aj o technickú stránku, koľko cm má gumička šírku, či ju následne v dielni budeme vedieť prišit, a zároveň či táto ťažnosť gumičky bude vhodná napr. do pása, aby ženu počas nosenia nesťahovala. Až potom to je o konštrukcii strihu a prototypovaní daného produktu. A to nehovorím, že produkt treba nafotiť a pridať na web – takže vždy vymýšlam ideu, kde sa bude fotiť, aký pocit chcem zanechať z fotiek, alebo na čo chcem poukázať, a teda ide aj o celý manažment fotenia s ľudmi – modelky, priestory, make-up artist, fotograf.

Aké sú vaše vízie do budúcnosti?

Nemám veľmi rada rozprávať sa o imaginárnej budúcnosti. Od začiatku otvorenia Créeme hovorím, že chcem dať von kolekciu v hnedej prirodzenej bavlne a stále sa mi to nedarí, vždy príde nejaká facka – buď výrobná alebo ekonomická. Takže uvidíme… Robím najlepšie čo viem v tejto chvíli a každým dňom sa chod značky extrémne zlepšuje.

Kompletnú ponuku značky Créeme objavte na creeme.eu

Zdroj foto: Créeme