Zdravo drzý i naivný kolorizmus, sympatický nadhľad, satirická reflexia snobských večierkov. Rozkošne frivolná kolekcia pre všetky socialité a party girls, ktorým je srdečne jedno, čo si o nich druhý pomyslia. Mladá slovenská návrhárka Petra Kovacs zručne balansuje medzi elegantnou coctail fashion a streetwear party štýlom. Zjednocujúcou líniou je vtip a charakteristická dievčenská krehkosť, ktorá sa prejavuje vo volánoch ako dekoračných prvkoch na korzetoch, rukávoch či lemoch sukní. O tom, čo ju inšpirovalo, ako tvorí a čo si myslí o slovenskej módnej scéne si môžete prečítať v našom rozhovore.
Vaša kolekcia Lobster Party, ktorú ste predstavili na Fashion LIVE! mala niekoľko rovín. Zábavnú, ale aj ekologickú. Okrem iného ste poukázali na problematiku globálneho otepľovania a jeho dopadov na koraly. Ako vôbec táto myšlienka vznikla?
Hlavná idea prišla pri rešerši a výskume témy mora. Fakt o jave tzv. „coral bleaching“ ma veľmi zaujal, a keďže som o niečom takom predtým nepočula, prišlo mi veľmi dôležité s tým oboznámiť aj ďalších ľudí. Koraly sú na prvý pohľad veľmi krehké, no zohrávajú v našom svete veľmi dôležitú úlohu. Teplota vody v moriach sa následkom globálneho otepľovania zohrieva, čo spôsobuje blednutie koralov. Ak sa teplota vody nezníži, koraly sa už nezotavia a hynú. Toto postupné blednutie je v kolekcii naznačené farebne – od koralového modelu až po úplne biele modely. A ďalej na to upozorňovali nápisy na Lightbox svietiacich kabelkách.
Aké boli inšpiračné zdroje kolekcie?
Keď som bola malá, nikdy sme nechodili na dovolenky k moru, dostala som sa tam až pred pár rokmi. Odvtedy ma veľmi fascinujú prímorské mestá, tradícia okolo námorníctva, rybárstva – skrátka všetko čo s morom súvisí. Je to tak čarovné a má to neskutočnú atmosféru! Fascinujú ma aj tie najmenšie detaily, ktoré na prvý pohľad nevidíte.
Keď som bola na jar tohto roku v holandskom prímorskom meste Haag, kráčali sme chodníkom na pobreží, ktorý bol celý vyrobený z mušlí. Prišla som na to až po hodnej chvíli, pretože to vyzeralo ako kamienky. Niečo také som skutočne videla prvýkrát. Ďalej to boli hlavne anglické prímorské mestá, ktoré sme toto leto s priateľom Sebastiánom Komáčekom, precestovali na našom autíčku Mini z roku 1967. Práve Sebastián vytvoril k tejto kolekcii Lightbox kabelky.
Z vašej tvorby cítim zdravú sebairóniu a istú satiru, čo vám dodáva osobitný štýl a rukopis. Je pre vás faktor zábavy či vtipu v kolekciách dôležitý?
Určite áno, je to výpoveď o mojom celkovom pohľade na svet. Nemusím o ničom premýšľať, jednoducho to zo mňa prirodzene prúdi. Je to spôsob obrany a zároveň spôsob ako za niečo bojujem. Milujem v odeve nečakané, rafinované situácie, skryté detaily, je to pre mňa hra. Pri vytváraní odevu je pre mňa dôležité baviť sa. Ak sa pri jeho vytváraní nebavím ja, nebaví sa ani zákazník.
Aké materiály boli použité pri tvorbe kolekcie? Zaujala ma nádherná brokátová sukňa a krikľavo červený menčester, odkiaľ ste získavali látky?
Snažila som sa používať čo najviac prírodných materiálov ako hodváb a bavlnu, no nájdeme tam aj syntetiku. Veľkú časť materiálov som si priniesla z výletu z Londýna – na Goldhawk Road majú úžasné obchody s látkami a výber je oveľa väčší ako u nás. No sú tam použité aj materiály, ktoré som kúpila u nás na Slovensku a v Rakúsku.
V kolekcii boli aj jednodielne plavky s autorskou potlačou fantastických ilustrácií od Terezy Šiškovej. Nemáte do budúcna plány vytvoriť nejakú letnú kolekciu plaviek?
Určite áno, plánujem. Už na nich aj pracujem, aby mohli vyjsť von budúci rok ešte pred letom.
Ako vznikali autorské ilustrácie?
S Terezkou sa poznáme ešte z vysokej školy. Študovali sme v jednom ateliéri a už sme spolu pracovali na rôznych projektoch. Hneď ako som prišla s nápadom na kolekciu Lobster Party, chcela som, aby ilustrácie vytvorila Terezka. Veľa sme sa stretávali, konverzovali a posielali si navzájom moodboardy. Na tejto spolupráci je úžasné to, že sa veľmi rýchlo pochopíme, netreba veľa slov a Terka vytvorí presne to, čo si ja predstavujem.
„Statement piece“ – modré kožušinové šaty a obrovské korále boli highlightom vašej prehliadky. Ako vôbec tento úžasný kúsok vznikol?
Korále sú inšpirované náhrdelníkom, ktorý mám od otcovej tety. Pamätám si ho od malička, teta ich mala odložené v zásuvke toaletného stolíka spolu s ďalšími šperkami, ktorých väčšinu mi darovala. Už dlho som sa nimi chcela inšpirovať a vytvoriť niečo čo ich pripomína. A téma koralov nemohla byť trefnejšia… Kožušinové šaty pre mňa predstavujú mäkučké riasy. Bol to prvý model, ktorý som vytvorila hneď po návrate z Anglicka.
Hlavná DNA vašej značky v troch slovách?
Rafinovanosť, zábava, farby.
Ako sa tvorí a žije módnym návrhárom na Slovensku?
Sama za seba by som povedala, že každý deň je dňom na módnom bojisku. Textilný a odevný priemysel na Slovensku už dlhé roky nefunguje, alebo prežíva len jeho malá časť, ktorá tu ostala. Je veľmi zložité dať si niečo vyrobiť v malých nákladoch, na všetko sú minimálne odbery, čo je pre mňa ako jednotlivca finančne nemožné. Alebo vám častokrát povedia, že sa niečo nedá vyrobiť, pretože pre firmy je strata času sa venovať niečomu, čo sa z ich pohľadu vo finále vôbec nemusí podariť. Častokrát sa stretávam s neochotou.
Je tu tiež veľmi obmedzený výber materiálov. Všetko sa dováža zo zahraničia a obchodníci s látkami objednávajú len to, čo vedia predať. Stále nám konkurujú obchodné reťazce s lacnou „fast fashion“, ktorá sa vyrába v neetických podmienkach. Ľudia na Slovensku vedia o móde a módnom priemysle veľmi málo. Myslím, že slovenská móda dostáva veľmi málo priestoru, alebo nedostáva skoro žiadny. Televízia, ktorá v programoch neustále propaguje oblečenie z fast fashion reťazcov, ľudí veľmi ovplyvňuje. Viete koľkí si myslia, že oblečenie, ktoré sa predáva v obchodoch šijú naprogramované stroje a nie ľudia?
Máte nejaký dizajnérsky sen?
Mám ich viacero. Predvádzať a predávať svoje kolekcie v zahraničí. Mať vlastný obchodík s výkladom do ulice… Mám už aj vyhliadnuté presné miesto. Veľmi by som chcela, aby si moje veci raz obliekla herečka Mindy Kaling! A hlavne to, aby sa značke PETRA KOVACS darilo, aby rástla, aby som mohla zamestnávať ľudí. To by bolo úžasné!
Kde si môžu záujemcovia šaty z kolekcie Lobster Party vyskúšať a kúpiť?
Najlepšie je osloviť ma online cez môj Instagram a potom prísť priamo do ateliéru. Pracujem na tom, aby sa moje veci pomaly dostali aj do kamenných predajní. Dúfam, že už čoskoro budú dostupnejšie v niektorom z obchodov s lokálnou módou.
Ak by som si u vás chcela objednať napríklad spoločenské šaty – ako celý proces prebieha?
Najdôležitejšie je stretnutie. Rada ľudí aspoň trochu spoznám predtým, než im vytvorím šaty na mieru. Potrebujem vedieť, v čom sa cítia dobre, čo im vyhovuje a naopak, čo pre nich nie je vhodné. Pri navrhovaní šiat buď vychádzam z mojej aktuálnej kolekcie, alebo si vymyslím úplne nový koncept a ten rozvíjam. Šaty však musia rozprávať príbeh.
Kupujú Slováci lokálnu módu?
Kupujú a učia sa ju nakupovať. V našom hlavnom meste je lokálna módna už pomerne ľahko dostupná pre všetkých zákazníkov. Smerom od hlavného mesta sa to postupne vytráca. Ľudia majú pocit, že je to stále veľmi exkluzívna záležitosť a mnohokrát ani nevedia kde a ako nakupovať lokálnu módu.
Kam sa bude značka Petra Kovacs uberať v budúcnosti?
Chcem dotiahnuť identitu svojej značky, vytvoriť jej koncept od A po Z. Mám aj vymyslené rôzne podkategórie produktov, ktorým sa chcem v budúcnosti venovať. Chcem, aby PETRA KOVACS ponúkala aj rôzne doplnky, čo som už naznačila aj v najnovšej kolekcii so šperkami. Najbližším cieľom je tiež e-shop.
Foto: welinna,Mischel Warenits, Martin Tomečko,