Marine Serre: Udržateľný hardcore couture budúcnosti

„1,50 m a vôľa z ocele“, povedal o nej Karl Lagerfield, ktorý sedel v porote pravidelnej súťaže pre mladých módnych návrhárov 2018 LVMH Prize for Young Fashion Designer. Marine Serre ju vyhrala, zobrala si svojich zaslúžených 30 000 eur a vrazila ich všetky do rozvoja svojho biznisu. Mladá módna značka patrí v súčasnosti medzi najprogresívnejších inovátorov nielen v oblasti klasického ready-to-wear, ale je korunovaným lídrom v oblasti udržateľnej eko módy. Drobná Francúzka je známa svojím radikálnym enviromentalizmom, upcyclingom a signifikantnými elementami tvorby: obtiahnutými trikotmi, maskami a kabelkami v tvare gymnastickej lopty. Marine dokazuje, že udržateľná móda môže plniť najvyšší dizajnérsky štandard, no popritom ostať maximálne ekologická. Sama svoj štýl charakterizuje ako futurewear: „Snažím sa užívať si moderný svet, i keď sa mi zdá apokalyptický. Tvorím novú realitu. Bez kompromisov reagujem na reálne potreby, situácie a fantázie o šatoch dneška.“

Módna návrhárka Marina Serre

Prvý smeč

Marine sa narodila v malej francúzskej dedinke Corrèze. Jej lásku k móde a vintage čiastočne ovplyvnil jej starý otec, ktorý bol zberateľom a predával použité predmety. Je zaujímavé, že Marine najprv začala svoju kariéru ako nádejná tenistka. Už v tínedžerskom veku dosiahla obdivuhodné výkony, no k móde ju to tiahlo stále viac, preto začala študovať vizuálne umenie. Následne sa prihlásila na belgickú módnu akadémiu La Cambre Mode, ktorú úspešne ukončila v roku 2016.

Vo svojej diplomovej práci s názvom „Radical Call for Love“ použila vintage oblečenie, ktoré nazbierala počas svojich študijných rokov. S touto kolekciou vyhrala už vyššie spomínanú súťaž LVMH, ktorá jej pomohla postaviť sa na vlastné nohy: „Peniaze z výhry sú pre mladých dizajnérov ako shot vitamínu C alebo Red Bull,“ smeje sa Marine. „Keď som vyhrala cenu, starali sme sa o celú značku len traja – ja, priateľ a moja sestra. Žila som v malom byte, kde bola posteľ a jeden stôl. Dnes manažujem viac než 20 ľudí a obrovské štúdio v Paríži. Od začiatku som presne vedela, čo chcem, preto som všetky peniaze investovala do rozvoja. V čase, keď sme pripravovali moju prvú prehliadku nás bolo stále len šesť a popritom som pracovala u Balenciagy,“ opisuje svoj náročný štart návrhárka, ktorá okrem stáže u Demnu Gvasalia nadobudla skúsenosti aj v Maison Margiela, u Alexandra McQueena či Diora.

Upcycling ako odpoveď na fast fashion

Marine začala s recykláciou prakticky z núdze. Len veľmi málo začínajúcich módnych dizajnérov totiž má dostatok kapitálu na nákup materiálu, preto pracujú s tým, čo majú poruke. „Keď nemáte veľa peňazí, upcyklujete použité materiály. Je v tom niečo inštinktívne. Pre moju záverečnú prácu som použila staré prikrývky a plachty, z ktorých som vyrobila trenčkoty“, popisuje návrhárka. Snažila sa objaviť a identifikovať svoj vlastný rukopis. Čo ju odlišovalo od ostatných tvorcov? Čo bude tvoriť DNA jej brandu? „Toto sú veľmi základné, ale zároveň veľmi komplexné otázky, pretože v dnešnej dobe máme tak málo času pýtať sa, čo vlastne robíme a prečo. Chcela som byť k sebe úprimná. Robiť radikálne rozhodnutia sa stalo pravidlom môjho brandu. Cítim naliehavosť upcyclingu, nepoužívam bio bavlnu ani recyklované materiály. Apokalyptický odev. O tom to všetko je. Akonáhle nebude možné vyrábať nové oblečenie, budeme odkázaní na to, čo nám ostalo.“

Marine nezaujímajú trendy. Preferuje nadčasovosť, výdrž odevu a jeho ekologickú stopu: „Ak by som si mala kúpiť džínsovú bundu, budem radšej, ak bude vyrobená z dvadsiatich piatich starých džínsových nohavíc. To jej prepožičia extra hodnotu a pečať výnimočnosti. Každý dnes chce robiť udržateľnú módu, najprv je však dôležité pýtať sa, čo to vlastne znamená.“ Značka pracuje veľmi neštandardnými metódami, ktoré zahŕňajú množstvo prípravných prác, nakoľko je nutné staré šatstvo prestrihať, prefarbiť a upraviť do takej podoby, aby bolo vhodné na ďalšie spracovanie. Udržateľnosť však nikdy nesmie ísť na úkor dizajnu.

„Netvorím kolekcie spôsobom, že napochodujem do továrne s biobavlnou, vykúpim všetok materiál a modely sú na svete. Množstvo ľudí si predpojato myslí, že upcycling je nejaká forma práce s fair trade bavlnou alebo 1%-tná recyklácia. Okamžite to onálepkujú čarovným slovom ‚ekobrand‘. Je to však o niečom úplne inom. Kríza nás tlačí k tomu, aby sme hľadali nové riešenia. Všetok náš denim je starý a nepotrebný, pretvárame ho na niečo krásne a nové. Kreativita vždy vychádza z určitých obmedzení“, vysvetľuje návrhárka svoj postoj k téme sustanaible fashion.

 „Nerobím žiadne kompromisy. Keď komponujem siluetu, idem rovno k pointe. Keď mixujem sportswear s couture, chcem, aby všetko perfektne sedelo. Skutočne premýšľam o každom detaile. Je v tom určitá surová úprimnosť. Milujem to, čo robím a veľmi tvrdo pre to pracujem. Myslím, že ľudia to cítia.“ 

Futuristické odievanie s enviromentálnym odkazom

„Regenerated“ (zregenerované) – týmto výrazom návrhárka označuje kúsky, ktoré prešli procesom upcyclingu. Slúžia novému účelu. Podaktoré menia svoju funkciu.

Taška inšpirovaná gymnastickou loptou, ktorá je rozobraná na polovicu a doplnená zipsom

Avangardný prístup Marine Serre sa neprejavuje len v unikátnej estetike jej modelov, ale i v samotnej kreatívnej tvorbe. Návrhárka neznáša kreslenie, ale naopak zbožňuje hru s textilom priamo na ľudskom tele. Obmotáva, strihá a formuje. „Futurizmus sa dnes skloňuje v rôznych podobách a môj slogan je práve ‚futurewear‘. Medzi futuristickou estetikou a reálnymi odevmi navrhovanými pre budúcnosť je však diametrálny rozdiel. Netvorím modely inšpirované science fiction, ale oblečenie na každodenné nosenie, preto musí byť superpraktické.“ Modely Marine Serre disponujú množstvom praktických, skrytých a funkčných detailov, ako napríklad vrecká na fľašku s vodou, karty či pútka na zavesenie kľúčov.

Estetika brandu s charakteristickým polmesiacom je hybridná, ohýbaná v moderných feministických siluetách s ortodoxným eko výkričníkom. Výrazný printing v podobe opakujúceho sa polmesiaca – oficiálneho loga – môže symbolizovať pre každú národnosť niečo iné a práve táto multikultúrnosť je jednou z elementárnych esencií autorkinej holistickej filozofie a dizajnu. Marine je vo svojom jadre extrémna aktivistka a nehodlá to tajiť. Práve naopak, módu berie ako skvelé médium, cez ktoré môže tlmočiť svoje názory a nachádzať nové fundamentálne riešenia. „Nemáme žiadnu inú možnosť než sa prispôsobiť tejto násilnej klimatickej zmene a politickej neistote s tým, čo máme, čo sme vytvorili a začať pracovať na nových spôsoboch našej existencie, stravovania, odievania či pohybu. Nestačí len snívať, musíme aktívne konať, musíme sa neustále pýtať a poskytovať odpovede, ktoré majú opodstatnenie v realite.“

Proces upcyclingu starých tričiek. Výroba nových bavlnených tričiek enormne zaťažuje životné prostredie. Odpoveďou je ich recyklácia, upcycling a regenerácia.

Zo starých nové. Fascinujúca výroba z použitých „second hand“ džínsov. Džínsový priemysel extrémne znečisťuje vodné plochy, nakoľko pri farbení nohavíc sa bežne používajú ťažké kovy ako je kadmium, síra, olovo či ortuť. „Prečo by som nechala farbiť nové páry džínsov, keď mám k dispozícii dvadsať ton starých?“ hovorí Marine. Namiesto toho sa tým oužitým snaží vdýchnuť nový život rozstrihaním a následným prepracovaním.

Zdroj foto: marineserre.comhttps://www.instagram.com/marineserre_official/, vogue.com

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano