Spolupráca s kultúrne odlišnou skupinou ľudí nie je žiadna hračka. Naučiť sa to musela aj celosvetovo pôsobiaca spoločnosť Webnode so sídlom v Brne, ktorá zamestnáva 160 pracovníkov z 28 krajín celého sveta. Napriek jazykovej a kultúrnej bariére Webnode vytvoril plne funkčný tím ľudí, ktorí spolu dokázali fungovať aj počas mimoriadne náročného obdobia pandémie koronavírusu.
Na prvý pohľad to tak možno nevyzerá, no nájsť si kvalifikovaného zamestnanca z inej krajiny a jeho zaškolenie do pracovného pohovoru niekedy zaberie aj niekoľko týždňov či mesiacov.
Pozitívny postoj k medzinárodnému tímu je dôležitý aj v rámci konkurenčnej výhody. „Užívateľom chceme priniesť jazykovú podporu v ich rodnej reči, tým pádom pre nás cudzinci predstavujú obrovskú príležitosť. Samozrejme s nami zostanú len za predpokladu, že ich plne pochopíme a dokážeme sa k nim správne chovať,“ dodáva Zuzana Marková, chief personnel officer zo spoločnosti Webnode.
Videohovory už pred pandémiou
Kým väčšina spoločnosti bola v dôsledku globálnej pandémie nútená všetky stretnutia a mítingy vymeniť za telefonáty cez Zoom či Skype, tak vo Webnode takto fungovali už dávno pred pandémiou.
Výber medzinárodných kandidátov totiž začína prostredníctvom videohovorov, počas ktorých sa zohľadňuje ich skutočná motivácia na presun do Českej republiky, ale aj znalosť lokálnych návykov a tradícií. „Preverujeme si, či si kandidát plne uvedomuje, čo všetko relokácia obnáša. Počas hovoru sa pýtame aj na znalosti cien za bývanie alebo stravu v našom regióne. Od klasického výberového konania sa to až na tieto otázky nijako nelíši,“ komentuje Marková.
Tieto pohovory však neposúvajú len nádejných zamestnancov Webnode, ale aj samotné vedenie firmy. „Aj my chceme lepšie porozumieť kultúrnemu pozadiu, s čím nám takýto kandidáti skvelo pomáhajú. Spomínam si na pohovor s jednou uchádzačkou – dnes už našou kolegyňou – z Litvy, ktorá sa hlásila na pozíciu customer care v angličtine. Pri rozhovore o jej rodnom trhu nás ale presvedčila natoľko, že aj keď to nebolo v pláne, rozhodli sme sa pobaltské krajiny zaradiť na zoznam krajín, kde poskytujeme lokálnu podporu,“ popisuje Barbora Hejlová, CMO v spoločnosti Webnode.
Iný kraj, iný mrav
Každý národ má svoje špecifiká a práca s cudzincami vyžaduje väčšiu mieru rešpektu. „Niekedy suplujeme úlohu rodiny. No radi ukazujeme a vysvetľujeme, ako veci v našej kultúre fungujú,“ dodáva Hejlová. Najlepšie samozrejme funguje, ak sú teamleaderi jednotlivých oddelení priamo z daného regiónu.
Južanské národy sú veľmi citlivé a konštruktívnu kritiku prijímajú až moc osobne. Naopak ľudia zo severu sa zamerajú na výkon a sústreďujú sa na výsledné čísla. Odlišné vnímanie spätnej väzby môžeme pozorovať tiež u ľudí z Ázie, ktorí nie sú zvyknutí vymieňať si spoločné názory.
Veľmi dôležité sú spoločné akcie, ktoré vo Webnode predstavujú spôsob ako udržať multikultúrneho ducha a budovať vzťahy na pracovisku. „Pokiaľ to bolo možné, navzájom sme si chystali medzinárodné raňajky, kde vybraný tím alebo oddelenie pripravil tradičné pokrmy zo svojho regiónu. Osvedčilo sa nám to ako skvelý nástroj pre vzájomné poznávanie,“ prezradila Hejlová a dodáva, že starať sa o firemnú kultúru pri vedení medzinárodného tímu sa určite vyplatí.
Zdroj foto: Webnode