Filtre pevných častíc (DPF) sú už niekoľko rokov neoddeliteľnou súčasťou moderných automobilov s dieselovými motormi. Čo táto súčiastka robí a ako sa o ňu treba starať?
Fungovanie filtra pevných častíc
Úloha filtra pevných častíc je zrejmá už z názvu tejto súčiastky. Zachytáva pevné častice sadzí, ktoré sa nachádzajú vo výfukových plynoch. To, že sa spolu s „dieselami“ nestali hneď povinné aj v benzínových motoroch, je zapríčinené tým, že dieselové motory produkujú tieto častice v násobne väčšom množstve ako motory benzínové.
Ako každý filter aj DPF sa postupne zanáša. Výnimkou je, že ho netreba hneď meniť. Autá, ktoré majú DPF, majú totiž aj funkciu jeho regenerácie. Táto regenerácia spočíva v tom, že riadiaca jednotka motora upraví jeho chod tak, aby sa zvýšila teplota výfukových plynov a tie tak častice zachytené vo filtri vypália.
O potrebe regenerácie filtra pevných častíc rozhodne samotná riadiaca jednotka, ale úplne bez vášho pričinenia to nepôjde. Aby bola regenerácia DPF absolvovaná kompletne, bude sa od vás očakávať zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach so zaradeným vyšším prevodovým stupňom. Nie vždy sa to však dá.
Čo so zaneseným filtrom pevných častíc?
Opakovanie zanedbávanie potreby regenerovať filter pevných častíc povedie k jeho úplnému zaneseniu, na ktoré už regeneračná schopnosť nestačí. Čo robiť v takom prípade? Možno vám napadla kúpa nového filtra. Viete však, aká je nového filtra pevných častíc cena?
Záleží od konkrétneho auta, keďže cenový rozsahu je tu naozaj veľký. V lepšom prípade by vás nový DPF vyšiel zhruba na 500 €, ale ľahko to môže byť aj viac ako 2 000 €. A nie, vaše výhodné PZP vám takúto investíciu logicky nepreplatí.
Je tu však aj lacnejšia možnosť: profesionálne čistenie filtra pevných častíc. To stojí len zhruba 200 € a pokiaľ je na tento úkon použité certifikované zariadenie fungujúce na báze kvapaliny, bude výsledný efekt takmer na úrovni kúpy nového filtra pevných častíc.
Zdroj foto: Petro / Stock.adobe.com