„Šaty sú súčasťou našej spoločenskej pamäte“, rozhovor s kurátorkou výstavy Ó, šaty! Vierou Kleinovou o vzťahu módy a umenia

Slovenská národná galéria opäť hostí módu. Po úspešnej výstave v roku 2017, ktorá ponúkla retrospektívu do odevných praktík socialistického Československa, sa tentoraz do hľadáčika dostáva disciplína – spoločenské šaty. 

Desať odevných dizajnérov, desať rozličných modelov, jedna múza. Moderátorka Adela Vinczeová celú jednu dekádu obliekala šaty od vybraných slovenských tvorcov v rámci moderovania gala večera Ceny Nadácie Tatra banky za umenie. Neskôr sa nadácia rozhodla tieto modely darovať SNG, z čoho vznikla avizovaná výstava. Formát spoločenských šiat je hedonistický, určitým spôsobom márnivý s absolútnym fokusom na ritualizovanú chvíľu prvotného ohúrenia. Zároveň sú pre každého módneho návrhára veľmi osobnou, esenciálnou výpoveďou vlastnej tvorby. O výstave Ó šaty! a dialógu medzi módou a umením sme sa rozprávali s kurátorkou výstavy Vierou Kleinovou.  

Pompézne spoločenské šaty šité na mieru sú snom každej ženy. Vždy boli a budú manifestáciou najvyššej formy umenia módneho návrhára. Na spoločenské šaty sa môžeme pozerať ako na samostatný artefakt, ale pravda je taká, že dokonalý objekt tvoria až na svojej nositeľke. Ako vnímate vy ako kurátorka výstavy postavenie ženy – nositeľky v spojitosti so šatami tvorenými na mieru? Šaty robia ženu, alebo žena robí šaty? A akú úlohu tu má podľa vás módny návrhár? Je len médiom?

Sociológ kultúry George Simmel poznamenáva, že človek sa zdobí pre seba, ale môže to robiť len tak, že sa zdobí pre druhých. Zároveň stále platí, že odev primárne funguje v interakcii s telom. Už ako novorodeniatko nás zavinú do perinky a aj naša „posledná cesta“ sa odohráva v šatách. Cez odev sa vnímame, posudzujeme, identifikujeme, odlišujeme. 

Šaty na unikátnu príležitosť môžu byť pre nositeľku nezabudnuteľnou chvíľou sebauvedomenia, momentom súdržnosti alebo vymedzenia sa voči prostrediu a dobe, v ktorej žije. Šaty, ktoré si obliekame pre výnimočný, zriedkavý okamih, sa môžu stať súčasťou našej osobnej, rodinnej či spoločenskej pamäte, odkladáme si ich, rovnako ako emócie a spomienky, ktoré nám evokujú. Pre návrhára sú spoločenské šaty profilovou vizitkou, sú esenciou jeho autorského názoru – šatami pre konkrétnu ženu komunikuje ideu modelu, osobnosť nositeľky i svoje autorské preferencie.

Je móda podľa vás umením? Má právoplatné miesto v galériách?

Móda je rozvetvená a univerzálna, nielen estetická kategória. Veľmi obecne povedané – je to celospoločenská dohoda ako robiť a vnímať veci v konkrétnej, časovo ohraničenej chvíli a tomuto spôsobu aktuálne dávať prednosť. 

Odev môže ale nemusí byť len módnou záležitosťou a nás zaujímala jeho autorská, unikátna poloha, keďže to je vrstva, ktorá je u nás v SNG v prípade úžitkového umenia a dizajnu predmetom eminentného záujmu. A tendovanie medzi jeho voľným a dizajnérskym naplnením je dnes zabehnutou a relevantnou stratégiou jeho tvorcov. 

Uchovávanie a vystavovanie odevu sa v umeleckopriemyselných múzeách deje od ich vzniku koncom 19. storočia. V galériách/ múzeách umenia dostáva odev priestor až po polovici 20. storočia, a tak ako v ostatných oblastiach „aplikovaných umení“ ako šperk, keramika, sklo a pod., súvisí s úsilím vnímať odevnú tvorbu ako autonómnu, mantinely umenia či dizajnu prirodzene prestupujúcu aktivitu.

Prečo by si mal každý zájsť na túto výstavu? Môže zmeniť výstava predstavu ľudí o tom,že sú to „len šaty“ a všeobecný povrchný pohľad na módu ako takú?

Výstava je principiálne určená pre širokú verejnosť a jej cieľom je uviesť nový príspevok v galerijnej zbierke úžitkového umenia a dizajnu – dar série spoločenských šiat reprezentujúcich súčasný progresívny slovenský odev. Galerijná kolekcia, zameraná prevažne na historický textil a odev, tak získala výdatnú dávku živého autorského odevného dizajnu. A my sme ho chceli verejnosti predstaviť spôsobom, ktorý súčasnú módu a jej neuralgické body identifikuje a vyjadruje. Tak sa pre nás východiskom stali udržateľnosť, ekológia, etika a pomalá móda. 

Výstava Ó, šaty! tak je nielen o šatách a ich dizajnéroch, je i o tom, čím súčasná móda intenzívne a naliehavo žije. Preto sme nestavali žiadnu novú, jednorazovú architektúru, ale prostredie pre šaty sme vytvorili z galerijných prvkov a materiálov, ktoré už doslúžili, ako prepravné boxy, baliaci materiál či depozitárny mobiliár. My sme ich recyklovali a zostavili z nich „scény“ pre jednotlivé modely. 

Scénografiu výstavy sme posilnili aj audiovizuálnymi riešeniami a videomappingom, ktoré nám pomohli posilniť príbehy jednotlivých šiat – vrátane návrhov, kresieb, ako aj spoluprác so šperkármi, grafickými a textilnými dizajnérmi. Zároveň to pre nás bola šanca previazať odev s hutným digitálnym pohľadom do galerijných a archívnych zbierok SNG prostredníctvom kľúčových slov ako šaty, gala, múza, glamour, ples, dress code.

Dizajnéri: Maja Božović Bažik, Pavol Dendis, Boris Hanečka, Marcel Holubec W., Martin Hrča, Lukáš Krnáč, Michaela Ľuptáková, Andrea Chrastinová Pojezdálová, Lenka Sršňová,  Mária Štraneková

Výstava Ó, šaty je otvorená v Slovenskej národnej galérii (Esterházyho palác) v Bratislave od utorka do nedele 10:00–18:00; štvrtok 12:00–20:00; pondelok zatvorené. Výstava trvá do 7. ferbuára 2021. Vstup je voľný. Viac info na www.sng.sk

Zdroj foto: SNG 

Viktória Vargová
Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano