Lucia Pavlíková je street style fotografka. Nechýba na všetkých významných módnych podujatiach po celom svete a v jedinečných modeloch zachytáva nielen modelky, ale aj známe tváre. V Paríži sa jej podarilo odfotiť Elle Fanning, Karlie Kloss či Bellu Hadid, no a na nedávnych prehliadkach Fashion LIVE! v Bratislave fotila šikovná Slovenka aj pre Elisette.

Pracujete ako letuška, Vaša full-time práca je tak míle vzdialená od street style fotografie. Bolo práve cestovanie tým, čo Vás viedlo k založeniu The Model Spotter? 

Cestovanie milujem, ale nebolo motívom k založeniu blogu. Už v roku 2007 som mala svoj prvý blog, kam som pridávala obrázky z módnych časopisov a módnych prehliadok. The Model Spotter som založila aby som mala všetky svoje fotky na jednom mieste a zároveň sa o ne mohla podeliť s ostatnými fanúšikmi modeliek a street style fotografie. Počas fashion weekov žiaľ nemám veľa času na spoznávanie nových miest a cestovanie. V Miláne som bola napríklad šesťkrát, ale ani raz som nebola vo vnútri katedrály Duomo. V Paríži sa snažím každú sezónu navštíviť aspoň jedno nové miesto, nakoľko tamojší fashion week je dlhší.

Ako vlastne street style fotograf pracuje? Je práca street style fotografa v niektorých aspektoch porovnateľná s prácou paparazzi? 

Mám pocit, že existujú tri typy street style fotografov. Tí ktorí fotia takzvané ‘arrivals’ a teda príchody hostí na prehliadky (módnych editorov, influencerov), tí ktorí fotia modelky po prehliadkach a potom takí, ktorí fotia aj hostí aj modelky. Ja patrím k tej druhej kategórii a teda primárne fotím modelky, s výnimkou niektorých prehliadok kam chodia hollywoodske celebrity. Baví ma fotiť známe tváre z filmov a vidieť, aké šialenstvo sa vždy rozpúta, keď sa postavia pred objektívy fotografov. Potom tu sú samozrejme paparazzi. Tí chodia len na niektoré prehliadky, ale vždy, keď ich vidíte môžete si byť istí, že sa nejaká veľká hviezda na prehliadke objaví. Paparazzi často čakajú na celebrity pred hotelmi, kde sú ubytované, v tom sa ich práca tiež líši od street style fotografov. Ak by som teda mala zhrnúť moju prácu dvoma slovami, tak by to bolo jednoznačne ‘celodenné čakanie’. V priebehu jedného dňa je 10 až 15 prehliadok. Ja sa snažím za deň stihnúť aspoň 5 prehliadok, zvyknem vynechať niektoré menej známe značky. Všetky prehliadky navyše začínajú minimálne o polhodinu neskôr, takže človek sa naozaj načaká, kým skončí jedna prehliadka a potom sa zase rýchlo ponáhľať na ďalšiu a takto to ide celý deň. Nezdá sa to, ale je to naozaj vyčerpávajúce, človek je celý deň na nohách, navyše, musíte so sebou ťahať ťažký fotoaparát. Pamätám si jednu sezónu vo februári, keď Paríž zasiahla studená vlna a bolo asi -10 stupňov. Vtedy som sa pri každej prehliadke  sama seba pýtala, prečo to vlastne robím a veru asi dva dni som mala skrátený prehliadkový režim a poobede som vždy radšej zostala v teple na ubytovaní. Podobnú situáciu som zažila túto sezónu pred prehliadkou Louis Vuitton. Čakali sme asi dve hodiny pred prehliadkou na mieste konania a prišla búrka s krupobitím. Vtedy sme sa spolu s ďalšou fotografkou, ktorá to má ako hobby, pýtali tú istú otázku, prečo to vlastne robíme. Mnohí street style fotografi chodia na fashion week vo svojom voľnom čase a majú to ako hobby. Niektorým ľuďom to môže pripadať, že sme blázni, ale nás to jednoducho baví a pocit z vydarenej fotky je na nezaplatenie a stojí aj za to nekonečné čakanie.

Ako sa dozvedáte o časoch lokáciách? 

Časy sú vždy uvedené v oficiálnom rozvrhu fashion weeku. 

Kde ste fotili úplne po prvý krát? Aké to pre Vás bolo? 

Už ako teenagerka som sa zaujímala o módu a najmä módne časopisy. Neskôr som zistila, že je možné stretnúť tváre z kampaní a obálok časopisov aj naživo a tak som sa v roku 2010 vybrala na svoj prvý fashion week v Paríži. Bol to pre mňa neskutočný zážitok. Vtedy som fotila asi úplne všetko a všetkých. Dnes už to tak veľmi neprežívam, predtým som sa fotila asi s každou modelkou, dnes už fotím len modelky a veľmi výnimočne sa s niektorou odfotím. 

A aké je pre Vás fotenie dnes? 

Je to úplne iné ako pred deviatimi rokmi. S príchodom sociálnych médií sa fashion weeky úplne zmenili. Počet street style fotografov sa strojnásobil a veľké percento tvoria aj fanúšikovia celebrít a známych modeliek ako Gigi Hadid alebo Kaia Gerber. Takže občas je náročné spraviť dobré fotografie pri takom množstve ľudí. Niekedy ide doslova o život, lebo niektorí fotografi sa tlačia dopredu, sáču ostatných len aby mali čo najlepšiu fotku. 

Nefotíte všetko, na Vašom profile je vo finále skutočne skvostný výber. Čo je pre Vás dôležité? Ako zhodnotíte dobrý street style look? 

Ďakujem :). Ako som už spomínala, tak fotím primárne modelky. Vždy mám taký svoj zoznam modeliek, ktoré chcem každú sezónu odfotiť. Nie vždy sa mi to podarí, prípadne žiadna z fotiek, ktoré spravím nie je použiteľná (sú buď rozmazané, niekto mi vbehne do záberu alebo má modelka zatvorené oči). Modelky sa väčšinou ponáhľajú na ďalšie prehliadky a nechcú alebo jednoducho nemajú čas pózovať. Snažím sa, ale fotiť všetky modelky, nové aj známe tváre. Street style modeliek mi príde oveľa zaujímavejší a prirodzenejší, nakoľko väčšinou nie sú platené módnymi značkami tak, ako niektorí influenceri, ktorí sú od hlavy po päty v jednej značke čím sa vytráca ich osobný štýl. 

Nedávno ste fotili hneď po sebe Paríž a Bratislavu. Aké sú hlavné rozdiely medzi tymito hlavnými mestami v street style? 

Najviac zarážajúci bol pre mňa počet fotografov. V Paríži sa bežne pohybuje minimálne stovka fotografov na každej väčšej prehliadke, v Bratislave nás bolo možno dokopy 10. Novinkou pre mňa bolo tiež, že sa všetky prehliadky konali na jednom mieste. V Paríži sú prehliadky po celom meste a občas musíte cestovať aj polhodinu rôznymi dopravnými prostriedkami aby ste sa dostali na jednu prehliadku a potom ísť zase naspäť na to isté miesto odkiaľ ste predtým odišli lebo sa tam koná ďalšia prehliadka. Ďalším rozdielom je prístupnosť prehliadok. Na FashionLive! si môže lístok kúpiť ktokoľvek, v Paríži sú prehliadky len na pozvánky, ak máte šťastie občas sa dostanete dovnútra na prehliadku. Čo sa týka samotného street stylu všimla som si, že na Slovensku prevládala čierna farba, vo svete mi prídu outfity trošku farebnejšie.

Street style z FASHION LIVE! od Lucie Pavlíkovej pre Elisette

Máte vo svojej zbierke street style fotografii klenot, na ktorý ste obzvlášť hrdá? 

Moja najobľúbenejšia fotka je z minulého roku. Je na nej Sara Grace Wallerstedt pred prehliadkou Versace. Sara je veľmi fotogenická a étericky pôsobiaca, ešte sa mi nepodarilo s ňou spraviť zlú fotku. Ďalej mám veľmi rada fotku s Jennifer Connelly a z posledného fashion weeku tú s Grace Elizabeth.

Sara Garce Wallerstedt

Jennifer Connelly a Garce Elizabeth

 Najčastejšie fotíte v Paríži, láka Vás fotiť aj inú svetovú metropolu? 

Paríž milujem už odmalička, vždy to bolo hlavné mesto módy, je tam úžasná atmosféra a vždy sa tam stretnem s mnohými kamarátmi fotografmi. Taktiež rada chodím do Milána, je tam veľmi dobré svetlo na fotenie, akurát fotografov je tam tuším ešte viac ako v Paríži. V poslednom čase ma láka Londýnsky fashion week, prípadne Kodaň, nakoľko som v osobnom živote veľkým fanúšikom Škandinávie a škandinávskeho štýlu obliekania. 

Ktorú svetovú ikonu by ste radi zachytili Vašim objektívom?    

Nepatrí síce medzi módne ikony, ale túto sezónu sa mi konečne podarilo odfotiť Paula McCartneyho po prehliadke jeho dcéry Stelly. Čo sa týka modeliek tak som mala to šťastie a podarilo sa mi počas mnohých sezón odfotiť všetky moje obľúbenkyne, akurát by som sa potešila keby som znova mala možnosť odfotiť Dariu Werbowy, ktorá sa vytratila zo sveta modelingu. Z návrhárov by som rada jedného dňa zachytila Jeana Paula Gaultiera, na ktorého som ešte nemala to šťastie natrafiť po jeho prehliadke. 

Paul McCartney

Zdroj foto: instagram.com/themodelspotter/

Betty Molnárová
Betty Molnárová

Žena s otvorenou mysľou pre kreatívne nápady - kedykoľvek a kdekoľvek.