Geniálni obuvníci: Christian Louboutin. Muž za ikonickou červenou podrážkou

Červená podrážka sa počas rokov stala symbolom luxusu. Práve vďaka nej topánky od francúzskeho dizajnéra Christiana Louboutina rozpoznáte v dave. Ako červená podrážka vznikla a ako si ju dizajnér chráni ale aj to, ako sa krátko potom, čo ho vyhodili zo školy nadchol pre dizajn a kto bol jeho inšpiráciou sa dočítate v stručnej biografii geniálneho obuvníka, Christiana Louboutina.

Christian Louboutin

Inšpirácie v mladom veku

Christian Louboutin sa narodil v roku 1963 v Paríži. Dnes svetoznámy dizajnér prejavoval svoj cit pre estetiku a kresbu už ako dieťa. Možno práve jeho duša kreatívca a myseľ slobodného umelca boli dôvodmi, prečo ho vyhodili zo školy a to rovno trikrát. Najväčšou inšpiráciou, ktorá podnietila jeho záujem o topánky bola návšteva múzea, kde videl značku, že topánky na podpätku sú tam zakázané. Ako povedal dizajnér pre magazín W, zostal fascinovaný, pretože nikdy podobné topánky nevidel. Ďalším dôležitým podnetom pre štart kariéry Christiana Louboutina bola kniha návrhov obuvníka Rogera Viviera, ktorý v 50tych rokoch navrhoval pre Christiana Diora.

Po vyhadzove zo školy v 16tich rokoch sa Louboutin zamestnal v kabarete Folies Bergère, kde sa staral o tanečníčky a zároveň si plnil svoj sen – navrhoval im topánky. Netrvalo dlho a Christian Louboutin mal pripravené svoje portfólio, ktoré prezentoval všetkým významným obuvníkom v Paríži. Napokon svoju skutočnú kariéru obuvníka začal u Charlesa Jourdana, jedného z najrešpektovanejších obuvníkov v meste. Od Jourdana Louboutin neskôr odchádza, aby pracoval ako „dizajnér na voľnej nohe“ pre značky Chanel, Yves Saint Laurent a Maud Frizon. V neskorých 80tych rokoch Louboutin od módy upustil, na čas sa venoval záhradnej architektúre a prispievaniu do Vogue. Začiatkom 90tych rokov mu už obuvníctvo začalo chýbať a v roku 1991 otvoril svoj prvý obchod.

1991 – prvý obchod v Paríži a Caroline, princezná hannoverská ako prvá zákazníčka

Christian Louboutin v roku 1991 zakladá značku topánok pod vlastným menom a zároveň otvára svoj prvý obchod. Jeho vôbec prvou zákazníčkou bola Caroline, princezná hannoverská, ktorú nasledovali Diane von Furstenberg či Catherine Deneuve. Louboutin si počas rokov získal svojim jedinečným obuvníckym umením celé zástupy celebrít – jeho topánky zviditeľňovala Madonna, Britney Spears aj Sarah Jessica Parker, ktorá si pár od Louboutina vybrala aj na vlastnú svadbu.

Christian Louboutin a Diane von Furstenberg

Najväčšou klientkou Christiana Louboutina je obľúbená autorka románov, Danielle Steel. Spisovateľka má zbierku viac ako 6 000 párov a je známa tým, že počas svojich nákupov v obchodoch francúzskeho dizajnéra nakúpi až 80 párov topánok.

1993 – červená podrážka

Príbeh ikonickej červenej podrážky, ktorú dnes poznajú nielen milovníci módy, ale skutočne všetci, je prostý. V roku 1993 si asistentka Christiana Louboutina lakovala nechty červeným lakom. Dizajnérovi stačil jeden pohľad a vedel, že túto farbu chce na podrážkach svojich topánok pre pripravovanú kolekciu. Výrazne červené podrážky umocnili sexy siluetu nebezpečne vysokých topánok, ktoré dizajnér navrhoval. Na prianie jeho zákazníčok červená podrážka zotrvala počas všetkých nasledujúcich sezón a dnes je jasným symbolom luxusu.

Boj za ochranu červenej podrážky

Hlavným poznávacím znakom všetkých topánok Christiana Louboutina je legendárna červená podrážka. Nečudo, že sa ju dizajnér snaží ochrániť. Roky žaluje spoločnosti, ktoré jeho dizajny kopírujú alebo napodobňujú. Medzi tieto patrí španielská Zara, holandská značka Van Haren aj francúzsky módny dom Yves Saint Laurent. Pri všetkých sporoch však ide o beh na dlhú trať. Louboutin je na tom pritom podobne aj so získavaním ochrannej známky na jeho dizajny – strihy topánok a červenú podrážku. Na boj proti falšovaniu založil dokonca vlastnú iniciatívu Stopfake, v rámci ktorej vyzýva svojich zákazníkov, aby nekupovali napodobeniny a vyvarovali sa akýmkoľvek obchodom, ktoré prezentujú slovné spojenia ako „lacný Louboutin“ alebo „Louboutin outlet“. Značka zároveň proklamuje, že pre akýchkoľvek distribútorov napodobenín má nulovú toleranciu.

Christian Louboutin Beauté

V roku 2012 sa dizajnér rozhodol vstúpiť na kozmetický trh so značkou Christian Louboutin Beauté. V roku 2014 uvádza svoj prvý produkt z kozmetického segmentu – symbolicky červený lak na nechty. Ikonický odtieň Rouge Louboutin v extravagantnom dizajne fľaštičky sa predáva za rekordných 50 eur, čo z neho robí jeden z nadrahších lakov na nechty na trhu vôbec. V roku 2015 rozširuje kozmetickú líniu o rúže na pery, opäť v rekordnej cene 85 eur, a v roku 2016 o parfémy.

Christian Louboutin : L’Exhibition[niste]

Vo februári 2020 dizajnér zahájil majestátnu výstavu Christian Louboutin : L’Exhibition[niste], ktorá má jeho obdivovateľom a zákazníkom sprostredkovať bližší pohľad na proces výroby a navrhovanie topánok.

Aktuálne je výstava v parížskom Palais de la Porte Dorée z dôdovu šíriaceho sa vírusu Covid-19 zatvorená.

Zdroj foto: christianlouboutin.com

Mohlo by sa Vám páčiť