Preľude concept store je priestor , ktorý ponúka mnoho na jednom mieste. Môžete si vychutnať kávu, prečítať módne knižky, čerpať atmosféru neobyčajného interiéru a následne si zaobstarať kúsky slovenských a talianskych dizajnérov. Jeho zakľadateľka Doroti Vojtková nám priblížila, ako prebiehali jej začiatky, čo ju inšpirovalo k založeniu jej značky.
Doroti založila v roku 2018 svoj brand Preľude, pod ktorým tvorí doteraz. Vyštudovala módny dizajn na Inštitúte módy a technológií Polimoda Firenze. Podarilo sa jej vytvoriť unikátne miesto, ktoré je originálne v tom, že je jediným svojho druhu na Slovensku. Preľude concept store spája obchod s lokálno-slovenskou a talianskou módou, umenie, remeslo a chute. Je to priestor, kde sa budete cítiť ako na dovolenke, no pritom stále doma.
Kedy si si povedala, že teraz je ten správny čas založiť vlastnú značku a koncept Preľude? Ako vyzerali tvoje začiatky?
Moja prvá značka ,,Doroti” vznikla ešte počas školy a neskôr som sa dopracovala až k projektu Preľude, ktorý vznikol pred 3 rokmi. Je to asi prirodzený vývoj od štúdia módneho dizajnu k založeniu vlastnej značky, kde prezentujem svoju tvorbu. Začiatky boli určite náročné a často nejasné, no nikdy som sa nevzdala myšlienky pokračovať v tom, čo ma najviac robí šťastnou.
Keď si rozmýšľala nad založením konceptu Preľude, čo bolo pre teba najťažšie? Aká bola tvoja vízia? Tvoj obchod je naozaj originálny koncept, mala si vždy presnú predstavu o tom, ako raz bude vyzerať?
Najťažšie je urobiť ten prvý krok a zariskovať. Čo sa týka značky aj konceptu, mala som jasnú predstavu. Móda je jedným z najlepších komunikačných médií a ja chcem prostredníctvom nej ukázať ženám, že môžu byť hrdé na svoje korene a prezentovať dedičstvo v modernej a hravej forme. Kolekcia Preľude sa zameriava na remeselné umenie, lásku k tradíciám a zodpovednú výrobu.
Najviac ma fascinuje tá ich ľahkosť bytia. Vedia si vychutnať každý moment v rôznych sférach života. Možno práve to, že sa v tvorbe inšpirujem našou kultúrou a folklórom som načerpala počas života v Taliansku.
Čo je najobľúbenejšia časť tvojej práce? Môžeme ťa stretnúť v obchode často?
Milujem proces tvorby novej kolekcie, čas kedy môžem voľne tvoriť. V obchode ma však môžete stretnúť každý deň, buď sa venujem klientkám, alebo tam pracujem na modeloch.
Aký pohľad na módu ti dalo štúdium na Inštitúte módy a technológií Polimoda ?
Komplexný. Všetky zručnosti a vedomosti som nadobudla práve tam počas 3 rokov štúdia fashion designu.
Začiatky boli určite náročné a často nejasné, no nikdy som sa nevzdala myšlienky pokračovať v tom, čo ma najviac robí šťastnou.
Určitú časť života si strávila v Taliansku a samozrejme, neustále sa tam vraciaš. O Talianoch vieme, že majú módu v krvi, vedia si život vychutnať, vzhliadajú ku kráse. Čo si si od nich najviac osvojila?
Najviac ma fascinuje tá ich ľahkosť bytia. Vedia si vychutnať každý moment v rôznych sférach života. Možno práve to, že sa v tvorbe inšpirujem našou kultúrou a folklórom som načerpala počas života v Taliansku. Taliani sú veľmi hrdí na svoju kultúru a tradície a je to vidieť všade, že stále udržiavajú istý spôsob života, preto majú svoj štýl, zvyky, vône, chute typické pre nich.
V poslednom čase vidíme, že aj na Slovensku sa začína dbať na etickú módu a rozumnejšie nakupovanie, no stále v malom množstve. Myslíš si, že Slováci v rámci módy už dospeli k tomu, že vedia oceniť a podporiť lokálnu tvorbu? Zvýšil sa záujem o lokálne dizajnérske kúsky?
V tejto otázke sa tak trochu vrátim k predošlej odpovedi. U nás musíme označovať termínom ,,lokálna móda” to, čo je napríklad v Taliansku úplne prirodzené. Tam je drvivá väčšina značiek (nielen módnych) ,,lokálnych”, lebo je o ne väčšinový záujem. Či už sú to svetoznáme módne značky, malé remeselné butiky, alebo stánky na trhoch, všetky produkty sú vyrábané lokálne. U nás je tento trend už v popredí, ale stále sa máme čo učiť.
Akú radu by si odkázala komukoľvek , kto rozmýšla nad založením svojho biznisu, no nemôže sa odhodlať?
Aby pracoval na svojom sne na 120% a ostatné príde prirodzene s tým. 🙂
Čo zaujímavé ťa čaká do budúcna? V obchode sa prednedávnom konala aj menšia módna prehliadka, plánuješ s takýmito eventami v Preľude concept store pokračovať?
Aktuálne pracujem na novej kolekcii Preľude, ktorá bude mať peknú prezentáciu. V concept store máme nové kolekcie talianskych značiek a plánujeme ďalšie prehliadky, hudobné a kultúrne eventy na pravidelnej báze. 🙂
Zdroj foto: archív autorky, Instagram