Móda po Covid-19: Čo nás čaká v blízkej budúcnosti?

Fundamentálny otras. Nielen v celospoločenskom poňatí, ale i v priemysle tak „márnivom“ ako je móda. V časoch, keď sa na prvé miesto v rebríčku životných hodnôt posunula ochrana verejného zdravia a boj o ekonomické prežitie, sa móda posúva až na okraj záujmu. Nie je sa čo diviť. Veď najvyhľadávanejšími hashtagmi na prelome marca a apríla boli podľa Vogue Business #stayhome, #quarantine, #TBT či #homeworkout. Ako tento bezprecedentný stav ovplyvní ďalšie smerovanie fashion sveta? Predikcie sa rôznia, všetko však ešte len ukážu najbližšie mesiace. 

Nútená a radikálna pauza zastavila ozubené kolieska módnej scény takmer na všetkých úrovniach. Žiadne pre-collections, resort collections, kapsulové kolekcie a chrlenie jednej prehliadky za druhou. V ateliéroch sa namiesto rób šijú rúška a ochranné obleky pre zdravotníkov a Louis Vuitton vyrába namiesto parfumov dezinfekciu na ruky. Móda spomalí, aby sa mohla nadýchnuť a premyslieť si, ktorým smerom hodlá vykročiť. 

Futurewear ako nový streetwear 

Udržateľné a vizionárske odevné značky ako Marine Serre, Rombaut či techwearové labely ako IAMNOCTURNAL, pre ktoré bolo nosenie rúšok stylingovou nevyhnutnosťou dávno predtým, než svet zlomil koronavírus, si budujú svoje stabilné postavenie nielen na poli high-end fashion. Ako píše Daniel Klíma na svojom Lab 24 : „Dá se očekávat, že do trendu se rychle dostanou prvky cyperpunku alebo techwearu. Armádní prvky a technicky pokročilé materiály se stanou tým pravým USP, které bude zákazníky zajímat a připlatí si za něj.“ A pozrite sa na výraz „survivalism“, lebo sa s ním budeme stretávať čoraz častejšie…

Silnejšia pozícia influencer marketingu

Majú vybudovanú silnú a lojálnu komunitu. Dokážu s ňou vytvoriť emocionálnu väzbu, stávajú sa mienkotvornými autoritami, vo veľkej miere ovplyvňujú preferencie, motiváciu a výber produktov svojich followerov. Navyše (podaktorí) dokážu produkovať skutočne hodnotný a kreatívny content – a je jedno, či ide o zábavu, edukáciu alebo vizuálne potešenie. 

„Značky s dobre nastavenými spoluprácami s influencermi si takto dokážu zachovať vplyv a disponujú určitou záchrannou sieťou v porovnaní s brandami, ktoré s influencermi nepracujú“, hovorí Jordie Black, marketingová expertka spoločnosti Zine.co pre Vogue Business. Keďže spotrebitelia vnímajú influencerov ako určitú autoritu, zvíťazia značky, ktoré s nimi dokážu tvoriť príbehy aj v neľahkých časoch vírusovej pandémie. 

Novej generácii je srdečne jedno, či si prehliadku pozrie sediac na zemi, alebo na displeji svojho smartfónu, nepotrebuje sa pretŕčať vo first row — elitárstvo a segregácia akéhokoľvek typu jej smrdí, jej najvyššími princípmi sú autenticita, transparentnosť, ekológia a sloboda. Preto sa inkluzívny prístup k móde, demokratizácia publika a ekonomickejšie riešenia stanú kľúčovými slovami blízkej budúcnosti. 

Influenceri, nekorunovaní ambasádori značiek, sa stali nedeliteľnou súčasťou módneho sveta a hodlajú tu ostať veľmi dlho. Najmä, keď koronavírus a karanténne opatrenia drasticky stopli všetky fotenia, eventy, výrazne znížili rozpočty a klasické kanály reklamy ako je print. Zákazníci sú veľmi bystrí: chcú autentické recenzie a skutočné výsledky. Množstvo influencerov dnes už otvorene hovorí o svojich mentálnych či fyzických problémoch a tom, ako im daný produkt pomohol. Je to skutočné zdieľanie emócií a je to prínos nielen pre značky, ale najmä pre publikum. Autenticita je základnou esenciou dobrého influencer marketingu budúcnosti. 

Digital is the new black 

Gen Z sa už narodila so smartfónom v ruke a digitálne technológie pre nich predstavujú paralelný svet, ktorý úplne stiera rozdiely medzi virtuálnym a realitou. A Covid-19 so svojou neúprosnou karanténou paradoxne nahráva do karát pozitívnej digitalizácii. Prináša ekonomickejšie a udržateľnejšie koncepty. Podľa posledných štatistík sa počas marca 2020 v USA rapídne zvýšil live streaming na Instagrame až o 70 %, uvádza Business Insider. Keď nemôžeme byť konzumentmi reálnych nákupov, konzumujeme digitálny obsah a tieto tendencie budú čoraz silnejšie. Česká značka La Formela napríklad svoju najnovšiu kolekciu na sezónu jeseň-zima 2020/2021 predstavila prostredníctvom živého streamingu exkluzívne na Vogue CS. Rozhovory s autormi kolekcie prebehol cez FaceTime, kolekcia sa publiku odrezentovala pomocou digitálnej showroom prehliadky a lookbooku. Pripravte sa na nakupovanie cez live streaming a digitálne oblečenie, pri ktorom nepocítite medzi prstami kvalitu materiálu, lebo prakticky neexistuje — budete ho totiž nosiť len na fotkách vášho IG feedu. 

Marcové vydanie talianskeho magazínu Vogue nedávno prinieslo snímky modeliek digitálne deformovaných fotografmi Mert and Marcus. Zámerom bolo ukázať, že digitál síce nenahradí prirodzenú krásu ľudskej bytosti, ale vo vzájomnej podivnej bizarnej osmóze dokážu vytvoriť novú definíciu krásy. Fotoshootingy s topmodelkami sa tiež preniesli na FaceTime — Bella Hadid sama nalíčila, učesala a potom pózovala talianskej fotografke Brianne Capozzi alebo predstavila najnovšiu kolekciu Jacquemus na leto 2020.

K obdobnému počinu sa odhodlal aj British Fashion Council, ktorý celý London Fashion Week preniesol na online platformu. Riaditeľka Caroline Rush vyzýva k novej digitálnej inovácii a genderovej neutralite. Kolekcie sa takto dostanú k oveľa širšiemu publiku, čím sa naštartuje rozbíjanie VIP bublín, front row politiky a množstva elitných privilégií, ktorými si svet „high fashion“ dlho potľapkával obézne bruško vykŕmené  nadbytkom a plytvaním. Novej generácii je totiž srdečne jedno, či si prehliadku pozrie sediac na zemi, alebo na displeji svojho smartfónu, nepotrebuje sa pretŕčať v prvom rade — elitárstvo a segregácia akéhokoľvek typu jej smrdí, jej najvyššími princípmi sú autenticita, transparentnosť, ekológia a sloboda. Preto sa inkluzívny prístup k móde, demokratizácia publika a ekonomickejšie riešenia stanú kľúčovými slovami blízkej budúcnosti. 

Edukácia všeobecnej verejnosti o udržateľnosti a ekologickej móde 

Udržateľnosť nebude len prázdny buzz word. A čoraz menej budeme blúdiť v labyrinte neznámych termínov, štúdií, správ o transparentnosti a čeliť abnormálnemu množstvu informácií, dát a materiálov o udržateľnej móde. K lepšej orientácii nám totiž poslúžia edukačné a mentorské koncepty ako Platforma udržateľnosti, ktorá sa snaží zrozumiteľnou a jednoduchou formou prinášať najnovšie poznatky z oblasti udržateľnej a ekologickej módy. 

Takisto ako online magazín Slow Femme, kde sa v pútavých článkoch dozviete veľmi konkrétne tipy a postupy, ako začať pomaly prenikať do sveta, kde sa oblečenie nevyhadzuje, ale nosí na pravidelné „swapy“, kde je slovo kvalita dôležitejšie ako kvantita, kde sa brojí voči vykorisťovaniu ľudí a zabíjaniu zvierat v mene módy a kde ekologický aktivizmus nie je nadávkou. Nákupy oblečenia budú uvedomelejšie, zákazníci vzdelanejší a začnú sa konečne pýtať. A budú sa pýtať veľa, nakoľko ich hodnotové presvedčenie bude silnejšie ako túžba po konzume. Dokáže im vaša značka odpovedať na všetky otázky? 

Móda po Covid-19: Čo nás čaká v blízkej budúcnosti?

Čo je doma, to sa počíta alebo obrat k lokálnym dizajnérom 

Remeselná prepracovanosť odevu, ručná výroba, lokálna móda – pojmy, ktoré čoraz častejšie lietajú éterom a pomaličky si začínajú klieštiť cestičku svojej popularity. Lokálni dizajnéri už pri štarte pandémie potvrdili, že sa dokážu maximálne prispôsobiť dobe, zastavili výrobu svojich kolekcií a začali hasiť čo išlo – neúnavne šili rúška a ochranné obleky pre zdravotníkov a ľudí pracujúcich v najohrozenejšej prvej línii, pritom v súčasnosti sami čelia problémom s udržaním svojho podnikania.

Dnes už dávno neplatí, že by boli jednotlivé kúsky od slovenských či českých módnych návrhárov príliš drahé. Množstvo značiek ponúka modely, doplnky a mikiny v priaznivých cenách, ktoré si môže dovoliť takmer každý. Ak pred každým nákupom začnete uvedomele premýšľať a nebudete konať impulzívne, začnete oblečenie vnímať ako dlhodobejšiu investíciu. Tým sa zmení váš celkový postoj k tvoreniu vlastného šatníka. Nostalgia po kvalitných materiáloch, ktoré odolajú času i každodennému noseniu, poctivom krajčírskom remesle a túžba podporiť tých „svojich“ bude narastať s úmerne sa zvyšujúcim presvedčením, že slovenská módna scéna má čo ponúknuť na toľkých rôznorodých úrovniach, že sa bez mrknutia oka vyrovná svojim zahraničným kolegom.

Zdroj foto: Inštitút udržateľnej módy, Jan Grombiřík pre Vogue CS, Boris Németh, Vogue Italia, Pinterest

Viktória Vargová
Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano