Každý z nich prezentuje rozdielny koncept, ale jedno majú spoločné – dostali šancu svoju tvorbu ukázať na tohtoročných fashion weekoch v Londýne a Budapešti. S pomocou organizácie Slovak Fashion Council, ktorá už dlhé roky podporuje slovenský módny ekosystém, dve dizajnérky Petra Kovacs a Kristína Šipulová a odevný label Buffet predstavili svoje fashion filmy na digitálnych platformách publiku po celom svete.
Online priestor má svoje veľké benefity – dáva o práci slovenských dizajnérov vedieť. Ako povedal na online tlačovej konferencii Martyn Roberts, creative director platformy @fashionscout : „Pred rokmi nebolo možné zasiahnuť tak veľké publikum. Dnes stačí jeden príspevok na Instagrame a oslovíte niekoľko tisíc ľudí. To sú neskutočné čísla, v minulosti v móde vôbec neexistovali. Móda je dnes oveľa demokratickejšia, prístupnejšia a akceptovaná širšou spoločnosťou.“ Aké boli odozvy? Spýtali sme sa priamo módnych tvorcov.
💟 KRISTÍNA ŠIPULOVÁ – éterická slow fashion, tvorená doslova od prvej nitky. Remeslo, tradícia, trpezlivosť, interdisciplinárne prieniky a krása ručného tkania.
💟 PETRA KOVACS – móda, ktorá sa neberie príliš vážne. Odvážne, excentrické, vždy satirizujúce, kolekcie plné farieb, vtipu, no vždy reflektujúce aktuálne spoločenské problémy.
💟BUFFET CLOTHING – obľúbený label (nielen slovenských) mileniálov, high-quality apparel pre všetkých, ktorý vo svojej garderóbe ocenia basic kúsky okorenené o vibrujúce farby a printy.
Pred pár týždňami ste sa zúčastnili digitálneho londýnskeho a budapeštianskeho fashion weeku pod záštitou organizácie Slovak Fashion Council. Ako hodnotíte s odstupom času svoju účasť? Čo vám to prinieslo? Aký máte pocit z feedbacku v zahraničí?
Juliana Summerling (Buffet): Účasť hodnotíme veľmi pozitívne, paradoxne nám LFW pomohol zdvihnúť povedomie o našej značke a kredibilitu v našich končinách. Feedback a pozitívne reakcie nás nabili energiou, ktorá sa v týchto časoch hľadá ťažko. Veľmi inšpiratívne bolo vidieť našu tvorbu v kontexte iných zahraničných tvorcov, pozrieť sa na ňu s odstupom a nechať sa inšpirovať.
Kristína Šipulová: Táto prezentácia mi priniesla veľkú reflexiu. Ocitnúť sa v takomto kontexte bol pre mňa impulz k novým myšlienkam, ako tvoriť do budúcna, na čo sa viac zamerať, za čím si stáť. Dostala som úžasný feedback zo zahraničia rovnako aj zo Slovenska, čo je v tomto čase pandémie aj veľká podpora a motivácia.
Petra Kovacs: Momentálne cítim obrovskú vďaku a nesmiernu motiváciu pokračovať vo svojej tvorbe, rozvíjať sa, zdokonaľovať. Bolo to pre mňa úžasné nakopnutie po roku 2020, kedy sa nekonali skoro žiadne módne akcie, a vôbec som teda nečakala, že to bude práve LFW. A keďže sme boli svedkami historicky prvého celodigitálneho London Fashion Weeku, vnímam veľmi pozitívne, že podmienkou našej prezentácie bol práve fashion film, pretože mi to umožnilo vyskúšať si pre mňa novú formu prezentácie.
Myslím, že video prezentácia je pre mňa ideálne médium, keďže podobne ako pre film, aj pre moje kolekcie je veľmi dôležitá výpovedná hodnota a samotný príbeh. Vďaka účasti na LFW som získala určitú sebareflexiu a náhľad na moju značku PETRA KOVACS. Vidím oveľa triezvejšie, ako som pripravená na trh, kde mám slabosti, kde sa ešte musím zlepšovať a naopak, v čom sú moje prednosti.
Zmenila vírusová pandémia nejako vaše vnímanie módy? Začali ste niečo robiť inak?
Juliana Summerling (Buffet): Určite nás pandémia naučila rozmýšľať nad kolekciami pragmatickejšie, snažíme sa viac odpovedať na aktuálne potreby našich zákazníkov. Čo sa nemení je, že chceme stále našim zákazníkom ponúkať potešenie.
Kristína Šipulová: Moju tvorbu to až tak neovplyvnilo čo sa týka zmeny vizuality alebo spracovania. Mám ale pár nových myšlienok ako niektoré veci zmeniť. Výsledok sa verím, ukáže časom.
Petra Kovacs: Už na začiatku pandémie som začala pracovať na svojej novej podznačke Swimpatisserie a jej e-shope, ktorá istým spôsobom reaguje na aktuálnu situáciu. Už dlho som intuitívne cítila potrebu vytvoriť niečo podobné.
V tejto dobe som sa veľmi intenzívne začala zaujímať o udržateľné materiály, s maximálnym ohľadom na životné prostredie a ľudské zdravie a tiež o udržateľnejšiu výrobu. Spočiatku som projekt Swimpatisserie plánovala ako limitovanú podkolekciu PETRA KOVACS, no využila som čas počas lockdownu a premyslela koncept tejto limitovanej série do samostatnej značky udržateľného komfortného activewear a swimwear, ktorá je oproti PETRA KOVACS nositeľnejšia pre väčšiu skupinu ľudí a primárne bude fungovať prostredníctvom e-shopu.
Momentálne pripravujeme spustenie značky a sezónu Jar/Leto 2021. Prechod do online sveta bol podľa mňa veľmi prirodzený. Už dlho sa očakávalo, že budeme fungovať digitálnejšie, no pandémia tento prechod urýchlila oveľa razantnejšie ako sme možno očakávali. Čo ma mrzí na tejto situácii najviac je, že veľa mojich obľúbených značiek skrachovalo, veľa kreatívcov prišlo o prácu…
Ako bude podľa vás vyzerať budúcnosť módy? Akým smerom sa bude uberať?
Juliana Summerling (Buffet): Dúfame a veríme, že bude viac uvedomelá. Eliminuje sa nadvýroba, budú sa spracovávať nevyužité materiály a deadstock výroba. Zároveň sa bude experimentovať s novými technológiami ako v materiáloch, tak spracovaní, aby sa zamedzilo vytváraniu nadmerného odpadu. Na druhej strane cítime návrat k tradičným remeslám, spomaleniu. Utvára sa povedomie o skutočnej hodnote každého výrobku.
Kristína Šipulová: Tých smerov bude určite viac, nedá sa to zhrnúť do jedného. Myslím si, že módny svet je presýtený dizajnérmi a značkami. Nastáva selekcia toho, čo prežije a to bude spočívať v schopnosti inovovať, v kvalitnom remeselnom spracovaní, možno tvorbe na mieru a v šikovnosti značiek komunikovať tiež životný štýl, nielen samotný odev.
Petra Kovacs: Veľmi pozitívne vnímam fakt, že pandémia tak trochu spomalila „svet módy“. Verím, že si v tejto dobe veľa ľudí uvedomilo, že sa dá fungovať aj bez toho, aby si každý týždeň kúpili nejaký nový kus oblečenia vo fast fashion reťazcoch, a že začali nad kúpou oblečenia rozmýšľať ako nad dlhodobou investíciou. Snažia sa nakupovať kvalitnejšie, udržateľnejšie a dokonca aj dizajnérske oblečenie.
Verím, že keď bude svet fungovať aspoň relatívne tak ako pred pandémiou a bude možné chodiť opäť na verejné miesta a akcie, zažijeme akúsi renesanciu módy. Už teraz vnímam úplne nové spájanie protichodných štýlov a smerov v kolekciách, taktiež sa mení forma fashion weekov, ktorá ostala až doteraz vo fyzickej podstate nezmenená skoro 80 rokov. Podľa môjho názoru naberá móda nový dych. Nedokážem povedať presne akým smerom sa však bude uberať. Aj keď teraz prežívame ťažké časy, som veľmi optimistická a teším sa na to, čo prinesie budúcnosť.
Magazín Elisette monitoruje a pravidelne prináša články o slovenských dizajnéroch. Ak by ste radi o tvorbe prezentovaných návrhárov chceli vedieť viac, prečítajte si naše staršie (ale stále veľmi aktuálne) rozhovory s Petrou Kovacs a Buffet Clothing.
Zdroj foto: archív Slovak Fashion Council a návrhárov