MBPFW #1: Móda v dobe pandemickej

Ten, kto tvrdí, že sa svet módneho priemyslu neotriasa v základoch, si asi vnútorne klame, alebo žije odlišnú realitu. Tohtoročný MBPFW FW20/SS21 bol iný v mnohých smeroch – komornejší, úspornejší a emocionálne vypätejší. Možno som to tak vnímala osobne len ja, ale akoby nad presklenou strechou Kláštora sv. Gabriela v Prahe visel mrak akejsi neistoty a bezvetria. Umocňovali to aj všadeprítomné rúška, dvaja milí páni v čiernych oblekoch pri vstupe, ktorí nám v rámci bezpečnosti mierili pred každou prehliadkou elektronickými teplomermi na čelo. Napriek tomu sa celému produkčnému tímu MBPFW a dizajnérom podarilo vytvoriť čarovnú atmosféru, v ktorej sme aspoň na zopár hodín dokázali zabudnúť na dianie „tam vonku“ a ponoriť sa do prchavých momentov z prehliadkového móla. A za to im patrí veľká vďaka.

Pohodlie is the new black

Nová doba si žiada nové uniformy. Nenositeľné modely na čas budú musieť ustúpiť. Nemáme ich totiž kde „vyvetrať“. Potrebujeme univerzálne kúsky, ktoré s nami prečkajú súčasnú i (nedajbože) budúce pandémie. Aj keď sa to možno teraz nezdá, pohodlie, kvalita materiálov a praktickosť pri obliekaní bude hlavnou esenciou budúcnosti fashion sveta. Len čo sa totiž naše vnímanie sveta zúži na tak pragmatickú vec ako je ochrana zdravia, všetko akoby ustúpi do úzadia. Prvý deň bol v kolekciách všeobecne cítiť príklon k nadčasovosti.

Daniela Pešková  

„Já bych si vybrala“, pokyvuje hlavou jedna z diváčok fashion show českej návrhárky Daniely Peškovej. Myslím, že valná väčšina žien by do svojho šatníka veľmi rado zaradila zopár kúskov z tejto minimalistickej, pohodlnej a esteticky ľúbivej kolekcie. Pešková mimoriadne zručne žongľuje medzi praktickou funkčnosťou, business casual, prísnou strohosťou a krehkou éterickosťou. Každý strih je vyvodený do ženskej siluety, nenásilne, voľne, bez prvoplánovych obtiahnutých tvarov. Naopak, dizajnérka sa drží hesla „menej je vždy viac“ a servíruje striktne vyhranený rukopis, ktorý mi niečím evokuje značku Jil Sander v takom našom lokálnom poňatí. A ten hnedý kabát so spustenými ramenami je jeden sen! Styling jednotlivých lookov doplnili tašky od českej značky Yrnchea subtílne oblé šperky od Marie Kobelovej z najnovšej kolekcie „Euphoria“. 

Denisa Dovala 

Inšpirácia obrazmi je medzi módnymi tvorcami pomerne častá. Tentoraz ho namaľovala autorka sama, použila pritom techniku umeleckého smeru Informel, čo je v podstate staré dobré intuitívne kreslenie. Výtvarné poňatie jednotlivých lookov obsahovalo rôzne formy expresívnych a spontánnych skečov, drippingu a náhodných ťahov štetcom priamo na textil. Kolekcia bola postavená na kontraste materiálu – koženky a tylu. Laškovanie s čiastočnou transparentnosťou sa vyplatilo najmä u modelov, ktoré by sme sa reálne nebáli obliecť do spoločnosti. Medzi najpodarenejšie patrili určite tenučké tylové šaty, ktoré mali veľmi pekne vyformovanú objemnú siluetu a v kombinácii s maskou mi pripomenuli ranné modely Alexandra McQueena, nadýchaný tylový top v kombinácii s voľnými oversized nohavicami a kratšie baby doll šaty so širokými rukávmi.

Imreczeova

Česká návrhárka v novej kolekcii vychádzala z konštrukcie kimona a pracovala s technikou polstrovaného prešívania. Dominovali dlhé sukne – zateplené s kríženým vzorom a efektnými dekoratívnymi gombíkmi alebo s veľkými volánmi v káre evokujúce vidiecke „country dress“. Imreczeova tentoraz opustila geometrické tvary a optické grafické hry na textile, čo kolekcii značne prospelo – je oveľa čistejšia, sebavedomejšia a dobre sa usadzuje vo vlastnom dizajnérskom jazyku. Signifikantným kúskom kolekcie boli perfektne tvarované vesty s ostrými ramenami a puffer šály, ktoré dodali formálnejším lookom prekvapivé proporcie. Styling mal šmrnc, dopomohli mu k tomu trendy komplementy ako strapce, okuliare od Nastassia Aleinikava a ručne vyrábaná obuv Vasky zo Zlína. 

Ether

Pochmúrna máme tento rok viac než dosť. Vniesť do jesennej kolekcie tak prekvapivú farbu ako je monochromatický mint je dizajnérsky odvážny čin, nakoľko si tento odtieň väčšinou spájame skôr s teplými slnečnými dňami. Dizajnérka Eva Vontorová, ktorá tvorí pod značkou Ether ho však umne aplikovala na casual basic kúsky s ľahkými oversized strihmi. Hviezdami tejto kolekcie sú doplnky v podobe kožených tašiek a kabeliek inšpirované geometrickými tvarmi. Hravé „krabičky na mlieko“ z kvalitnej talianskej usne so štrngajúcimi reťazami vnášajú do tohto podivného pandemického času optimistický a svieži vibe. 

Michal Kováčik 

Obľúbené duo čiernej a bielej, asymetrické strihy šiat, odhalená koža, hlboké dekolty, nohavicové kostýmy a kožené elementy – charakteristický arzenál slovenského návrhára Michala Kováčika tento rok obohatili baretky, animálne printy a dlhé pletené šály. Dizajnér tvorí pre svoju stálu klientelu, ktorou sú prevažne celebrity, čomu prispôsobuje aj svoje kolekcie. Tie vždy hrajú na komerčnejšiu nôtu a ani samotný dizajnér nemá ambície vnárať sa do hĺbky, alebo hľadať nejaké premyslené koncepty. A zdá sa, že to stačí. 

Tereza Vu 

Čipkované haute couture ako vyšité (doslova). Rafinovaná, dráždivá, nikdy vulgárna, len nesmierne femínna, silná hra so ženskými proporciami. Česká návrhárka Tereza Vu sa špecializuje na šitie spodnej bielizne pre ženy na takej úrovni, že by hravo mohla konkurovať aj tým najväčším zahraničným konkurentom. Až urputný zmysel pre detail, dôsledné vypracovanie až do poslednej nitky a nápaditosť pri navrhovaní tématicky veľmi náročného odevu sa už stali základnými atribútmi jej tvorby. Tentoraz boli modely jednoduchšie než v kolekcii pred rokom, no o to variabilnejšie. Autorka tiež pracovala so zamatom v smaragdovej zelenej a nočnej čiernej, ktorý vás v jesenných chladivých dňoch krásne zahreje. Oslava ženskej krásy v priamom prenose. 

Zdroj foto: MBPFW

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano