Editoriál: The Eyes of the Skin by LOVAS

Kríza dotyku. Keď Kristýna Lovasová, študentka 1. ročníka pražskej UMPRUM v Ateliéri designu oděvu a obuvi, dostala klauzúrne zadanie s názvom „White project geometrie v architektuře“, ešte netušila, aký príznačným sa stane leitmotív jej kolekcie v kontexte aktuálnej koronavírusovej pandémie a celkovej nálady v spoločnosti.

Editoriál: The Eyes of the Skin by LOVAS

Architektúra nie je len naoko 

Fínsky architekt Juhani Uolevi Pallasmaa vo svojej útlej knižke esejí s názvom „Oči kože“ upozorňuje na vytrácajúcu sa taktilnosť, plasticitu a intimitu architektúry, ktorá bola typická pre stavby prastarých primitívnych kultúr. Naša súčasná, väčšinou audio-vizuálne orientovaná kultúra tieto aspekty zabúda a to nielen v oblasti architektúry. Zdá sa, že sme sa z ríše hmatu skutočne dostali pod nadvládu zraku, uvádza Palasmaa. Zrak určuje podobu predmetov a priestorov, ktoré nás obklopujú. Avšak hmat je prastarý zmysel a absencia rôznorodých taktilných podnetov v nás môže vyústiť vo frustráciu. Zdá sa, že sa ocitáme v dobe, pre ktorú je charakteristická kríza dotyku. 

„Architektúra je o všetkých zmysloch, zrakových i hmatových.“ 

Na uvedené podnety reaguje malá kolekcia odevov Kristýny Lovasovej, ktorá vytvára dialóg medzi plošnou strohosťou a taktilnou štruktúrou tvorenou prieťahmi lana, mäkkosťou a priehľadnosťou látok. Autorka pracovala s neoprénom i hodvábnou organzou. „Neopren je měkký, příjemný na dotek, čechrá vám duši. Organza je naopak průhledná, čímž jsem chtěla poukázat na určitou tělesnost. A primitivnost jsem se snažila zdůraznit provazy, průtahy a různým stahováním,“ líči autorka v našom online rozhovore.

Editoriál: The Eyes of the Skin by LOVAS

Udržateľnosť má byť pre dizajnéra výzvou 

Zaujímavosťou je, že zadanie bolo striktne obmedzené na prácu s bielou farbou, prípadne svetlými béžovými odtieňmi, čo môže byť limitujúce, no o to viac núti dizajnéra premýšľať nad tvorbou a štruktúrou odevu. Kolekcia sa zaoberá bezdotykovým konceptom sveta a nastoľuje otázky vnútorného vnímania v korelácii s okolím. 

V súvislosti s tým prirodzene vyvstáva aj otázka udržateľnosti – potrebujeme ešte módu v inom poňatí než tom utilitárnom? ,Dle mého názoru by mělo být poslání nás, mladých designerů, aby lidé měli větší možnost výběru – fast fashion, nebo kvalitní kousek od lokálního návrháře? hovorí Lovasová. Turbulentný rok 2020 a Covid-19 transformuje nielen celý módny priemysel, núti ho redukovať, okresávať a zameriavať sa na to najdôležitejšie – pohodlné oblečenie, ale predovšetkým apeluje na bezpečnosť a izoláciu človeka v odeve. Nasadzuje nám tak metaforické rúško, cez ktoré sa všetci musíme naučiť dýchať. 

Editoriál bol nafotený v priestoroch funkčného kameňolomu pri Beroune. 

Kolekcia vznikla ako klauzúrne zadanie na UMPRUM v Ateliéri designu oděvu a obuvi v Prahe pod vedením Liběny Rochovej. 

Kredity

Foto: Natalie Kuznetsová

Make-up: Petra Šmelková

Modelky: Anna ChovancováKlára DoležalováChristina Botorová(Crushmodels Prague)

Editoriál: The Eyes of the Skin by LOVAS

Módna návrhárka Kristýna Lovasová, ktorá tvorí pod značkou LOVAS.

Viktória Vargová
Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano