Na každej jednej kolekcii sa Covid-19 nejakým spôsobom podpísal. Jedni spomínajú na cestovanie a slobodu, druhí sa utiekajú k vášňam či láske, niekto sníva o stratenom raji a iní dúfajú v lepšie zajtrajšky. Prvý deň MBPFW sa niesol v znamení odevov inšpirovaných ľudskými túžbami.
Jakub Polanka: Before Sunrise
Tohtoročný Mercedes-Benz Prague Fashion Week otvorila online prehliadka Jakuba Polanku s názvom Before sunrise, ktorá mala predstavovať metaforickú premenu a vývoj. Ženu a jej odvahu rásť. Dialóg medzi radikálnou feminitou a nekompromisnou krehkosťou.
Prekvapilo ma krásne zloženie farieb. Kto Polankovu tvorbu sleduje dlhšie, vie, že má najradšej svoju signifikantnú kobaltovú a odtiene šedej. Tu sa však vynorila púdrová ružová, podmanivý odtieň tyrkysu, snehobiela či intenzívna cyklámenová. Éterické rozovliate siluety, na ktorých vynikla ľahkosť použitých materiálov. Téma plášťa integrovaného do šiat, saka či košele.
Vďaka šikovnej práci režiséra Mareka Jarkovského sme vo videu zazreli aj detaily, čo je niekedy pri fashion filmoch problém.
Laformela: Mainline 21/22
Česko-slovenské návrhárske duo Miroslava Kohutiarová a Antonín Soukup tvorí pod značkou La Formela už vyše 11 rokov.
Nová kolekcia bola paradoxne inšpirovaná pandémiou a našou túžbou po diaľkach, cestovaní a slobode. Niekoľko z 20 modelov vychádza z tvaru tiel konkrétnych morských živočíchov – manty černej alebo chobotnice.
Použité materiály sú spracované na lokálnej úrovni a ekologické: vegánska koža, lesklý a matný triacetát, bavlnené úplety a satén, denim, cupro alebo tkaný jacquar.
Na doplnkoch dominujú vybíjané prvky na maxi taške, mini kabelke, detailoch (manžety, goliere), ručne našívané háčiky na šatoch. Latexové čierne čižmy vznikli v spolupráci so študentom UMPRUM Alešom Hnátkom a vybíjaná upcyklovaná mikro kabelka v collabe so slovenskou značkou Zeydee.
Osobne ma zaujali veľmi komfortne strihnuté oversized „baggy“ nohavice s výraznou prackou a nežný komplet v nebesky modrej farbe.
Michael Kováčik: Party is not over
Pozitívny pohľad do budúcnosti nám ponúkol mladý slovenský návrhár Michael Kováčik. Jeho kolekcia reflektuje prebiehajúcu vírusovú pandémiu a túžbu ľudí po zábave. Ako už samotný názov napovedá, ide o outfity nielen na párty, ale aj na každodenné nosenie. Ako sa vyjadril v krátkom rozhovore pre magazín Elle, išlo mu hlavne o nadčasovosť a ženskosť. Preexponované oversized košele, silueta chytená v páse, kovové doplnky, zaujímavé pokrývky hlavy a výrazné geometrické vrecká boli ozvláštnením inak veľmi minimalistických kúskov.
Kováčik je známy tým, že navrhuje pre metropolitné ženy. Mám však pocit, že v tejto kolekcii akoby odbočil zo svojej konvenčnej estetiky a dovolil si experimentovať. Podarené slouchy košele, cropnuté bolerko s lineárnym lemovaním a voľné nohavice patrili k najlepším lookom, aké som zatiaľ od dizajnéra videla. Akoby nad jednotlivými modelmi viac premýšľal, saká a kabáty boli komplikovanejšie než obvykle. Jednak strihovo, tak aj proporčne. Podarený bol aj styling s maxi kabelkami, kovovými aplikáciami a už spomínanými klobúčikmi. Jediné, čo mi trochu kazilo dojem zo siluety niektorých lookov boli úzke legíny pod sukňami či ku košeliam.
Pavol Dendis: Lost Paradise
Poctivosť. To je slovo, ktoré mi vždy napadne, kedykoľvek vidím kolekciu od slovenského návrhára Pavla Dendisa. A ešte „to“ niečo. Niektorí návrhári to majú. Niečo čo nedokážete definovať, ale cítite to v každom jednom looku. Môžu zmeniť štýl, smerovanie, estetiku, ale tá nepomenovaná aura ostáva. V prípade Pavla Dendisa sa vyvíja. A to je len dobre.
Dizajnér si dovolil opustiť svoju radikálnu čierno-bielu optiku a opatrne vpustil do svojej novej kolekcie s názvom Paradise Lost farby – nebesky modrú, pre ktorú bolo inšpiráciou belasá obloha v pozadí Lucifera na maľbe Fallen Angel od Alexandra Cabanela, kobaltovú. Vzorový mišmaš, káro, pruhy, obľúbené vlajúce pruhy, či krajčírske detaily v podobe prestrihov v tvare sĺz. To všetko ukazuje na autorovu prísnu dôslednosť a zmysel pre detail.
Dendis pracuje udržateľne – modely sú vyhotovené z recyklovaných materiálov dovezených z Európy. Dobrá matéria však potrebuje perfektný tailoring, čo je ďalšou silnou stránkou a konkurenčnou výhodou, ktorú dokáže dizajnér náležite využiť.
Kabáty, saká a ten oversized ženský oblek s dekonštruovaným vzorom pepita sú dôkazom toho, že keď dokážete dobre strihať a šiť, nepotrebujete prakticky nič prekombinovať, odev bude hovoriť sám za seba. Najmä, keď ho vidíte pri pohybe – voľné nohavice či modré voľné šaty sa hypnoticky lenivo vlnia a oblizujú nohy modeliek, no vždy držia svoju formu.
Kožené tašky so vzorom hadej kože a brúsenej usne dodávajú lookom pikantnosť a bad bitch vibe. A to som ešte nespomenula tie nádherné veľké ručne pletené svetre, ktoré môžete nosiť oblečené hoci aj na dlhé šaty.
Má to drive. Má to tvár. A definitívne to má jasný názor.
Tereza Vu: Zranené srdcia
Ženská krehkosť, nevinnosť, frivolnosť, ale aj nestálosť, premenlivosť v citoch. Česká návrhárka Tereza Vu si ako základnú farbu pre svoju novú kolekciu spodnej bielizne zvolila nežnú púdrovú béžovú. Korzety, podprsenky a podväzky telovej farby pôsobili vintage, no ich farebná monotónnosť bola rozbitá krvavou červenou a cisárskou žltou, ktorých vibrujúcu sýtosť ešte zvýraznil hodvábny satén.
Provokatívne vykrojené nohavičky, miniatúrne podprsenky vyrobené zo špeciálnej jemnej tkaniny (zmes hodvábu a bavlny) pôsobili krehko, čo kontrastovalo so surovými a nezapracovanými okrajmi. Žabó, mesh, tyl a francúzska čipka sa striedajú nielen na korzetoch, ale aj na županoch či rozkošných košieľkach.
Pre Terezu Vu je už štandardom, že jej nerobí problém akákoľvek konštrukčná zložitosť – aj tu sa objavujú špecifické sklady, navrstvené tak, aby pripomínali pomyselné obväzy. Obväzy na zranené ženské srdcia, ktoré však neprestávajú veriť na lásku.
Zoltán Tóth: Base 21
Nezaprie v sebe vyštudovaného architekta. Svoje modely doslova konštrukčne stavia a ľudské telo používa ako svoj základný kameň. Zoltán Tóth sa rozhodol svoju novú líniu predstaviť len v tichej prezentácii v rámci filozofie „slow“ a čo najudržateľnejšieho konceptu.
Kolekcia je veľmi limitovaná a striktne zostavená len z ekologických materiálov a vlastného zvyškového archívu. Ako autor sám priznáva, v poslednej dobe do hĺbky skúma recykláciu ako proces. Základom novej kolekcie je čistota a komplexnosť – nositeľná móda s nadčasovým potenciálom.
“K recyklaci přistupuji s lehkostí a úctou zároveň. Je to proces, se kterým mám aktuálně vnitřní potřebu pracovat do hloubky a zkoumat, co pro mě vlastně znamená. Je abstrakcí, která se dá aplikovat do mnoha oblastí, nejen té užitkové. Dotýká se nápadů, inspirace, myšlenek, pocitů, barev, kreseb, ale i vztahů a přátelství”, hovorí Zoltán Tóth
Kolekcia sa bude v ďalších sezónach ďalej rozvíjať, aby bola dostupnejšia aj pre širšie spektrum klientely.
Foto: Peter Fiala / archív MBPFW