Ako prežívajú vírusovú pandémiu slovenskí návrhári? (I.)

Covid-19 hlboko zasiahol do života nielen umelcov, ale aj slovenských odevných dizajnérov. Niektorých zaskočil uprostred príprav na módne prehliadky, ďalší zažili kreatívny blok, iní ho ani nepocítili, podaktorí dokonca zažívajú nevídanú kreatívnu stimuláciu, ktorá ich núti improvizovať a flexibilne reagovať na požiadavky meniaceho sa trhu. Ako trávia karanténu známi slovenskí módni návrhári? Spýtali sme sa niekoľkých z nich a ich názory prinášame v sérii troch článkov. 

V prvej časti nám na otázky odpovedali Pavol DendisLukáš KrnáčMarina Žiaková

1/ Ako vašu tvorbu ovplyvnila prebiehajúca vírusová pandémia? Na čom aktuálne pracujete? 

2/ Aký dopad bude mať podľa vás situácia okolo koronavírusu na módne dianie v Čechách a na Slovensku? 

PAVOL DENDIS 

Web: https://www.notjustalabel.com/dendis

IG: dendis Official

Modely návrhára nájdete v bratislavských kamenných obchodoch Priveé LoungeSlávica Design.  

1/ Najviac táto pandémia asi ovplyvnila to, že sa mi presunula prehliadka, ktorá sa mala konať v polovici marca na Mercedes Benz Prague Fashion Week. Keďže to mala byť moja prvá prezentácia na tejto udalosti, mal som trochu iné predstavy. Inak sa toho veľa nezmenilo, pracujem stále ďalej na modeloch pre klientov a tvorím, budem časom sťahovať ateliér do väčších priestorov, snažím sa čítať a doháňať resty. Postupne dolaďujem kolekciu, nakoľko nový termín máme v septembri 2020. 

2/ To si asi netrúfnem generalizovať, pretože je to pre každého dizajnéra a odevného tvorcu individuálne a každý sa k danej situácii postaví asi inak. Myslím však, že sa tak prirodzene vyselektuje to, čo je na scéne dôležité a životaschopné. Dizajnéri majú trochu čas prehodnotiť svoje fungovanie, postupy a možno si aj urobiť hlbší a dlhodobejší plán fungovania. Dúfam, že fanúšikovia a klienti, ktorých mám, mi ostanú aj naďalej, a budeme spolu tvoriť mnoho krásnych modelov. A v tomto držím palce aj iným dizajnérom.

LUKÁŠ KRNÁČ 

IG: krnaclukaswork

Modely návrhára nájdete v bratislavskom kamennom obchode Drobne Store

1/ Asi najvýraznejším krokom v rámci mojej práce je vždy uvedenie novej kolekcie, s ktorou následne pracujem celú sezónu, či už v rámci výstupov, produktov, komunikácie. Každú sezónu sa tiež prezentujem na Mercedes-Benz Prague Fashion Week, kde som mal v pláne byť aj tento rok s burlesque show a celé som to poňal úplne iným spôsobom. 

Vzhľadom na bezpečnostné opatrenia sa túto sezónu MBPFW nekonal, čo je logické a správne, ale určitým spôsobom to narušilo moje plány. Show sme sa rozhodli presunúť až na ďalšiu sezónu, takže teraz pracujem veľmi intuitívne a flexibilne vzhľadom na situáciu. Pripravujem limitovanú sériu produktov a konečne mám čas upratať si všetky veci i svoje myšlienky. Popritom riešim výrobu rúšok a nejaké projekty, ktoré budú uvedené po pandémii.

2/ Je to asi veľmi všeobecná otázka a viaže sa na dobu trvania pandémie. Určite to rozbilo nejaký vzorec podľa ktorého fungujeme. Nestalo sa to len v módnom dianí, ale celkovo v každej jednej oblasti a u každého jedného človeka. Či už v pracovnej alebo osobnej oblasti. A aký to bude mať priebeh a dopad neviem… Treba byť flexibilný, vnímať čo sa deje, čo ľudia chcú, čo potrebujú a tomu sa prispôsobiť. 

MARINA ŽIAKOVÁ 

IG: marina.fashiondesign

Modely sa dajú priamo objednať u návrhárky, stačí napísať správu na Instagrame.

1/ Nová situácia ma zastihla v čase, keď som intenzívne pracovala na dvoch projektoch a módnych kolekciách. Mala som plno nápadov, inšpirácie a chuti šiť. Prednedávnom som získala patent na Úrade priemyselného vlastníctva na môj model UFOdress, ktorý má vyše 50 variácií nosenia, keďže v sebe skrýva šaty, nohavice i sukňu. Plánovala som konečne aktívne rozbehnúť jeho predaj. 12. 3. sa však všetko zmenilo. Odrazu sa mi všetko akoby vyplo, najmä moja tvorivosť. Necítila som sa vnútorne slobodná. Len som šila rúška v akomsi schvátenom stave pre každého, kto ma o ne požiadal – priatelia, známi, umelci, dôchodcovia i hasiči. Trvalo to mesiac. Jedna známa mi v začiatkoch pandémie napísala: „Marina, veď vy teraz ušijete celú kolekciu.“ Bolo to však práve naopak, vôbec som nedokázala tvoriť. Až po mesiaci som začala cítiť aké si prebudenie. Dostala som chuť tvoriť a pracovať na svojich projektoch, ale cítim sa, akoby som stála na úplnom začiatku. Ide to strašne pomaly, nesmelými krokmi, ale ide… Znovu som sa vrátila k svojim kolekciám MARINÁ pre Marínu a ERNA.

Kolekcia MARINÁ pre Marínu (šaty nielen na svadbu) vznikla k 200. výročiu Andreja Sládkoviča a Maríny Pišlovej, ktorej poet venoval najdlhšiu báseň na svete. Spolupracujem pri tom s projektom Banka lásky v Banskej Štiavnici. Kolekcia mala byť pôvodne prezentovaná na festivale Lubfest v júni 2020 v Banskej Štiavnici. A kolekcia ERNA je venovaná tvorbe slovenskej sochárky Erny Masarovičovej. Jej cieľom je upozorniť na výnimočnú tvorbu tejto umelkyne a zároveň preniesť formy sôch do odevu a odevnej formy. Spolupracujem s ateliérom EM a dcérou Erny Masarovičovej Katarínou Kissoczy, dokonca som od nej dostala aj látky, ktoré jej mama nestihla použiť, keďže zomrela. Už som z nich ušila tri modely, nesú v sebe ducha ERNY. Kolekciu by som chcela potom prezentovať na Fashion LIVE!

2/ Žiaľ, situácia okolo koronavírusu už dopad na módne dianie v Čechách a na Slovensku má, samozrejme, veľmi negatívny. Ale verím, že po skončení pandémie ľudom začnú chýbať krásne veci, nakupovanie odevov, ale s rozumom. Verím, že lokálny dizajn bude viac vyhľadávaný. Myslím si však, že pravdepodobne budeme nútení znižovať ceny, aby sme mohli ďalej tvoriť.

Zdroj foto: Andrea Jacenková, Martin Tomečko, archív MBPFW, Tomáš Benedikovič, Boleslav Boška, archív Mariny Žiakovej, Lívia Štokingerová, Marcel Gonzalez Ortiz

Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano