Skvost českej barokovej architektúry Invalidovna v pražskom Karlíne sa stala dejiskom tohtoročnej jesennej edície Mercedes Fashion Prague Fashion Week, ktorého ambíciou je predstaviť nadchádzajúce trendy na budúcu jar a leto v podaní už renomovaných česko/slovenských dizajnérov, ale i mladých talentov. Tento rok MBPFW lámal rekordy. Mohol sa pochváliť zatiaľ najdlhšou runway zo všetkých ročníkov a najvyšším počtom predvádzajúcich: návštevníkom sa predstavilo až 21 módnych návrhárov a značiek, z toho 4 vysoké školy (tri české a jedna japonská). V súlade s čoraz urgentnejším enviromentálnym tlakom nielen vo svete, ale aj v našich končinách bol súčasťou prehliadok aj blok s konceptom sustanaible a ethical fashion. Čo všetko tohtoročný MBPFW priniesol vám postupne predstavíme v našich reportážach.  

Foto: archív MBPFW, Guillaume Roujas

Temné priestory Invalidovny, inšpirované rímskou antickou architektúrou, poskytli obľúbenej českej návrhárke Zuzane Kubíčkovej dokonalé pozadie pre odprezentovanie novej kolekcie Couture 2020. Pre Kubíčkovej fashion exhibície je vždy typická určitá zasnenosť, cyklická práca s témou feminity, intimita a určitá neuchopiteľná, dráždivá éterickosť.

Foto: archív MBPFW, Guillaume Roujas

Pre vytvorenie dekadentnej atmosféry tentoraz postavila modelky do presklených vitrín. Koncept skleneného boxu nie je žiadnou novinkou, ako prvý ju použil anglický návrhár Alexander McQueen vo svojej kolekcii „Voss“ na sezónu SS01. Kubíčková mimoriadne rada pracuje s interaktivitou návštevníkov a necháva modelky autenticky spočívať vo vymedzenom priestore so starostlivo kurátorovanými objektmi, ktoré vždy harmonizujú s odkazom danej kolekcie. 

Foto: archív MBPFW, Guillaume Roujas

Svoju obvykle nežnú ženu zahalenú do krehkých živôtikov tentoraz obliekla do saka a nahých korzetových korpusov. Charakteristické čipky, perly a výšivky ustúpili do pozadia a Kubíčková predstavila silnú ženu v rôznorodých variáciách power dressingu. Kolekcia pozostáva zo súboru 15 modelov. Návrhárka pracovala s témou dámskeho saka, ktoré sa stalo esenciou celej kolekcie: „Už dlho ma lákala predstava zaoberať sa tradičnými krajčírskymi prvkami v dámskej móde. Sako je zlatý klinec krajčírskeho umenia, pretože za jeho tvorbou sa okrem iného skrýva vysoká technická náročnosť a krajčírska zručnosť. Podľa vypracovania saka ihneď spoznáte, s kým máte tú česť.“ 

Silueta saka je poňatá ako komorná analýza – dostáva výstuže, polstrovanie a dekonštruuje jeho podobu tak, aby niektoré jeho elementy ostali odhalené. Sako ako dlhé večerné šaty, dvojradové sako v predĺženej fazóne s akcentovanými ramenami a cigaretovými nohavicami s pukmi v pastelovej ružovej, sako transformované do asymetrických minišiat, spodná časť saka ako high waist sukňa so zdobenými vreckami a korzetom vyšperkovaným nadrozmernou mašľou na hrudi. Mašľa ako dekoratívny i utilitárny prvok figuroval aj v ostatných modeloch. 

Foto: archív MBPFW, Guillaume Roujas

Všetko korunovala pre Kubíčkovú už typická perfektná krajčírska precíznosť, dôraz na detaily (monochromatické gombíky potiahnuté látkou, efektne riešená vnútorná časť odevov, prepracované lemy vačkov, kontrastné lemovky). Kolekcii dominovala klasická silueta presýpacích hodín so zvýrazneným útlym driekom a oblými, zámerne predimenzovanými podloženými bokmi.

Zdanlivo „obyčajné“ sety: dlhá splývavá sukňa a sako bez rukávov boli doplnené o nahé konštrukcie korzetov, ktoré plnili úlohu opasku, formovali hornú časť odevu alebo slúžili ako východisková „kostra“ šatov. Ako nosný materiál použila Kubíčková vlnený dvojitý krep, ktorý jemne dopĺňala hodvábna organza so saténovým leskom, transparentný nylon, hodvábny zamat či flitre. 

Foto: archív MBPFW, Guillaume Roujas

Použitie neobvykle ostrých farieb – od sýtej purpurovej, fuchsiovej, kobaltovej modrej až žltý odtieň oker znova presvedčilo o tom, že sa návrhárka nebojí prekračovať svoj tieň a nehodlá uviaznuť v komfortnej zóne komerčne úspešných nadčasových kolekcií. Jej lyrická óda na sako je prekvapivým farebným osviežením, ktoré svojím dokonalým krajčírskym prevedením nasýti lačné oko každého znalca, no zároveň funguje ako plnohodnotný odev.

Zdroj foto: archív MBPFW, Guillaume Roujas, Anna Kovačič

Viktória Vargová
Viktória Vargová

redaktorka módy

"The joy of dressing is an art." John Galliano