Už po štvrtý raz prebehla unikátna fashion show, kde prezentujú svoje práce študenti českej UMPRUM (Vysoká škola umelecko-priemyselná) a Royal Academy of Fine Arts v Antverpách. Akcia je verejne prístupná, čo je sympatický krok vo svete módy, ktorá nezmyselne segreguje svoje publikum. Tentoraz sa predstavilo viac než 20 mladých talentov s prekvapivo zrelými konceptmi a sebavedomým prevedením. 

Prehliadky boli rozdelené do dvoch blokov. Ten prvý by sme mohli označiť troma hlavnými atribútmi: odev ako inštalácia, ženský minimalizmus a recyklovaná móda. Všetkými kolekciami sa vinula unifikovaná myšlienka zdravého nadhľadu. Väčšina prác nepôsobila ako študentská, váhavý amatérizmus by ste tu hľadali len veľmi ťažko. Mladí dizajnéri vládnu pevnou a profesionálnou rukou, svoje odevy doslova skladajú po kúskoch, precízne zošívajú a dávajú si záležať aj na najdrobnejších detailoch. 

Púšťajú sa do zložitých technológií strihu, viacnásobného vrstvenia, techniky vlastnoručného farbenia textilu, pracujú so skulpturálnym vyjadrením a vyrábajú svoje autorské doplnky. Nedala sa nepovšimnúť všeobecná tendencia zveličovať jednotlivé prvky oblečenia: akcentované línie ramien, nafúknuté fazóny, karikaturizáciu topánok, ktorá vznikala niekoľkonásobným zväčšovaním podošvy i opakovaná dekonštrukcia jednotlivých základných kúskov šatníka: saka, korzetu či nohavíc. 

Foto: India Ray

Ďalšou zjednocujúcou črtou bolo zahaľovanie tváre. Trend masiek a totálnej anonymity sa do kolekcií vkradol v rozličných variáciách: od luxusných retiazkových „čeleniek“ na hlavu, maxi slnečných okuliarov z farebného plexiskla, textilných rúšok až po šatky s lyžiarskymi okuliarmi na štýl burky. 

Keďže prezentovaných kolekcií bolo viac než dosť, rozhodla som sa vybrať len tie môjmu oku lahodiace. Na druhý blok prehliadok som sa už, bohužiaľ, z časových dôvodov nedostala, takže sa vyjadrím len k dizajnérom z toho prvého.  

Minjae Chang: FUTURE IMMIGRANT

Študentka Royal Academy of Fine Arts v Antverpách sa narodila v Južnej Kórei, čo značne ovplyvňuje celkovú estetiku jej autorskej tvorby. Zjavná inšpirácia tradičným kórejským krojom hanbok (한복) a jeho typickými žiarivými farbami kombinuje s avatgardnou potlačou textilu. Základným princípom kolekcie „Future Immigrant“ je vrstvenie textúr a vzorov.

Neónové farby, divokosť streetwearu a skulptúrovité železné konštrukcie, na ktorých boli upevnené nielen štýlové slnečné okuliare z farebného plexiskla, ale i samotný odev. Mae Chang dekonštruuje jednotlivé kusy oblečenia a vytvára akýsi futuristický vyšívaný patchwork. Vrchná nylonová časť odevov má aj originálnu vnútornú vzorku, takže sa dajú nosiť obojstranne. Návrhárka pri tvorbe použila aj zvyškové tkaniny zo športových dresov a vybavenia, interiérové textílie k vytvoreniu výsledného upcycling mix-match výzoru. Súčasťou kolekcie bola aj autorská obuv na platforme, vychádzajúca z klasického dizajnu creepers.

Sára Michailidis: INNER VISION
Veľmi striktný autorský rukopis: asketické strihy, farebné combo bielej a malinovej červene, pruhy, ostne a latex ako oživujúce prvky minimalistickej kolekcie. Autorka zručne pracuje so syntetickým materiálom, ktorý formuje do kolážovitého korzetu, opasku alebo efektného goliera s ostňami. Niečím mi jej tvorba pripomína odevy Zdeňky Imreczeovej. 

Dazzle Zexian Liu: OUT OF SENSES

Fantastické dystopické kostýmy. Ohurujúca, až scénická estetika. Neuveriteľná prepracovať každého detailu. Môj absolútny favorit z prvého bloku prehliadok. Toto mladé modrovlasé žieňa, pochádzajúce z Číny, sa módy rozhodne nebojí a tvorí odvážny presah medzi sviežim haute couture a divadelnými kostýmami. Bola to dráma od začiatku do konca. Látky na kolekciu si vyrobila autorka sama rôznymi technikami ručnej potlače.

Dominuje zlatá farba, pestré lesklé povrchy, čipka, látky pripominajúce brokát. Mimoriadna technologická zručnosť je vidieť v jednotlivých vrstvách – korzety, kreatívne riešené rukávy, riasenie a zámerne nafúknuté línie poukazujú na silnú inšpiráciu historickými odevmi. Zvláštnu pozornosť si zaslúžili aj ozdoby hlavy z kovu a retiazok, fascinujúca tvorivosť pri riešení golierov i obuvi, ktorá svojou konštrukciou môže pokojne figurovať v polohe svojrázneho umeleckého solitéru.

Transformerjacket: UNCANNY VALLEY

Upcycling, dematerializácia, transformácia a personalizácia odevu. Transformer Jacket je módny koncept, ktorý sa zamýšľa nad kolobehom a posmrtným životom oblečenia. Hľadá nové estetické formy a funkcie obleku, známej „office uniformy“, ktoré pretavuje do nových podôb, aby im sprístupnil novú kvalitu a predĺžil ich existenciu. Jednotlivé časti odevu sa dajú odnímať a opäť skladať dohromady podľa individuálních predstáv svojho nositeľa. Na prehliadke sme mali možnosť vidieť akési dekonštruované základy základných častí oblečenia, ktoré boli prevrátené a reinterpretované, aby nadobudli nový účel využitia.

Valérie Jurčíková: YOU SEE WHAT YOU SEE

Triezva, ženská hra na detail. V tejto kolekcii sa formuje návrhárka, ktorá intuitívne cíti, ako sa chcú moderné mladé ženy obliekať. Čisté línie šiat sú nabúrané nápaditými fragmentmi – prešívaným korzetom, nazberkanými punčocháčo-čižmami, rukavicami, alebo balónovitým blejzrom. Umiernená práca s farbami – dominovala čierna, béžová a sýta oranžová – dáva tušiť, že autorka preferuje jednoduchosť nad prekombinovanými konceptmi, no zároveň sa nebojí experimentovať. Najkrajším kúskom tejto kolekcie boli určite čierne minišaty s nádhernou volánovou aplikáciou po bokoch. 

Birgit Steinbusch: ABDOMINOPLASTY

„Keď sa ženské telo stane syntetickou sochou. Moja kolekcia je o kontraste medzi prirodzenosťou a umelosťou,“ píše na svojom Instagrame dizajnérka. Aj samotný názov kolekcie je veľavravný – je to odborný názov plastickej operácie brucha, kedy sa odníma nielen prebytočný tuk, ale i prevísajúca koža. Jeden z modelov bol tiež inšpirovaný fotografiou od slávneho fotografa Irvinga Penna „Foot Care“. Steinbush mimoriadne obratne narába s umelými materálmi a dokáže ich stvárňovať v neobvykle pôvabnom ženskom vydaní. Jemne fialový overal s lesklým povrchom a rôzne formy riasenia v kombinácii s priliehavými kusmi tvoria neobvykle sofistikované siluety s nádychom dievčenskej nevinnosti. 

Jan Nový: LISTEN SON, SAID THE MAN WITH THE GUN

Nežné pastely a hra na tému tvrdých mužov so zbraňami – inšpirácia army štýlom, bombermi, camouflage a military estetikou. Oceňujem najmä krásne ušité kabáty s dômyselnými detailami na zadnej strane vo forme šatky či mašlí. Cit pre delikátne farebné kombinácie a strihovú hravosť sa prejavil aj na lososovo-ružovom saku s atypickým zapínaním, ktoré dopĺňali pastelové oversized nohavice v jemnom olivovom odtieni. Konečne niekto, kto dokáže umne zapracovať pastely do mužskej konfekcie.

Spilka + Maňa Berec: TITAN

Len čo sa vynoril spoza bielej opony prvý model, napadla mi Rallye Dakar v púšti. Evokovali ho najmä šatky obtočené okolo hlavy modeliek, umocnené veľkými slnečnými okuliarmi. Obdoba motorkárskych búnd s dôsledným prešívaním, neutrálna farebná paleta v béžových, zemitých, škoricových a čokoládovo-hnedých odtieňoch sa dobre vynímala na lesklých materiáloch ako bol satén či plisé. Lukáš Spilka svoje šaty i kabáty šperkuje špeciálnymi technikami prešívania, viazania a vytvára materiál rôznymi technikami splietania. Šaty, vesty i bundy s aplikáciami už na prvý pohľad zaujmú precíznym ručným spracovaním a remeselnou zručnosťou.

Jarda Praha: JARDA PRAHA SEASON 1

Hneď ako sa divadlom X10 rozozneli tóny piesne „Dlouhá noc“ od Heleny Vondráčkovej, asi všetci tušili, že tu pôjde u ťažkú recesiu, ktorú nie je možné brať vážne. Vtipná alegória na ikonické modely od Balenciagy, Vetements, statement tričká od Diora, fake Swarovski, český socializmus, rohlíky, chlebíčky a prázdne fľašky od piva. Všetko fajn, ale kde ostala vlastná autorská tvorba?

Luka Mooibroek: FRESH-SWEET-SOUR

Technika patchworku v pestrofarebných obmenách. Autorka najradšej pracuje s kúskami textilu v tvare kocky, ktoré následne zošíva do asymetrických midi šiat s golierom, alebo na ne aplikuje kožušiny či strapce v rôznych líniách. Za pozornosť stáli dlhometrážne autorské patchworkové látky, z ktorých dizajnérka omotávaním vytvorila blúzku alebo dlhú sukňu.

Nebojme sa o budúcnosť módy. Nadchádzajúca generácia mladých tvorcov je totiž všetko len nie stratená…

Foto: Damián Skořepa, India Ray

Viktória Vargová
Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano