Minimalizmus, čisté línie a kvalitné materiály stručne definujú slovenskú módnu značku Buffet. Tá kvôli trvajúcej pandémii svoju najnovšiu kolekciu predstavila cez Instagram, prostredníctvom unikátneho konceptu Home Stories a série ilustrácií. S tímom Buffet sme hovorili o kreativite týchto dní, o ich najnovšej kolekcii aj smerovaní značky.
Za značkou Buffet stojí trojica slovenských dizajnérov. Ako na tvorbe kolekcií spolupracujete?
Dlho značku spolu tvorili a viedli zakladatelia a manželia Darilovci. Keď sa však rozhodli značku „posunúť ďalej“, oslovili na pozíciu art directorky Cinu Marcinkovú, ktorá stojí za Drevenou Helenou, aby svoju estetiku premietla do dámskej a pánskej kolekcie Buffet. Momentálne tím Buffet tvorí 6 ľudí, 2 deti a jeden pes
Najnovšiu kolekciu ste predstavili na Instagrame prostredníctvom konceptu Home Stories, ktorý celkom novým spôsobom prezentuje módu. Vznikol tento koncept ako odpoveď na aktuálnu situáciu?
Áno. Pôvodné produktové fotenie celej novej kolekcie na e-shop, ktoré sme mali naplánované, sme sa rozhodli zrušiť, nakoľko dva dni pred bol vyhlásený výnimočný stav. Nová kolekcia však bola ready a veľmi sme ju chceli dostať medzi ľudí. V tých zvláštnych dňoch, aké sme ešte nikto pred tým nezažili, nám však klasický formát predstavenia kolekcie vôbec nedával zmysel. Každý mal oveľa dôležitejšie starosti, ľudia z našeho okolia prichádzali o prácu… rozmýšlali sme ako a či vieme pomôcť. Začali sme šiť rúšky. A potom sme vytvorili koncept Home Stories. Cieľom je predstaviť zaujímavých kreatívnych ľudí, ktorých práca je ovplyvnená týmto stavom. Predstaviť ich novému publiku a možno budúcim klientom a zákazníkom. Našim zákazníkom zas priblížiť, že možno v tom nie sú sami, dať tipy ako zvládnuť tieto časy, pridať nádej a zabaviť ich príjemným čítaním. Každému sa podarilo vybrať z novej kolekcie outfit presne podľa svojho vkusu a tak predstavujeme kolekciu v rôznych stylingoch ako inšpiráciu pre zákazníkov, čo všetko je Buffet.
Mali ste na pláne inú prezentáciu najnovšej kolekcie, pokiaľ by boli zvyčajné podmienky?
Áno, podobné hraničné a zlomové situácie sú však rodiskom najúprimnejších nápadov a úplne sa nám osvedčilo, že koľko energie do niečoho dáš, toľko a ešte viac sa ti vráti. Sme neskutočne vďační za všetky ohlasy a objednávky.
V Home Stories predstavuje vašu novú kolekciu niekoľko pražských kreatívcov. Podľa čoho ste ich vybrali? Sú to vaši zákazníci alebo sú vám a vašej značke jednoducho blízki?
Pri tvorení máme vždy v hlave typy ľudí, na ktorých by sme naše veci veľmi radi videli. Často sú to na prvý pohľad ľudia s úplne odlišným štýlom, no pre každého sa nájde ten pravý Buffet kúsok. Oslovení kreatívci sú buď už naši verní zákaznící, alebo ľudia, ktorých by sme sami za zákazníkov chceli mať. Veríme a dúfame, že to je z celého projektu Home stories cítiť.
Vaše dizajny boli vždy minimalistické a nadčasové. Vaše prvé kolekcie boli skôr urban streetwear, posledná je zľahka elegantná. Vnímate to podobne? Išlo o prirodzený vývoj?
Tak ako sa vyvýjame a rastieme my, tak aj naši zákazníci. Rovnako sa za ten čas, čo fungujeme zmenilo aj ponímanie výrazu streetwear alebo urban. Zámer však stále zostáva rovnaký. Tvoríme oblečenie na každý deň, v ktorom sa človek cíti strašne dobre. Je to pleasure apparel. Minimalizmus a nadčasovosť pretrvávajú v strihoch, detailoch a kvalitných materiáloch. Oblečieme vás však na viac príležitostí ako pred tým .
Kolekcia SS20 bola zároveň predstavená aj prostredníctvom lookbooku originálnych ilustrácii od Patrika Antczaka. Predstavujete nimi jednotlivé kúsky, potlače a materiály. Odkiaľ práve tieto pochádzajú?
Všetky naše látky pochádzajú z Talianska alebo Portugalska, kam si ich chodíme každoročne osobne vyberať, alebo ich zadávame do výroby v malých rodinných výrobách, s ktorými sme si za tie roky vybudovali veľmi priateľské vzťahy. Potlače pre nás už niekoľko rokov tvorí dizajnér Emil Taschka.
Dokážete udržať vašu produkciu lokálne? Ako vysoko na hodnotovom rebríčku je pre vás práve udržateľnosť?
Našu produkciu udržujeme a chceme udržovať lokálne – v Európskej únii. Na našich produktoch nájdete visačku Made in Portugal aj kvôli tomu, že naši dodávatelia materiálov sú z regiónu Porto alebo z Talianska. Otázke udržateľnosti sa venujeme a chceme venovať pri každom jednom kroku. Či už sú to možnosti recyklovateľného a kompostovateľného balenia, upcyclingu starších kolekcii alebo optimalizácie výroby. Je to zdĺhavý proces, no veríme, že je nutné hľadať alternatívne cesty k súčasnému stavu módnehoho biznisu.
Kde všade je možné vaše kúsky kúpiť?
Celú dostupnú kolekciu a výber zo starších kolekcií nájdete vždy na našom vlastnom eshope www.buffetclothing.com
V Bratislave v našom „obchode v obchode“ v Slowatch, kde už visí celá nová kolekcia. V Košiciach u úžasných SloCZ. V Prahe nás nájdete u skvelých Freshlabels, ktorí nás bavia tým ako sa stále viac a viac zameriavajú na udržateľné značky. Vo Viedni nájdete výber z našej kolekcie u Not Another Concept store a v Berlíne často v Studio183.
Zdroj foto: Buffet, Patrik Antczak