MBPFW #3: Sny o tých najkrajších šatách

Šaty, aké len tak nekúpite v bežných obchodoch. Šaty, ktoré si musí návrhár vysnívať. A potom vlastnými rukami doslova priviesť na svet. Utkané z myšlienok, ideí a predstáv. A ušľachtilých materiálov. Presne takéto nádherné róby sme mali možnosť vidieť v tretí deň pražského fashion weeku, na ktorom dominovali dve mená: Martin Kohout a Natália Dufková. La mode est-elle un art?

Martin Kohout 

Zo šiat Martina Kohouta na mňa vždy sála akási poetická lyrika. Návrhár – samouk tvorí fantastické kreácie, ktoré uchvátili českú fashion scénu. A nie je sa čo čudovať. Pri pohľade na jeho dychberúce modely okamžite odhalíte trpezlivú, ba až mravčiu prácu s detailmi. Meditácia nad formou, štruktúrami a textíliou, ktoré tvoria samostatné príbehy na matérii. Každá kolekcia Martina Kohouta vzniká s určitým naratívom, tentoraz ako zdroj inšpirácie poslúžilo dielo spisovateľky Virginie Woolfovej Orlando, ktoré sleduje premeny ženy v rôznych historických obdobiach, genderi a identitách. Autor pracoval s novými technikami a materiálmi – obzvlášť pôsobivá bola biela časť kolekcie, ktorá vznikla pomocou aplikácie silikónovej štruktúry priamo na čipku, takže práca na jednom modeli zabrala aj niekoľko týždňov.

Šaty od Kohouta sú fascinujúce vo svojej úprimnosti a nehe. Preto nepotrebujú žiadny ďalší styling, ani podporu doplnkov. Sú ojedinelým klenotom rovnako ako žena, ktorá ich nosí. Kohoutove hrdinky sú nežné, zraniteľné a nezakrývajú to. Nosia svoje pocity a neboja sa ponoriť do svojej hĺbky. Dramatické, bosé, so strapatými mokrými vlasmi, s očami plných sĺz, náhliace sa do neznáma vo svojich objemných nariasených šatoch… a v ich osobnej zúfalosti a krehkosti sa prejavuje ich vnútorná krása. Martin Kohout jednoducho transformuje naše dievčenské sny o princeznách na skutočnosť… 

Hana Frisonsová 

Málokedy sa stane, že jedna celá kolekcia pôsobí tak homogénne, že poskladaním jednotlivých lookov vytvoríte takto esteticky harmonické farebné spektrum. Veľmi dôsledne premyslený kolorizmus a dôraz na vizualitu. Dizajnérka pracovala s digitálnou potlačou, vďaka čomu sa zrodili upokojujúce textilné printy, ktoré sa doplňovali s ručne pletenými setmi, zamatovými kompletmi a šatami. Komfort zone on point! 

Natália Dufková/Naniche 

Už prvotné tóny tracku „Violence“ od mojej obľúbenej mimozemšťanky Grimes a zimomriavky mi dali tušiť, že toto bude to pravé. V tejto podivnej pandemickej dobe totiž zúfalo potrebujeme snový eskapizmus. Svoje rozprávkové úteky do sveta, kde je všetko krásne, farebné, kde sa dá voľne dýchať bez rúška, kde môžeme nosiť tie najnádhernejšie éterické róby. Snívajme o lepšom svete. Tak ako návrhárka Natália Dufková, ktorá definuje zrod svojej kolekcie Nymphae SS2021 ako „plod vírusovej izolácie“. 

Študentka posledného ročníka na pražskej UMPRUM tvorí pod vedením profesorky Liběny Rochovej, nedávno absolvovala stáž v Japonsku a na jej odevoch je to cítiť – najmä čo sa týka expanzívnej objemnosti, vrstvenia a pracovania s textilom ako skulptúrou. V minulosti jej kolekcie obsahovali nadrozmerné objekty a objemné kabáty s balónovými rukávmi, rôznymi funkčnými prvkami a riasením… Rei Kawakubo by pri pohľade na jej modely ticho súhlasne prikyvovala. 

Natália Dufková má sebavedomý a jasný dizajnérsky rukopis, veľmi dobre vie, čo chce dosiahnuť a vyvolať. Tentoraz prekvapila kolekciou spoločenských šiat ušitých z hodvábu, šifónu, saténu a z upcyklovaného damašku. Niekoľko modelov svojimi textilnými aplikáciami a tvarovaním pripomínali rozkvitnuté kvety. Pri pohľade na nádherný riasený model v pastelovom champagne odtieni sa mi v mysli vynoril  Pierpaolo Piccioli so svojimi nadýchanými róbami pre Valentina… Na dvoch modeloch boli umelé kvety priamo súčasťou topu a vytvárali tak plastickejší dojem. 

Éterický vibe podtrhli futuristické podpätky Shoedaism českej dizajnérky Karin Onderkovej, v ktorých modelky priam viali na catwalku. O výrazné autorské šperky sa postarala Markéta Kratochvílová zo štúdia Bold. Bohužiaľ, z diaľky som nemala možnosť ich vidieť tak detailne, ako by som si priala, ale ich nadrozmerný organický tvar a lesk dodával šatom luxusný šmrnc. Myslím, že kolekcia Nymphe má vydláždenú cestu prinajmenšom do fashion editoriálu Vogue. Gratulujem a ďakujem autorkám, že nás aspoň na zopár minút preniesli do svojho snového wonderlandu! 

Dominika Kozáková 

Musím sa priznať, že štýl návrhárky Dominiky Kozákovej som dlho nemohla pochopiť. Vnímala som silný vplyv ikonickej anglickej návrhárky Vivienne Westwood, no nedokázala som identifikovať základy, o ktoré sa autorka pri tvorbe opiera, ani nejaký širší kontext. Obyčajnému smrteľníkovi sa môžu zdať jej modely až príliš extravagantné a možno na prvý pohľad nenositeľné, prišla som však na jednu dosť dôležitú vec, ktorá môže diváka zmiasť – je to finálny styling. Totižto keby ste si odmysleli vtipné klaunovské čapice, líčenie a ďalšie vylepšenia vizáže, dostali by ste len ojedinelé kúsky vo svojej originalite – zaujímavé riešené pleteniny, autorskú potlač na oblekoch, premyslené podstrihy šiat, ručné výšivky, tie dye, patchwork, korálkové aplikácie – všetko, čo si len dokážete predstaviť. Moje domnienky potvrdila aj ďalšia prehliadka, ktorú dizajnérka mala na inom podujatí We’re next v ten istý týždeň po fashion weeku, kde na mólo vypustila naopak prekvapujúco triezvu kolekciu s oveľa miernejšími lookmi, čo len potvrdilo cestu, ktorou sa bude autorkina tvorba pravdepodobne poberať. 

Jakub Patka 

Symbolika a princípy pracovného odevu sa stali leitmotívom predstavenej kolekcie slovenského štúdia JAKUBPATKA, ktorá oscilovala na dvoch frontoch: na funkčnom sportsweari a formálnejšom business casual lookom. Vychádzajúc zo základného strihu oblekového saka boli na zvršky aplikované reflexné plochy a rôzne ozdobné, no zároveň praktické elementy ako vrecká či dekoratívne švy. Mimoriadne zručne a precízne boli ušité predĺžené saká, ktoré pripomínali dlhé pracovné plášte, no s určitými estetickými modifikáciami a upravenou siluetou. Dlhé kabáty a trenčkoty vynikali veľmi dobrými strihmi, obzvlášť ma zaujal klasický tmavý ženský oblek s voľnejšie tvarovaným sakom. Jakub Patka je predovšetkým veľmi zručným, až perfekcionistickým typom návrhára, ktorý si mimoriadne dáva záležať na prevedení odevu a jeho čistote. Možno by bola prospela väčšia koherentnosť kolekcie a iný výber obuvi, napríklad vysoké pracovné topánky alebo čižmy by dodali nohaviciam a celkovému looku ešte dynamickejší vibe a správne by ho „rozbili“. 

Lukáš Krnáč 

Život je kabaret. Alebo prinajmenšom hriešna burleska. Mladý slovenský návrhár Lukáš Krnáč je divoký. Vždy bol a bude. Tradičné pokojné prehliadky som od neho nikdy nevidela, chvalabohu. Vždy si dáva záležať nielen na pestrosti modelov, ale aj na samotnej performance. Na tohtoročnom fashion weeku to bola doslova smršť spojená s obľúbenou Miss Cool Cat a ďalšími tanečníkmi. Modely boli v tejto show druhotné, samotná kolekcia sa totiž kolekciou nazvať ani nedá, bol to skôr taký kompilát všetkých možných štýlov – od smaragdového kostýmu, úžasného vystuženého saka až po jednoduché športové sety. Objavilo sa zopár béžových šiat, polovičných korzetov, ale vcelku to bol viac menej jeden vtipný chaos. O módu Krnáčovi v tomto prípade primárne ani nešlo, bol to skôr akýsi intenzívny pocit radosti, rozvírenie vzduchu a sympatické vykročenie z komfortnej zóny. Ako hlásalo hlavné motto tohtoročného MBPFW: The Show must go on… Vzhľadom na búrlivé reakcie publika show svoj účel splnila a my sa tešíme na budúcu kolekciu! 

Pietro Filipi 

Česká odevná značka na čele s návrhárkou Monikou Drápalovou predstavila najnovšiu kolekciu s určitým french vibe, aspoň styling jednotlivých lookov na to poukazoval a snažil sa o živočíšny „trés chic“ look. „Respect what you feel“ znie najnovšie motto, ktoré sa tiahne celou predajnou a brandovou filozofiou značky. Oblečenie má reflektovať hlavne naše vnútorné pocity, preto Pietro Filipi najnovšie zaviedol zaujímavú cenovú politiku – za oblečenie v ich predajniach zaplatíte podľa toho, ako sa cítite (a hlavne vaša peňaženka). 

Show prebiehala v centre prehliadkového móla, s recitačným a hudobným podmazom. Opakujúci sa voice over však na mňa po čase začal pôsobiť ako uspávací loop, kedy nevnímate čo vlastne hlas hovorí, ale máte pocit, akoby sa zasekol. Prehliadke by skôr prospela svižnejšia show a šťavnatejší, odvážnejší styling, ktorý by vyzdvihol basic, ale veľmi kvalitne prevedené a ušité kúsky. Uvoľnené nohavicové kostýmy a dlhé kabáty by si boli zaslúžili pekne zaviať na prehliadkovom móle, aby sme si ich mohli vychutnať zo všetkých strán a nechali ich hovoriť samé za seba, nespútané a bez scénického kŕča. 

Zdroj foto: MBPFW

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano