Alber Elbaz: Malý princ módy sa vracia so svojou novou značkou AZ Factory

Inklúzia, úprimnosť a vzájomný rešpekt. Hodnoty, ktoré sa v snobskom svete módy, plnom elitného insiderstva ešte stále nenosia. Pre citlivých a kreatívnych ľudí môže byť toto agresívne prostredie veľmi vyčerpávajúce. Módny návrhár Alber Elbaz by o tom mohol rozprávať svoje. Trvalo dlhých 5 rokov, kým sa mohol slobodne nadýchnuť a s novou víziou opäť nastúpiť do mašinérie, ktorá ho predtým takmer psychicky rozložila. A rozhodol sa ju zmeniť od základov. Žiadne sezóny, nezmyselné pravidlá, tlak na predaje. Len on, jeho vízie, inovácie a móda pre všetky ženy s veľkosťou od XXS až po XXXL. With Love, Alber! 

Milovaný fantasta 

Marc Jacobs, Rick Owens či Anna Wintour – je jedno, o kom hovoríme, každý ho neskrývane adoruje. Jeho radostná, až detsky úprimná povaha je však vyvážená až neurotickým dôrazom aj na tie najmenšie detaily so sklonom k neutíchajúcemu perfekcionizmu. Módna návrhárka Natasa Cagalj, ktorá s ním pracovala ako jeho pravá ruka v módnom dome Lanvin, o ňom pre New York Times povedala: „Alber bol totálny workoholik. Vždy prichádzal prvý a odchádzal ako posledný. Keďže nemôže vystáť akúkoľvek priemernosť, neustále dvíha latku vyššie a vyššie. Nazýva to ping-pongom, to neprestajné behanie tam a späť do štúdia.” 

Ďalší jeho spolupracovník, Bruno Frisoni, kreatívny riaditeľ Roger Vivier, ktorý mu pomáhal tvoriť kolekcie u Yves Saint Laurent má na tempo práce s Elbazom podobné spomienky: „Práca s ním je veľmi unavujúca. Až do poslednej minúty takmer s ničím nesúhlasí, čo je odrazom jeho perfekcionizmu a vášne. Valí na vás ďalšie a ďalšie poznámky, žiadne náčrtky alebo siluety, a dokáže dlhé hodiny rozprávať o obrázkoch a nápadoch.” Na čom sa však všetci zhodnú je slovo láska – na módnej scéne skutočne nenájdete takmer nikoho, kto by mal s módnym návrhárom nejakú negatívnu skúsenosť. 

Tento večný rojko sa narodil 12. júna 1961 v najväčšom marockom meste Casablanca do židovskej rodiny plnej umelcov – jeho matka bola maliarkou a otec pôsobil ako kaderník. V desiatich rokoch emigrovala celá rodina do izraelského Tel Avivu, kde Alber vyštudoval univerzitu textilného inžinierstva a dizajnu. Po štúdiách si v roku 1985 zbalil kufre a vydal sa hľadať šťastie do New Yorku. Okrem iného tam pracoval ako pomocník pri výrobe šiat na svadby, 7 rokov u Geoffreyho Beena a v roku 1996 ho prijali do haute couture štúdia Guy Laroche. O rok neskôr už prezentoval svoju prvú dámsku ready-to-wear kolekciu pre Yves Saint Laurent. Post však bol nútený po troch sezónach opustiť, keďže módny dom kúpila Gucci Group a na miesto kreatívneho riaditeľa bol dosadený Tom Ford. 

Pompézna Lanvin éra 

Chvíľu pracoval pre spoločnosť Krizia v Taliansku, no v roku 2001 prišiel konečne zlom – nečakane dostal ponuku od významného francúzskeho domu Lanvin. Spoločnosť v tej dobe odkúpil nový investor – tchajwanská mediálna magnátka Shaw-Lan Wang: „Je čas zobudiť spiacu krásku”, vyjadrila sa a bola to práve ona, ktorá sa rozhodla najať Albera ako hlavného umeleckého riaditeľa. Dostal na starosti všetky kolekcie, čo bolo od začiatku veľmi náročná úloha. Pre Elbaza to však konečne bola príležitosť, na ktorú celý život čakal. Pustil sa vášnivo do práce a jeho prvá kolekcia na sezónu jeseň 2002 vyvolala euforické nadšenie nielen kritikov alebo celej fashion komunity. Alber naplno rozvinul svoj talent pre tvorbu „evening-ready” estetiky – feminita, typické predimenzované volány, večerné šaty v antickom štýle, čierne stužkové náhrdelníky, vibrujúce farby, opulentné šperky a jeho obľúbený červený kabát, ktorý rád re-interpretoval. 

Lanvin, nadnárodný módny dom s dlhodobou históriou (založený v roku 1889 Jeanne Lanvin, tretí najstarší na svete) pod Alberovými rukami začal rozkvitať. Predaje začali strmo stúpať a neúprosný tlak sa rozbehol. Sezónu za sezónou vymýšľal nové a nové prístupy, vniesol do kolekcií futuristické prvky, ale vždy zachovával nenútenú voľnosť a klasickú eleganciu módneho domu. V roku 2005 získava medzinárodnú cenu Designer od America (CFDA), oblieka slávne ženy – herečky Nicole Kidman, Chloé Sevigny, Meryl Streep, Angelinu Jolie, režisérku Sofiu Coppola, manželku vtedajšieho prezidenta Michelle Obamu alebo modelku Kate Moss. Neprestáva pracovať, vo svojej tmavej pracovni s takmer čiernymi stenami („z tejto ´čiernej diery´ sa mi lepšie pracuje, nikto ma neruší, je to taký môj bunker“) a na veľkom stole, ktorý pôvodne patril zakladateľke sa rodia jeho ambiciózne nové projekty a kolekcie. V roku 2010 Lanvin otvára nové butiky Lanvin v Madison Avenue (NY), Las Vegas, Malibu a tri v Moskve. Alber stihne navrhnúť aj kapsulovú kolekciu v spolupráci so švédskym módnym reťazcom H&M, publikovať 3 000-stránkovú knihu, mapujúcu prácu ateliéru od roku 2012 a navrhnúť nový luxusný kozmetický rad pre značku Lancome. V rámci Lanvin sa rozhodne navrhnúť aj detskú líniu oblečenia. 

Nútený exit a hľadanie novej perspektívy 

Alber bol akčný a nikdy sa nezastavil. Ako povedal nedávno v podcastovom rozhovore pre server BOF: V móde len bežíte, bežíte a bežíte… a nestrácate žiadne kalórie.” Začal však strácať niečo oveľa dôležitejšie – samého seba. Objavovali sa čoraz väčšie rozkoly medzi autokratickým prístupom majiteľky, ktorá čoraz intenzívnejšie presadzovala komerčný biznis pred kreativitou. Klasický clash medzi korporáciou, ktorej prvotným cieľom je zarobiť a umelcom, ktorý potrebuje voľnosť, aby mohol tvoriť. 

Nezhody sa čoraz viac vyostrovali – Elbaz sa sťažoval na nejasné smerovanie, nedostatočnú stratégiu a investície, ktoré sa časom stali príčinou začínajúcej stagnácie značky. „My dizajnéri, sme začali ako couturiéri s našimi snami, intuíciou a pocitmi. Stali sme sa ´umeleckými riaditeľmi´, takže tvoríme, no predovšetkým musíme riadiť. A teraz sa navyše musíme stať aj ´image-makermi´, tvoriť ´buzz´, presvedčiť sa o tom, že bude všetko dobre vyzerať najmä na obrázkoch. Displeje musia kričať, bejby,” vyjadril svoj kritický názor pri preberaní víťaznej ceny Fashion Group International, ktorú dostal tri týždne pred svojím núteným odchodom z Lanvin. 

Nikto však netušil, že sa tak významný módny dom zachová tak brutálne, ako sa to odohralo v to povestné stredajšie ráno v októbri 2015. Alber dostal oficiálny list od Lanvin, že dnes sa nemusí unúvať do kancelárie, nakoľko dostal práve výpoveď. Pre svoje veci musel poslať asistentku, nakoľko by ho ani nevpustili do budovy. Celý ateliér bol v šoku, niektorí zamestnanci doslova v slzách. Celý proces sa tiahol nesmierne dlho, dostal sa až na súd, verejné pranie špinavej bielizne, fashion scéna bola z tohto incidentu veľmi znechutená. Doteraz nie je úplne jasný dôvod jeho prepustenia, verzie sa líšia, v konečnom dôsledku je to jedno, asi každý tušil, čo sa za tým skrývalo – peniaze. 

Pre vyčerpaného, ale lojálneho Albera to bola veľmi hlboká rana, z ktorej sa spamätával dlhých 5 rokov. Úplne sa stiahol z verejného života, žil v úzadí, na módu nechcel ani pomyslieť. Začal opäť cestovať a baviť sa s ľuďmi z rôznych kútov sveta a profesií. „Na pár rokov som sa stal bezdomovcom. Stratil som všetko, svoje štúdio, môj tím, moje ego, moju dôstojnosť, moje všetko. No v skutočnosti som znovu našiel sám seba. Stal som sa dizajnérom. Začal som opäť premýšľať a snívať. Potreboval som čas, aby som sa do módy opäť zamiloval“ priznal vo svojom rozhovore pre BOF. 

AZ Factory: Smart fashion that cares 

Jediná návšteva Silicon Valley zmenila jeho pohľad. Pre ľudí ako je Alber Elbaz je dôležitý určitý vyšší zmysel, musia vedieť, prečo niečo robia a ich práca musí mať fyzicky hmatateľný dopad. Počas svojho „exilu“ riešil otázky koexistencie tradičných postupov pri výrobe odevu a najnovších technológií: „Je dnes vôbec ešte móda relevantná? Odpoveďou je áno, jedno veľké áno! Pretože, keď to vo svete nie je bohviečo, potrebujeme módu.“  Začal od nuly. Chcel za sebou nechať všetky staré štruktúry, priniesť niečo, čo naštartuje nové procesy. 

Existuje však v móde ešte možnosť vymyslieť niečo nové a svieže? Je vôbec možné v dnešnom svete byť kreatívny bez toho, aby sa naša kreativita premieňala automaticky na čísla? „Pochopil som, že namiesto dizajnéra sa musím stať inžinierom. A začať premýšľať o vybudovaní nového materiálu, ktorý ženy objíme,“ hovorí vo videu. Celá koncepcia značky ide proti modelu sezón – žiadne pravidelné kolekcie, žiadne kapsulové kolekcie, len príbehy a projekty pre ženy všetkých vekových kategórií a proporcií.  

Tento demokratický, prívetivý a bezprostredný prístup k zákazníčkam je v móde nevídaný. Ako-tak ho aplikuje značka speváčky Rihanny Fenty, ale Alber ide omnoho ďalej. Predstavenie AZ Factory prebehlo vo vyše 25-minútovom filme, ktorý by sme mohli klasifikovať ako „fashion entertainment“. Je to hravé, vtipné a dynamické. Pripomína to typický americký sportwear, ale okorenený o 2020 vibe – home office a lounge wear, udržateľnosť a eko rozmer. 

Móda 2021 podľa Albera: Od jogy na zoom call

Koncept tzv. „switchwear“ Elbaz prezentuje ako súbor odevov, ktorý vám umožní byť v priebehu niekoľkých sekúnd chic na nečakaný zoom call, aj keď ste práve docvičili svoju rannú zostavu jogy. Na legíny a body si natiahnete posh balónovú sukňu alebo alebo elegantný blejzer, pripnete výrazné náušnice či perly a ste ready-to-go. Ide o efektívnosť, praktickosť „in & out“ koncept a určitú radosť z obliekania, ktorá sa nám zúžila takmer len na tepláky, športové oblečenie a sneakers. Apropo, tenisky – Mr. Elbaz myslel aj na eleganciu klasických „pumps“ – tá zúžená špička jeho „pointy sneakers“ je obdobou lodičiek, ale v omnoho pohodlnejšej verzii. Takýto šatník je navyše udržateľný. Jednotlivé kusy môžete variovať donekonečna. 

Mikrovlákna použité v materiáloch sú vyrobené ekologicky s použitím prírodných farbív. Keďže sú vlákna špeciálne vyvinuté, veľmi dobre sa perú a rýchlo sušia, takže šetríte vodu, peniaze i spotrebu elektrickej energie. „Anatoknit“ ako materiál AZ Factory nazval je rebrovaný úplet s ergonomickými pruhmi s trinástimi rozličnými úrovňami pnutia, aby bola elasticita čo najefektívnejšia. Doprajú nositeľke maximum voľného pohybu, neškrtia, ale stiahnu, čo stiahnuté má byť. Vývoj materiálu trval viac než 7 mesiacov. Alber objavil nylonovú priadzu Nylstar (96 vlákien v jednej niti) v laboratóriu v Španielsku a nechal si ju utkať v továrni v Amsterdame, aby dosiahol opulentný 3D efekt. 

Ono to na prvý pohľad možno pre niekoho nevyzerá dostatočne glamour, ale o to sa Elbaz ani nesnaží. Kúsky, ktoré obvykle vidíte na módnych prehliadkach, nie sú vhodné na bežné nosenie. AZ Factory je však perfektne poskladaný šatník pre každý deň. Aj pre dni, kedy si otvoríte plnú skriňu a dostanete obvyklý panický záchvat z toho, že „nemáte čo na seba“. Prakticky dostanete elegantné chic odevy so šťavnatým nádychom haute couture, ale vyrobené z látok, ktoré budú nesmierne komfortné na nosenie, nebudú vás nikde nepríjemne tlačiť, zároveň budú hriať – priedušné, nepremokavé a ľahko čistiteľné. 

Ak sa prizriete bližšie, uvidíte veľmi dômyselne riešené grafické aplikácie a hru s farbami, ktoré napomáhajú k lichotivejšiemu vykreslenie ženskej siluety. Je to typ šiat, ktorý budete zo skrine vyťahovať najčastejšie, lebo majú basic formu a môžete si z nich ľahko zostaviť uniformy na každodenné situácie – na tréning, na zoom call, do mesta na nákup. 

Dôkaz o tom, že Alber skutočne myslí na potreby žien je aj umiestnenie dlhých zipsov s retiazkou, takže obliekanie šiat zvládnete sama aj bez cudzej pomoci. Ako inšpirácia mu poslúžil klasický neoprénový oblek na potápanie, kde je zapínanie vyriešené podobným spôsobom. Navyše to funguje ako zábavný prvok. „Bol som z toho taký šťastný, že som ten zips umiestnil skoro na všetko,“ smeje sa Alber. Konečne je pánom svojho času a má k dispozícii svoje kreatívne ihrisko s nekonečným možnosťami. Ako hovorí vo finále svojej show fashion AZ Factory: „Je to môj splnený sen. Dúfam, že vám naše šaty pomôžu nájsť svoj vlastný hlas, objaviť lásku k sebe. Sme s vami, sme pri vás a ďakujem, že ste toho súčasťou. Milujem vás!“ A my milujeme Albera. 

Zdroj foto: AZ Factory 

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano