Slovenskí dizajnéri zažiarili na London Fashion Week. Čím zaujali?

Mladé slovenské módne značky freier a I’m not a robot predstavili svoje kolekcie počas londýnskeho týždňa módy. Publikum zaujali minimalizmom, ručnou prácou a udržateľnými prístupmi.

SFC_FB-cover

Vďaka partnerstvu medzi Slovak Fashion Council a Fashion Scout mohli začínajúci dizajnéri zviditeľniť svoju prácu v globálnom meradle a predstaviť svoje nové kolekcie medzinárodnému publiku. Jarný London Fashion Week (LFW) bol „oslavou celého mesta“ s tematikou Positive Fashion. Bolo cítiť, že spoločne s prichádzajúcou jarou, sa začína prebúdzať aj módny priemysel a že správne identifikoval, v čom spočívajú jeho najväčšie problémy. Ako prvý zo štyroch globálnych módnych týždňov prizval LFW do svojho sveta aj širokú verejnosť a taktiež otvoril priestor diskusii prostredníctvom zážitkového priestoru London Fashion Week Hub, kde kreatívna práca progresívnych dizajnérov skúma najpútavejšie príbehy o udržateľnosti, komunite a etike.

Táto túžba po zmene v podobe demokratizácie módy a hľadania udržateľných prístupov otvára nový priestor pre čerstvé nápady, ale aj nové pohľady na módu a obliekanie sa. Presne to dokázali s obrovským úspechom priniesť londýnskemu publiku aj slovenské značky freier a I‘m not a robot. Slovenská prezentácia BA>LDN predstavila mladé značky, ktoré sú kreatívne a zároveň sú si  vedomé potreby udržateľnosti a sociálnej zodpovednosti v módnom priemysle. Návštevníkov ohromili ich technické zručnosti, vysoký podiel ručnej práce za každým jedným kusom odevu ako aj spracovanie vzorov. Neprehliadnuteľný bol tiež minimalizmus, očarila vynaliezavosť, udržateľné postupy, remeselné spracovanie, textúry a jemná farebnosť.

SlovakFashionCouncil-17

Počas dva a pol hodinovej šou BA>LDN rozohrali modeli a modelky v réžii dizajnérky Barbory Kubi skúsenosť presunu dizajnérov a ich kolekcií z Bratislavy do Londýna. Moment, kedy na bezpečnostnej kontrole na letisku odovzdávame svoje veci do boxov a odhaľujeme tak svoju identitu, bol inšpiráciou pre rozpovedanie príbehu oboch značiek a jednotlivých kusov oblečenia. Základná idea vychádza z Fashion Map Slovakia – aplikácie od SFC, ktorá mapuje slovenskú módnu scénu. Mapa sa tak stáva platformou a médiom na budovanie znalostí o našich dizajnéroch v medzinárodnom prostredí.

Výkonná riaditeľka Slovak Fashion Council (SFC), Zuzana Bobíková hovorí: „Chceme, aby aj slovenský módny dizajn bol súčasťou svetovej módnej mapy, preto už od roku 2013 pravidelne predstavujeme našich módnych návrhárov na London Fashion Week. Kreativita a talent našich dizajnérov sú konkurencieschopné a dokážu plnohodnotne zaujať miesto na rozmanitej svetovej módnej scéne. Tento projekt je zároveň ukážkou kvality ďalších významných profesií, ktoré sú súčasťou kreatívneho priemyslu. Preto ďakujem celému tímu, že naplnil ciele a dokázal našim návrhárkam pomôcť osloviť náročné zahraničné publikum. Tohtoročná prezentácia mladej slovenskej módy v Londýne je opakovaným potvrdením, že Slovensko má čo ponúknuť a publikum ho víta s rešpektom a otvorenosťou.”

SlovakFashionCouncil-21

Odevná značka I’m not a robot, za ktorou stojí trojica čerstvých absolventiek odevného dizajnu VŠVU v Bratislave – Nora Čanecká, Erika Daxnerová a Barbora Jakubová, pristupuje k tvorbe každého kusu odevu individuálne, so značným podielom ručnej práce. Pri realizácii využíva princíp experimentu a náhody, dôležitý je samotný zážitok z tvorby. Projekt ukazuje reálny proces a ľudský vklad do výroby konkrétnej odevnej súčiastky, čím chce demonštrovať hodnotu odevu v dnešnej dobe rýchlej módy.

Na otázku, čo priniesla začínajúcim módnym značkám účasť na LFW, dizajnérky z I’m not a robot odpovedajú: „V prvom rade nás veľmi povzbudila skutočnosť, že nás SFC vybral ako značku, ktorá bude prezentovať svoju prácu na London Fashion Week. Zdvihlo nám to sebavedomie, dodalo odvahu a energiu do ďalšej práce. Samotná účasť na podujatí nám priniesla cennú spätnú väzbu od návštevníkov, získali sme veľa nových kontaktov. Vidieť svoj projekt v medzinárodnom kontexte a predstaviť ho v zahraničí, je pre nás rovnako dôležitá skúsenosť, ako možnosť byť súčasťou veľkého produkčného tímu. Za krátky čas sme sa toho veľa naučili. Aj samotný Londýn bol veľmi bohatý na impulzy a inšpirácie.“

Mladá slovenská značka freier, založená v roku 2018 Teréziou Feňovčíkovou, vzdáva vo svojej najnovšej kolekcii poctu filmovej postave Ellen Ripley (Aliens, 1986, James Cameron). V kolekcii lv-426 predstavuje freier osemnásť siluet, v ktorých prevládajú prvky uniforiem v rôznych podobách. Postupne je cítiť ich rozpad na drobné odkazy uchované v kostýme Ripleyovej. Ripleyová ako emancipovaná a rešpektovaná hrdinka, búrala mýtus ženskosti a krásy imidžom triezvo zmýšľajúcej a nezávislej bojovníčky.

SlovakFashionCouncil-19

Terézia Feňovčíková o projekte BA>LDN hovorí: „Bola to skvelá príležitosť ukázať zahraničnému publiku tvorbu značky freier. Takýto komplexný typ prezentácie v zahraničí som absolvovala po prvýkrát. Záujem publika a presne cielené otázky, ktoré sa dostávali do hĺbky problematiky nášho odvetvia, ma veľmi milo prekvapili. Reakcie ma iba utvrdili, že pracujem svetovo a zároveň unikátne a po slovensky. Ponúkajú mi tiež odrazový bod, na čo sa viac sústrediť a v čom viac rozvíjať, aby som dokázala značku freier posunúť na ďalší level. Teraz už len ostáva, túto skúsenosť zužitkovať na 100 %.”

Zdroj foto: Slovak Fashion Council