Ako funguje módny biznis na Slovensku a čo je jeho budúcnosť? O tom sme sa porozprávali so zakladateľkou módneho konceptu LUXED, Carolinou Danišovou.
Milovníčka módy, študentka Webster University Vienna a mladučká majiteľka fashion konceptu LUXED v Bratislave. Je niečo, na čo som v tvojej kariére zabudla?
Začínala som ako obchodná zástupkyňa kozmetickej značky. Popritom som študovala vo Viedni. Prirodzenou cestou cez lásku k móde a pekným veciam som sa dostala až k vytvoreniu môjho prvého fashion bazárika v roku 2017 ktorý postupne prerástol do LUXED a pomaly začína rásť v Bratislave na Trenčianskej 47.
Ako vznikol nápad vytvoriť LUXED?
Vždy som inklinovala k móde, dizajnu a všetkému peknému. Už ako malé dieťa som vymýšľala outfity sestre či mame. Vždy ma bavilo obliekať sa, kombinovať, vytvárať niečo zaujímavé. V rodine sme veľké fanúšičky módy a cestovania. Veci sa nám takto začali kopiť a preto som už pred rokmi vytvorila instagramový účet LUXED, kde som ponúkala moje prvé kúsky. Neskôr sa k nim pridalo oblečenie a doplnky z celej našej rodiny a od kamarátov. Vecí bolo stále viac a tak som sa rozhodla, že pre túto kvantitu potrebujem skutočnú platformu vrátane kamennej predajne. Úprimne, vždy som snívala o takomto koncepte, vďaka ktorému môžem potešiť desiatky ďalších ľudí.
Práca v móde je jedna vec, vlastniť obchod je druhá… Aký bol stret s realitou pri založení vlastného biznisu?
Podnikať na Slovensku v dnešnej dobre nie je vôbec ľahké. Snívať sa dá bez obmedzení, ale zrealizovať sny stojí veľa síl. A tie si takýto koncept obchodu, akým je LUXED, vyžaduje.Zohnať tie najkrajšie kúsky od tých správnych ľudí a nájsť im nových majiteľov je často náročné. Drvivá väčšina kúskov pochádza priamo odo mňa, mojej rodiny a blízkych kamarátiek. Veci do bazáru môže priniesť ktokoľvek, ale momentálne je 90% kúskov z už spomínaných zdrojov. Kontrola autenticity je u mňa kľúčová, viackrát sa mi zdalo, že niečo nie je originál a veci som do LUXED nezobrala. Za roky viem veľmi dobre rozoznať originalitu, poznám materiály, vôňu či zvuky, ktoré produkty môžu vytvárať. (smiech)” Usilujem sa mať výhradne taký tovar, aký by som si ja sama kúpila, prípadne aký by som kúpila ako darček.
Akú cieľovú skupinu zákazníkov chceš osloviť?
Orientujeme sa prioritne na ženy všetkých vekových kategórií a konfekčných veľkostí. Od mladých dievčat, ktoré hľadajú svoj prvý luxusný kúsok, až po podnikateľky, ktoré si často zadovážia aj niekoľko produktov naraz. Hlavne sa však zameriavame na moderné pracujúce ženy, ktoré vedia, čo chcú, a hľadajú tovar, ktorý inde len tak nevidíte. Zákazníčky, ktoré túžia byť jedinečné, moderné a odlíšiť sa od ostatných. Tím nášho butiku si dáva záležať na jedinečnom prístupe ku každému. Vždy radi profesionálne poradíme vo výbere oblečenia, správnej kombinácie farieb a doplnkov.
Ponúkaš čisto dámsky sortiment?
V ponuke nájdete dámsky, ale aj pánsky sortiment. V budúcnosti by sme sa radi venovali viac pánskej móde. Už čoskoro sa náš priestor na Trenčianskej 47 rozšíri o pánsku časť, pričom v aktuálnej ponuke sú aj desiatky krásnych kúskov pre našich najmenších zákazníkov, takže na jednom mieste nájdete jedinečné kúsky pre seba ale napríklad aj pre svoju rodinu. Módy „na jedno kopyto“ je na Slovensku dosť. Radi by sme priniesli niečo iné, zaujímavé.
Okrem správneho zacielenia na zákazníkov je pre úspešný butik dôležitá aj poloha. Bolo ťažké nájsť v Bratislave dobrý priestor pre tvoj butik?
Poloha je jeden z najkľúčovejších faktorov pre otvorenie biznisu. Naša cesta pri hľadaní obchodného priestoru nebola vôbec hladká. Nakoniec sme zakotvili v priestoroch industriálnej budovy neďaleko Košickej a Miletičovej ulice s dostupnou polohou zo všetkých strán mesta a hlavne výborným parkovaním priamo pred priestorom LUXED úplne zadarmo. To boli hlavné faktory pri rozhodovaní, kde práve otvárame kamennú predajňu.
Ako sa najčastejšie dozvedia zákazníci o tebe a o LUXED?
V dnešnej dobe je veľmi dôležité mať založené sociálne siete pre akýkoľvek biznis. Zákazníci nás môžu nájsť hlavne na Instagrame pod názvom @LUXEDBAZAR. Tu nájdu v ponuke zverejnenú väčšinu nášho tovaru a vedia si konkrétne kúsky aj objednať rovno cez správu, alebo v rámci odporúčania známeho prídu osobne priamo do predajne.
Aké značky záujemcovia v tvojom concept store nájdu?
Chceme, aby zákazníci našli v ponuke veci, ktoré nie sú veľmi zastúpené v iných obchodoch v Bratislave. V ponuke máme ikonické módne kabelky či tašky od svetových návrhárov a značiek ako Gucci, Givenchy, Chanel, Dior, Hermés, Balenciaga, Fendi, Burberry, Saint Laurent, Valentino, Bottega Veneta, Versace, Prada, Off White, Maison Margiela, Jacquemus, Jimmy Choo, Brunello Cucinelli, Chopard a ďalšie. Skoro novú kabelku Burberry u nás zákazník zoženie aj za dve stovky.
K akým značkám, trendom, štýlom inklinuješ? Čo ťa dokáže v móde najviac ovplyvniť?
Najprehľadnejšie je to vidieť asi na mojom Instagrame, kde fotím módu pravidelne. Najviac je mi však blízky moderný minimalizmus kombinovaný s nadčasovými kúskami v podobe kožených tašiek či obuvi. Môj spôsob obliekania však veľmi ovplyvňuje to, ako sa ráno vyspím. Niekedy mám náladu byť elegantnejšia, iný deň sa chcem len cítiť pohodlne v teplákovej súprave. Nie som typ človeka, čo si večer prichystá outfit na druhý deň. Ráno stojím pred skriňou plnou oblečenia a „nemám si čo obliecť“, to sa deje takmer pravidelne. Trendy v oblasti módy sledujem, samozrejme, stále, no nenechám sa nimi bezhlavo ovplyvňovať. Ostávam verná hlavne tomu, v čom sa dobre cítim. Názory ostatných ma významne neovplyvňujú.
Ktoré sú tvoje najobľúbenejšie nákupné destinácie v zahraničí?
Musím sa priznať, že v poslednej dobe sa mi nepodarilo cestovať toľko, koľko by som chcela. Veľmi rada však nakupujem vo Viedni. V jednom meste nájdete zmes toľkých štýlov a značiek – od „vintage“ vecí až po „high end“ značky. Okrem Viedne mám rada nákupy vo Francúzsku či Dubaji.
Korona-kríza poriadne vyobracala módny svet. Čo je podľa teba „the next big thing” v móde?
Veľmi sa teším, že do popredia sa už aj v móde dostáva dôraz na kvalitu, trvácnosť a ľudia čoraz častejšie rozmýšľajú pred tým, než si niečo zadovážia. Viac uvažujú o tom, aký dopad má výroba oblečenia na našu planétu. Vidím to hlavne na našich zákazníčkach a zákazníkoch, ktorí vyhľadávajú náš koncept store práve kvôli udržateľnosti a kúskom, ktoré urobia radosť viac než jednému majiteľovi. Naši zákazníci sú ochotní si radšej priplatiť za kvalitné oblečenie z druhej ruky, ktoré budú nosiť niekoľko rokov a nevytvárať tým zbytočný odpad. Takáto móda sa posúva z bežného denného oblečenia na úroveň „fashion collectibles“ čiže zberateľské kúsky s nadčasovou hodnotou.
Zdroj foto: LUXED, autorka