MBPFW #2: Hviezdny prach, cowboys a 3D fashion

Móda je premenlivé remeslo, ale jedno v nej je isté – ak dokážete napriek tlaku na trendy a názory ostatných ostať verní sami sebe, máte vyhrané na plnej čiare. Druhý deň pražského týždňa módy MBPFW ukázal prácu tých, ktorí sa už pohodlne usadili vo svojom dizajnérskom jazyku a to platí nielen pre etablovaných tvorcov, ale aj študentov. 

VAN GRAAF Junior Talent 2021

Každoročná súťaž VAN GRAAF Junior Talent 2021 poskytuje dobrý štartovací bod pre začínajúcich návrhárov. Štyria finalisti predstavili svoje kolekcie na prehliadke pred porotou pozostávajúcou zo šéfredaktorov módnych a lifestylových časopisov (Vogue, Elle, Top Fashion, Harpers Bazaar), riaditeľom MBPFW Lukášom Loskotom a odevnou dizajnérkou, profesorkou UMPRUM Liběnou Rochovou. 

Aleš Hnátek 

Víťazom sa stal študent Ateliéru dizajnu odevu a obuvi Vysokej školy umelecko-priemyslovej v Prahe Aleš Hnátek. Jeho prácu som prvý raz videla dva roky dozadu, keď sa jeho autorské mules objavili na prehliadke Daniely Peškovej. Koniec-koncov jeho vysoké čižmy s exponovaným štvorcovým nosom sme mohli vidieť aj na sobotňajšej prehliadke Laformela. Hnátkovu tvorbu spoznáte hneď – väčšinou sa hýbe vo farebnej palete teplých prírodných tónov – od béžovej, hnedej až po temnú čokoládovú. 

A pracuje s deadstockovými materiálmi. K jeho obľúbeným patria staré poťahy zo sofa, ktoré pretvára na šaty skladaním geometrických strihov. Okrem toho látky na svoju prehliadku bral aj z pražského obchodu Textile Mountain, ktorý sa zameriava práve na predaj zvyškovej metráže z textilných tovární. 

Škoda, že sme na prehliadke nevideli detailnejšie doplnky – rozmerných tašiek, ktoré skvelo podtrhli minimalistický vibe jednotlivých lookov. Jeho tvorba mi zaváňa starým Céline, nakoľko rovnako ako Phoebe Philo, i on dokáže veľmi dobre odhadnúť správnu mieru medzi komfortom/nositeľnosťou odevu a nepriamou sexy estetikou. Hnátek má zvláštny cit navrhovať to, čo ženy jednoducho budú chcieť nosiť. Súčasťou prehliadky boli aj nádherné organické šperky od Magdaleny Šťastníkovej

Zdeněk Marek: Parte Prima 

Ďalším z predstavených návrhárov bol študent Ateliéru odevného a textilného dizajnu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Zdeněk Marek s kolekciou menswearu „Parte Prima“. Premyslená koncepcia, strihová zručnosť a zmysel pre vizuálne pôsobivé proporcie. 

Aj napriek krásne farebným autorským dezénom a prispôsobenej obuvi na mňa z kolekcie dýcha akýsi smutný romanticizmus, ktorý dodáva modelom na elegancii a vážnosti. Aj keď nie som práve fanúšik monochromatických čiernych outfitov, tu patrí k mojím najobľúbenejším jednoznačne ten s plášťom, andalúzskym širokým klobúkom s dlhými čiernymi stuhami a zvončekom. Dojímavé. 

Kateřina Servusová: Phosphenes 

Ohňostroj farieb inšpirovaný zrakovými vnemami. Študentka Technickej univerzity v Liberci predstavila kolekciu, v ktorej prácnym ručným spracovaním volánov vytvorila plastické modely, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani japonský návrhár Tomo Koizumi, pracujúci obdobnou technikou. Dizajnérka sa ani vo všeobecnosti krikľavej farebnosti nebojí. Súčasťou kolekcie boli aj mäkké autorské náušnice z textilu. Zaujal ma fantastický kolorizmus a humorný postoj k móde, ktorá sa neberie príliš vážne. 

Adéla Mitrengová: Re-start 

Zakladateľka značky ADEMI nie je na poli módy žiadnym nováčikom. Jej štúdio úspešne vyrába kabelky z udržateľnej talianskej kože na zákazku. Mitrengová je známa svojou nežnou estetikou, rada sa pohybuje v jemnom béžovom farebnom spektre, preto bolo prekvapením, že ku kolekcii pripravila kabelky/ľadvinky vo sviežich citrusových odtieňoch limetky a čerstvej zelenej farby. Looky boli poskladané z kombinácie mäkkých pletenín s dômyselnými prestrihmi, ktoré boli navrstvené na šaty s originálnou potlačou od maliara Martina Prachařa. Drobné riasenie na rukávoch, či detaily v podobe predĺženého roláka vnášali do inak pokojných kúskov štipku rebélie.

Giz’mo Lab: e-sense 

Digitalizácia módy je nevyhnutná. V česko-slovenských pomeroch bude jej nástup veľmi pomalý. Lokálne značky sa jej väčšinou boja, lebo s ňou jednak nemajú vôbec žiadne skúsenosti, jednak im to znie ako priveľké sci-fi. Zvyknúť si na ňu musí aj staršia generácia zákazníkov, ktorej základným atribútom nákupu je fyzický dotyk s vyhliadnutým odevom a skúšanie doslova na vlastnej koži. Tento nákupný stereotyp tvrdo narušil Covid a s ním spojená pandémia. E-commerce naberá na obrátkach a virtuálna móda sa chcene-nechcene dostáva čoraz viac do popredia. 

Združenie kreatívnych ľudí Giz’mo Lab sa snaží prostredníctvom 3D navrhovania a prezentácie módnych objektov v digitálnom prostredí zmeniť zmýšľanie nielen lokálnych spotrebiteľov, ale najmä samotných tvorcov a predajcov módy. Na MBPFW predviedli koncept virtuálneho showroomu e-sense prostredníctvom virtuálnych avatarov. „Naším cieľom je, aby digitálne navrhovanie predstavovalo nový a revolučný moment, nástroj, mindset, ktorý v mnohých ohľadoch môže pomôcť uzdraviť prostredie módneho ekosystému,“ hovoria členovia Giz’mo Lab. 

Dematerializovaná forma prezentácie odevov predstavuje najudržateľnejší spôsob módnej prehliadky a zhmotnenie digitálnych avatarov zároveň prospieva k šíreniu body-positive odkazu a inkluzivity, ktoré súčasná móda zúfalo potrebuje. Dôležité sú všetky telá bez ohľadu na vek, pohlavie, veľkosť, etnicitu či inak umelo vytvorené rozdiely. Systém, kde modelingová agentúra prepojí booking reálnych modelov s možnosťou prenajať si ich digitálne avatary je síce ešte hudbou budúcnosti, ale predstavuje odvážny a veľmi ekologický spôsob vytvárania odevných kolekcií. 

Tereza Rosalie Kladošová: Linger in Joy 

Dizajnérka je v Českej republike už pojmom. Jej tvorbu zaručene spoznáte podľa pestrého kolorizmu a experimentom s potlačou. Nositeľka cien Dizajnér roku i Módny dizajnér v roku 2019 v súťaži Czech Grand Design bola nominovaná aj tento rok. Pre svoju novú kolekciu poslúžila ako inšpiračný zdroj tajuplná záhrada plná rozkvitnutých kvetov. Tie sa metaforicky preniesli na riasené rukávy a nohavice do zvonu s prestrihmi. 

Kladošová pracovala na printoch s tematikou pruhu, ktoré špecifickou maliarskou technikou roztierania farieb do tvarov vlniek a liniek prenášala pomocou sieťotlače na látky. „Techniku sieťotlače som skúšala prvý raz a plne som sa oddala jeho odhaľovaniu. Nechala som sa unášať aspektami farieb a prekvapovať momentami chýb v ich nánosoch, ktoré sú pre ručnú prácu typické,“ popisuje spôsob tvorby dizajnérka. 

Návrhárkin perfekcionizmus sa prejavuje aj v celkovom stylingu, ktorý je vždy dotiahnutý do poslednej bodky – vrátane dofarbovaných ofiniek, ktoré sa modelkám pripli, aby lepšie ladili k dúhovým košeliam. Číra radosť!  

Lukáš Krnáč: Nouveau Western 

Rebel a kreatívne večné dieťa, ktoré sa nikdy neprestáva hrať a provokovať. Lukáš Krnáč je jeden z najtvorivejších slovenských návrhárov s nebojácnou víziou toho, že móda môže byť nositeľná, šik, no zároveň vtipná. Druhou silnou stránkou dizajnéra je, že sa nebojí vytvoriť bláznivé módne prehliadky, ktoré vás zaručene zmätú zo stoličky alebo prinajmenšom vytrhnú zo sivej letargie. Tu žiadnu spomalenú rytmiku nehľadajte, len plnokrvnú šťavnatú show s poriadnou dávkou drzosti.

Nová kolekcia vychádzala z dvoch kovbojských lookov z jeho minuloročnej prehliadky na MBPFW. Základom bol plasticky vyvedený bustiér, z ktorého estetiky čerpali všetky novo navrhnuté bolerká s s vyostrenými ramenami. Jeho kolekcia bola snáď najumiernenejšia zo všetkých, čo som zatiaľ od Krnáča videla. Trochu mi tam chýbala jeho aura a schopnosť sarkasticky – najmä na poli doplnkov a vtipných elementov (napr. pikantných textov) – docieliť určitý, pre neho veľmi špecifický, dojem z kolekcie, aký dokáže len on. Obzvlášť vydarené boli jednoduché ženské šaty v nežnej púdrovej ružovej, elegantne strihnuté béžové s úzkou sukňou a dlhý kabát v lososovej farbe. Looky boli doladené klobúkmi od českej značky Tonak a na trblietavé časti boli použité krištáliky od českej Preciosy.

Petra Kubíková: Stardust 

Modely slovenskej návrhárky Petry Kubíkovej sú vždy zárukou toho najlepšieho, čo môžete vidieť na poli modelácie odevu a špeciálne zvrchníkov (kabátov, sák). Návrhárka sa prezentovala na pražskom fashion weeku vôbec prvý raz a snáď nie naposledy. Reakcie českej módnej scény na jej neomylný dizajnérsky rukopis sú totiž viac než pozitívne. O tom svedčí aj fakt, že jej kabát si obliekla slávna supermodelka Helene Christensen na obálku česko-slovenského Vogue. Mimochodom, dizajnérka  v rozhovore prezradila, že ho robila 3 dni a bol tak problematický, že z jeho výroby bola vyčerpaná. Hodila ho do koša, ale zachránila ho stážistka a neskôr sa dostal až na spomínanú titulku. 

Inšpiráciou pre najnovšiu kolekciu AW/21 bol samotný materiál, ktorý šetrila počas šiestich rokov a čakala na pravú chvíľu pre jeho využitie. Niektoré modely boli tiež ušité zo špeciálnych látok dovezených z Japonska, ktorého kultúrou je odevná tvorba dizajnérky silne ovplyvnená. Kubíková sa vždy dáva mimoriadne záležať aj na doplnkoch – jej kožené opasky spolu s prídavnými textilnými geometrickými prvkami a výrazné geometrické rukávy sú už jej poznávacími znakmi. 

Čistý minimalizmus, funkčnosť, vysoká krajčírska profesionalita a cit pre výtvarné poňatie odevu, ktoré však spĺňajú všetky nároky na komfort a nadčasovosť. Modely doplňovali jemné autorské šperky Queen’s Wood Studio Jewellery. Zenová modernita v pohybe. 

Zdroj foto: MBPFW

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano