Best Fashion Graduate oslavuje 10 rokov. Pozrite sa, čo robia ocenení dizajnéri dnes

Ocenenie mladých talentov Best Fashion Graduate, ktoré módnym tvorcom pravidelne udeľuje Slovak Fashion Council oslavuje 10 rokov. Pri tejto príležitosti pripravil výstavu najnovších kolekcií ocenených dizajnérov.

Návrhárke Dane Kleinert, ktorá je zakladateľkou SFC a súčasnej riaditeľke organizácie Zuzane Bobikovej sa behom desať rokov podarilo vybudovať z Best Fashion Graduate značku, ktorá objavuje a oceňuje najlepšie talenty v oblasti módneho dizajnu. Pri príležitosti 10. výročia udeľovania cien BFG, zorganizoval Slovak Fashion Council výstavu The Future Is Who We Are spojenú s premietaním nového fashion filmu Vladimíry Hradeckej.

„Program Best Fashion Graduate, je určený mladým dizajnérom a absolventom odevného dizajnu, ktorí prezentujú svoju kolekciu pred odbornou porotou. Tá individuálne posudzuje nielen umeleckú výpoveď a úroveň spracovania dizajnu, ale takisto predpoklady pre biznisový úspech dizajnéra na trhu a jeho odlíšiteľnosť v tvorbe,“ vysvetľuje na úvod Zuzana Bobiková.

Best Fashion Graduate je ocenenie udeľované raz za dva roky organizáciou Slovak Fashion Council. Titul získava absolvent (minimálne) bakalárskeho štúdia vysokej školy, ktorý presvedčí medzinárodnú odbornú porotu svojou tvorbou, kolekciami a odhodlaním naštartovať svoju kariéru módneho dizajnéra.  

Kurátorka Dana Kleinert o výstave hovorí: “Výstava je oslavou hľadania a nachádzania talentov. Je zhmotnením signifikantnej časti desaťročnej činnosti jej iniciátora a organizátora, ktorým je Slovak Fashion Council. Pripomíname si a vyzdvihujeme ňou medzinárodný potenciál slovenských mladých dizajnérov a dizajnérok.“ 

Subjektom spoločnej prezentácie sú diela laureátov*ok BFG Petry Kubíkovej, Andrey Pojezdálovej, Maje Božović, Lukáša Krnáča, zoskupenia I’m not a Robot a Petry Famlerovej, ktorá tvorí pod značkou Famale. V koncepte snahy o pochopenie súčasnosti a hľadanie cesty von z problémov, ktoré rieši súčasná mladá generácia sa vinie téma osamelosti pod vplyvom tlaku sociálnych médií, klimatických zmien a ich dopadu na duševné zdravie (nielen) mladých ľudí.

„Dizajnéri a umelci sú tí, ktorí citlivo reflektujú na témy spoločnosti, vizuálne ich interpretujú a komunikujú verejnosti. Sila mladej generácie a talentov Best Fashion Graduate je absolútne zjavná a pre spoločnosť tak veľmi potrebná,“ dodáva Dana Kleinert.

Nástrojom komunikácie posúvajúci samotné odevy o úrovne ďalej je fashion film tvorivého tímu okolo režisérky Vladimíry Hradeckej, ktorý mal svetovú premiéru počas februárového Fashion weeku v Londýne. 

„Budúcnosť je taká, akí sme: fluidná, úzkostlivá, otvorená, spochybňujúca, popudlivá, prepojená, fascinujúca, podmanivá. Toto poetické video s postklubovou queer atmosférou zobrazuje súčasný svet v umení, móde, mediálnom svete a v ľudskej komunikácii. Takisto sa dotýka tém environmentálnej úzkosti, posthuman etiky, neurónového zrkadlenia a vzájomnosti,“ uvádza režisérka Vladimíra Hradecká.

PETRA KUBÍKOVÁ

http://petrakubikova.com/

IG: _petrakubikova_

Kolekcia “Axis Mundi“ 

Petra Kubíková je módna dizajnérka pôsobiaca v Bratislave.  V roku 2015 ukončila štúdium v Ateliéri odevného dizajnu na VŠVU.  Venuje sa tvorbe limitovaných dámskych kolekcií. Typickými elementmi jej tvorby sú štylizácia tvarov a výrazná geometria.  Dizajnérka kladie dôraz na praktickosť odevov priemietnutú do vysokej kombinovateľnosti a jednoduchej údržby vďaka vhodne zvolenému materiálu.  Kubíkovej prácu ovplyvnilo súbežné štúdium japonského jazyka na UK a študijný pobyt v Japonsku.  Inšpiráciu pre svoju tvorbu nachádza v atmosfére tejto krajiny, v jej kultúre a architektúre.  Vo svojej tvorbe využíva skúsenosti z domácich a zahraničných prehliadok.  Svoje práce prezentovala v Budapešti (2013), Bruseli (2013), Monaku (2013), Londýne (2013, 2016, 2019), Novom Zélande (2015), Maastrichte (2016), Kyjeve (2019) či v Prahe.  

“Axis Mundi” ako stredová os sveta, symbolizujúca súvis všetkého

so všetkým a prepájajúca tri základné sféry žitia a bytia: Podzemie, zemskosť a nebo. Keďže ju rôzne kultúry naprieč históriou zobrazovali ľubovoľne, práve tu je interpretovaná formou odevu, ktorý slúži nielen ako súčasť bežného života, ale aj ako element spájajúci svojho nositeľa s hmotným (samotná jeho funkcia) a tiež nehmotným (sebavyjadrenie a voľba toho, čo si oblieka – a prečo). Kolekcia znovu nesie dnes už nezameniteľný autorkin rukopis v podobe siluety a spôsobov jej prevedenia. Riasenie, padnuté sedlá, špecifické dĺžky a originálna práca s rukávom sú tentokrát kanvasom pre hru s farbou, materiálom a štruktúrou. Konštrukcia väčšiny lookov je postavená na tvare kruhu, polkruhu a elipsy, ktoré odkazujú na chodenie okolo svojej osi. U ostatných je fokus na jednu, jedinú “sféru” – os samotnú.

ANDREA POJEZDÁLOVÁ

IG: @andreapojezdalova

Zaujímajú ju trasy, na ktorých sa odev prelína s vizuálnym a divadelným umením, balansovanie medzi jeho konceptuálnou, performatívnou a dizajnérskou polohou. Odev chápe ako mäkkú plastiku i ako experimentálnu krajčírsku disciplínu. Pracuje s prirodzenými vlastnosťami textílií, skladá ich, vrství, necháva stekať, vháňa do nich vzduch a pohyb. Skúma tektoniku siluety a jej puristický základ rada narúša drobnou atrofiou, nenápadným zástrihom či prekvapivým priestorovým detailom. Vďaka tomu sú jej odevy jasne rozoznateľné bez toho, aby sa spreneverila užívateľskej funkčnosti.

Kolekcia EFEMERIDA

Podľa dráhy vypočítaná presná poloha kozmického telesa, platná pre určitý dátum. Z gréckeho ep-hémerios, jednodenný, každodenný. Rovnakého pôvodu je tiež adjektívum efemérny, prechodný, pominuteľný. Tiež báseň slovenskej poetky Márie Ferenčuhovej z jej básnickej zbierky Černozem.

Kolekciou dizajnérka nadväzuje na svoju doterajšiu tvorbu. Dôležitým aspektom, ktorý sa premieta do idey kolekcie je udržateľnosť. Ten rozvíja v konkrétnej aj abstraktnej rovine. Vyhraňuje sa voči aktuálnemu fungovaniu módneho priemyslu a v širšom zmysle reflektuje pohľad na danú problematiku. Na odev samotný sa pozerá ako na silný komunikačný prostriedok a v tomto kontexte sa zamýšľa nad vzťahom jednotlivca k sebe samému, k odievaniu, tým aj k svojmu okoliu a uvažuje nad dopadom, ktorý týmto prístupom jednotlivec vytvára.

Kolekcia pozostávajúca prevažne z dámskych outfitov je vystavaná na princípe upcyklingu. Zvyškový materiál z priemyselnej odevnej produkcie prepája so zostatkovým materiálom z predchádzajúcich projektov. Na tomto limitovanom základe vzniká originálna séria, ktorá sa vyznačuje špecifickou farebnosťou a osobitým materiálovým zložením. Dizajnérka vychádza z klasických odevných foriem, ktoré strihovo posúva a vytvára tak nadčasové, originálne kúsky postavené na precíznom krajčírskom spracovaní. Pracuje s ideou kapsulového šatníka, kedy je možné samostatné odevy medzi sebou nápadito kombinovať. Výsledkom je univerzálna, konzistentná kolekcia, uplatňujúca princípy udržateľnej módy, ktorá kladie dôraz na kvalitu, jedinečnosť a autenticitu.

MAJA BOZOVIĆ

majabozovicstudio.com

IG: @majabozovic_official

MB štúdio sa zaoberá zodpovednou a udržateľnou módou. Dizajnérka sa častokrát dotýkatém týkajúcich sa všeobecnej problematiky v spoločnosti. Veľký vplyv na estetiku tvorby Maje Bozović majú práve vojenské uniformy, a dôležité historické udalosti. 

Tvorba Maje Bozović inklinuje k jedinečnej limitovanej výrobe, s dôrazom na remeslo a dizajn.

Kolekcia One of a kind

Kolekcia je inšpirovaná šatníkom a osobnosťou postavy kráľovnej bývalej Juhoslávie MarijeKaradjordjević. Štylizované siluety 20. rokov minulého storočia, zhotovené zo zbytkových látok a nenápadných odtieňov predstavujú jedinečnosť, čistotu a trvácnosť ako hodnoty.

Kolekcia prináša do pozornosti personifikovaný odev a jeho vzťah k nemu. Vystavené dielo odkazuje na problém globálnej uniformity, sezónnosť a kvantitu odevov. 

LUKÁŠ KRNÁČ

lukaskrnac.com

IG: @krnaclukaswork

Rád tvorí pre ľudí, ktorí majú radi farby, nechýba im jemne ironický nadhľad a nemajú strach byť videní. Snaží sa udržať si ľahkosť a vtip aj v rámci tém, ktoré bezprostredne ľahké a vtipné nie sú. Baví ho hľadať odkazy pre módny dizajn dneška v istých odkazoch – vizuálnych prvkoch, atmosfére a kultúrnych stereotypoch v rámci našej lokálnej, nielen odevnej kultúry. „Inšpiruje ma prítomnosť a často sa snažím nachádzať inšpiráciu aj vo veciach, ktoré nemám rád, lebo až v momente, keď vystupujem zo svojej komfortnej zóny, posúvam sa ďalej,“ hovorí o svojej tvorbe Lukáš Krnáč.

Kolekcia PUNK

Stylingový mix PUNK vznikol pri príležitosti výstavy The Future Is Who We Are. Vizuálne zaujímavý styling kúskov Lukášových predošlých kolekcií je fúziou dvoch na prvý pohľad odlišných svetov – uhladeného glamour a provokatívneho punku.

IM NOT A ROBOT

Nora Čanecká, Erika Daxnerová, Barbora Jakubová

imnotarobot.sk

IG: @imnotarobot.official

I’m not a robot je mladá slovenská značka, ktorej obsahom je tvorba odevných solitérov namiesto konzistentných kolekcií. Ku tvorbe každého kusu odevu pristupuje individuálne a pri realizácii využíva tiež princíp experimentu a náhody, pričom dôležitý je samotný zážitok z tvorby. Týmto chce opäť priniesť pevnú väzbu do vzťahu odev-nositeľ.

Kolekcia Drop 1 / 2022

Dropom 1/2022 zapája remeselné princípy charakteristické pre tvorbu I’m not a robot do esenciálnych odevných súčiastok, ktorými sú napríklad denimové nohavice a bundy, tričká a košele. Dizajnérky používajú postupy ako farbenie, výšivku alebo koláž z vyradených materiálov. Zámerom je priniesť pomalé prístupy a detail do základných pilierov šatníka.

FAMALE

Petra Famlerová

famaleofficial.com

FB: @famale.official

Dizajnérka Petra Famlerová, ktorá stojí za značkou Famale zachytáva vo svojej tvorbe aktuálny zeitgeist s hlasom mladej generácie. Značka vyjadruje súčasnú mestskú kultúru, mieša sa s hudobnými referenciami, historickými odkazmi na subkultúry a náhľadom na trendy. 

Hodnoty značky tvoria tri piliere – FAMALE FAMILY – komunita a pocit spolupatričnosti, UDRŽATEĽNOSŤ – lokálna výroba, z lokálnych materiálov, zvyškové materiály a KONCEPT – tvorba s myšlienkou a výpovednou hodnotou. Značka Famale je určená pre mladú generáciu, ktorá je odvážna, drzá a má názor; streetwear mixovaný s pánskym tailoringom. Dôležité pri dizajne sú pre Petru Famlerovú nositeľnosť, komfort, pútavosť a originalita.

Kolekcia: ARE YOU EVEN REAL

Prvým impulzom a inšpiráciou k vytvoreniu kolekcie bola kniha G. Orwella 1984. „Po jej prečítaní som si uvedomila jej nadčasovosť. Myslím, že celkovo je z mojej tvorby cítiť akúsi “post-sovietsku” náladu. Je to vidieť hlavne na použitých látkach z deadstocku,“ hovorí o svojej kolekcii Petra.

Ďalšou myšlienkou je viera spoločnosti v systém, ktorý sme si vybudovali. Ovládanie dnešného sveta dátami a neustály dohľad nášho mobilu. “Strácame súkromie a možno aj jadro svojho bytia, naše vlastné “ja” je ovplyvnené umelou inteligenciou,” líči dizajnérka, ktorá sa tiež pohráva s myšlienkou “are you human or fabricated?” Túto plastickosť a chlad je opäť cítiť z použitých látok.

Výstava potrvá od 29.4. 2022 do 12.5. 2022.

Foto: Lena Knappova @lenaknappova

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano