Na čo slúži filter pevných častíc ako sa oň starať a má ho aj vaše auto?

O rozdieloch medzi automobilmi s benzínovými a dieselovými motormi zrejme netreba hovoriť. Aj ak technickú stránku veci príliš neovládate, ak ste si niekedy kupovali auto, určite ste študovali rôzne rozdiely medzi autami s tým, či oným motorom.

Filter pevných častíc je účinné zariadenie. Pokiaľ sa nezanesie

Jedným z rozdielov je aj to, že majiteľky modernejších áut s dieselovými motormi musia občas myslieť aj na regeneráciu filtra pevných častíc (DPF). Presnejšie povedané, myslí na to riadiaca jednotka, ale pri potrebe regenerácie je potrebná aj súčinnosť vodiča.

Ale poďme postupne. Dieselové motory produkujú násobne viac nespálených pevných častíc ako benzínové motory. Preto je už niekoľko rokov ich povinnou súčasťou spomínaný filter pevných častíc.

DPF tieto častice zachytáva a to veľmi účinne, avšak časom sa zanesie. Práve preto majú automobily vybavené filtrom pevných častíc funkciu jeho regenerácie. Ako spustiť regeneráciu DPF? Po prejdení určitého počtu kilometrov (cca 400 – 1000) vás riadiaca jednotka oboznámi s potrebou regenerácie DPF. 

Neriskujte vážnejšie problémy

K tomu, aby regenerácia DPF prebehla, je potrebná zhruba 15 minútová plynulá jazda pri stredných otáčkach (2000 – 3000). V prípade dlhodobého ignorovania potreby regenerácie vzniká riziko úplného zanesenia DPF a s tým súvisiacej straty výkonnosti motora. V horšom prípade môže nastať poškodenie motora a tým pádom nutná investícia do mnohých náhradných dielov.

Niekedy sa vám však opakovane nemusí podariť regeneráciu filtra pevných častíc absolvovať aj napriek vašej snahe. Ak je už váš filter pevných častíc veľmi zanesený, je preto potrebné dať si ho v servise vyčistiť, aby sa predišlo ďalším problémom. Najlepší spôsob čistenia je pomocou certifikovaného prístroja, ktorý s DPF vytvorí uzavretý okruh a dokáže vyčistiť až 98 % nečistôt.

Zdroj foto: Datenschutz-Stockfoto / Shutterstock.com

Značky: PR