V hlavnej úlohe: Martina Krupčíková o práci make-up artistky, trendoch a chybách v líčení

Martina Krupčíková stojí za make-upom množstva najrôznejších reklamných kampaní, tituliek časopisov, editoriálov, módnych prehliadok a svojimi šikovnými rukami premenila nejednu nevestu na éterickú vílu. Ako tej najpovolanejšej sme sa jej preto spýtali na aktuálne make-up trendy, aj na to, akých chýb sa Slovenky pri líčení dopúšťajú najčastejšie.

Dnes máme sociálne siete plné tzv. „make-up artistiek“. Len zlomok z nich sa však dokáže uplatniť. Aký je tvoj recept na úspech?

Áno, je pravda, že make-up robí, alebo chce robiť veľmi veľa ľudí a aj sociálne siete k tomu prispievajú. Je to teraz trendy profesia. Ale myslím, že nie každý má ambíciu líčiť iných ľudí. Určite je aj veľa takých, ktorí líčia skôr seba a ukazujú svoj talent na Instagrame týmto spôsobom. Ale to sú skôr make-up/beauty influenceri alebo ako sa to dnes nazýva (úsmev). Sú aj reálny make-up artisti, ktorí popri líčení iných stíhajú robiť inšpiratívny content na Instagram a pred nimi teda klobúk dole. Môj recept nie je nič iné ako poctivo makať (úsmev). Začiatky nie sú jednoduché, treba si vybudovať kontakty, veľa pracovať zadarmo alebo za skromné honoráre, byť pracovitý, trpezlivý, skrátka, získavať prax. Portfólio na Instagrame je super vec a môže priniesť príležitosti, postupné získavanie skúseností nám však žiadne Instagramy ani iné siete nenahradia.

Robievaš make-up do reklám, na obálky časopisov, ale aj make-up pre nevesty, plesový make-up a podobne. Čo z toho robíš najradšej?

Páči sa mi práve tá rozmanitosť. Že nie som každý deň na tom istom mieste s tými istými ľuďmi. A že nemusím robiť len jeden druh líčenia, lebo každý typ práce, či už točenie, fotenie, prehliadka alebo svadba, má svoje špecifiká. Ale všetko má svoje výhody aj nevýhody, samozrejme. Napríklad nakrúcania vedia byť zaujímavé, ale častokrát trvajú od skorého rána do neskorého večera a podobne. Cez týždeň väčšinou behám po rôznych foteniach a točeniach a piatky/soboty sa venujem klientkám. Je to pestré, zaujímavé a niekedy únavné, ale tak to má byť (úsmev).

Máš v oblasti make-upu nejaké vzory make-up artistov, ktoré sa oplatí sledovať?

Jasné! Rada sledujem prácu mnohých make-up artistov. Myslím, že to bolo cca pred 10 rokmi, keď som objavila vtedy ešte začínajúci YouTube kanál sestier Chapmanových “Pixiwoo”. Ich tutoriály som bola schopná pozerať dlhé hodiny a bavia ma dodnes. Samozrejme, Lisa Eldridge, jej videá by mali byť povinné učivo na školách makeupu (úsmev). Rada sledujem aj Instagramové hviezdy a vizážistov celebrít ako napríklad Nikki Wolf, Hung Vanngo, Patrick Ta, Mia Connor a tak ďalej. Majú možnosť líčiť samé nádherné ženy a na to, s akým citom vedia podčiarknuť ich krásu sa jednoducho dobre pozerá. V ostatnom čase ma však najviac baví Katie Jane Hughes pre jej minimalistický, ale veľmi efektný štýl. Zo slovenských sa oplatí sledovať napr. Janu Olšinskú, Lukáša Kimličku a Annu Adamičkovú.

Nedávno si začala na tvojom Instagrame publikovať videá, kde ženám ukazuješ, ako sa nalíčiť. Akých chýb sa podľa teba Slovenky v líčení najčastejšie dopúšťajú?

Často sa stretávam s tým, že ženy zanedbávajú starostlivosť o pleť, čo je úplný základ nielen pre zdravie pleti, ale aj pre pekný make-up. Keď pleť dostatočne nehydratujeme, nechránime pred slnkom a nepijeme dosť vody, je to na nej vidieť a make-upom sa to nedá zachrániť. V samotnom líčení sú to ostro ohraničené kontúry, napríklad pri nanášaní bronzera a líčok. A nelichotivo vytrhané obočie. To nám vie zbytočne pridať vek.

Dovolia ti klientky, aby si im poradila, čo im najviac pristane, alebo sa skôr stretávaš s konkrétnymi požiadavkami, ako by mal podľa zákazníčok make-up vyzerať?

Väčšinou už majú približnú predstavu o intenzite make-upu – či majú náladu na niečo jemné alebo výraznejšie, ale rady si nechajú poradiť. Vždy s klientkou konzultujem pred aj počas líčenia čo sa jej páči a nepáči, aby sa cítila uvoľnene a mala istotu, že keď sa potom uvidí v zrkadle, nebude vyzerať diametrálne inak alebo a horšie ako si predstavovala (úsmev). Popritom jej aj ja hovorím moje názory a snažím sa jej čo najlepšie poradiť, čo jej pristane. Lebo nie je nič horšie, ako keď svadobná hostka s požiadavkou jemných zlatohnedých očí skončí s čiernymi dymovými a vizážistka už nemá čas to napraviť. Počula som už o rôznych skúsenostiach.

Stalo sa ti už, že to, čo si zákazníčka želala jej vôbec nepristalo a predsa na tom trvala?

Stáva sa občas aj to, ale zatiaľ to nikdy nedošlo do takého extrému, že by som zákazníčke nalíčila niečo s čím by som bola úplne nespokojná a nechala ju odísť s vedomím, že je to celé zle a vôbec sa jej to nehodí. Veľmi žiadúce sú napríklad „mačacie linky“, ktoré predĺžia oči a vytvoria sexy pohľad, ale nie každému sa takéto linky hodia k tvaru očí a viečok. Takže keď mi zákazníčka ukáže fotku modelky s výraznými mačacími linkami že “toto chcem”, ale nemá ideálny tvar očí práve na tento typ liniek, určite ju nezačnem líčiť tak isto. Vtedy jej navrhnem a vysvetlím čo by bolo pre ňu vhodnejšie a prečo. Napríklad linku by som roztieňovala tak, aby svedčala danému tvaru oka, ale želaný efekt mačacieho pohľadu by pritom zostal. Vždy sa nájde cesta. Asi mám šťastie na klientky, ktoré si dajú poradiť.

Trpíš profesionálnou deformáciou a pozoruješ make-up žien na ulici?

Pozorujem to neustále či chcem alebo nie (smiech). Priznávam, že niekedy v duchu aj hodnotím a hneď mi behá hlavou ako by som to spravila ja. Občas ma na make-up okoloidúcich upozorní môj frajer a spýta sa na môj názor (smiech). Niekedy je to zaujímavé a inšpiratívne. Niekedy sa však pristihnem, že “líčim” aj keď sa s niekým len rozprávam zoči voči, to je už fakt deformácia, ale pre make-up artistov asi nič neobvyklé.

Čo ty a mejkap? Na Instagram často pridávaš fotografie, kde si úplne bez make-upu.

Líčim sa čím ďalej, tým menej. Nemám problém ísť úplne nenalíčená, okrem možno svadby alebo nejakej špeciálnej udalosti asi hocikam. Som stále lenivejšia líčiť samu seba. Keď sa potrebujem na bežný deň rýchlo upraviť, tak si dám len ľahký podkladový make-up, dokreslím obočie, líčka, farebný balzam na pery a idem. Áno, červený rúž mi dodáva sebavedomie, ale necítim sa bez neho škaredá. Make-up vnímam ako nástroj sebavyjadrenia, je to sloboda a kreativita, nie niečo nevyhnutné za čo sa treba skrývať. O to viac si užívam keď mám čas a náladu sa s make-upom pohrať a nalíčiť sa o čosi viac.

Preferujú Slovenky vo všeobecnosti viac prirodzenosť alebo výrazný make-up?

Myslím, že taký decentný stred. Na bežný deň do práce je to určite skôr prirodzenosť, žiadne tiene, iba maskara a nejaký prirodzený rúž alebo lesk to istia. Keď sa už dávajú nalíčiť, tak by to pochopiteľne malo byť špeciálnejšie. Slovenky sa určite neboja ani výrazného make-upu. Väčšinou však kladieme dôraz len na jednu vec, ktorou chceme upútať a zvyšok k tomu doladíme. Napríklad dymové oči a neutrálne pery, alebo naopak výrazný rúž a decentnejšie oči, nikdy nie všetko naraz. Keď si dáme výraznejší make-up, účes a šaty by mali ustúpiť a naopak. Niekomu sa hodí aj viacero výraznejších prvkov, celková vizáž by však mala harmonizovať.

Čo by nemalo chýbať v kozmetickej taštičke žiadnej ženy?

Balzam na pery, rúž alebo lesk, sprej na osvieženie tváre počas dňa, deodorant, ten používam len prírodný a osvedčil sa mi od slovenskej značky Ponio a kto má mastnejšiu pleť odporúčam odmastňovacie papieriky. Do tých netreba veľmi investovať, praktické sú napr. od značky Essence. A ešte púder.

Si zástankyňou cruelty free a vegánskeho make-upu. Aké sú takéto tvoje obľúbené kozmetické produkty, na ktoré nedáš dopustiť?

Áno, uprednostňujem produkty netestované na zvieratách a keď sú aj vegánske, je to veľké plus. Keďže pri mojej práci nakupujem kozmetiku viac než je bežné, cítim zodpovednosť prihliadať aj na tieto aspekty. Čo sa týka starostlivosti o pleť, z tej je u nás v obchodoch veľký výber. Ja momentálne používam krém Skin food light od nemeckej značky Weleda a obľúbila som si aj viaceré produkty od slovenských značiek ako napríklad Malinna a Naomi BioCosmetics. S dekoratívnou kozmetikou je to už horšie, preto nakupujem hlavne na e-shopoch. Najviac ma v poslednom čase oslovila talianska značka Nabla, ich Close up korektor je výborný, rovnako aj Beige mirage krémový rozjasňovač v tyčinke, rúže, ceruzky na pery,… je toho veľa (úsmev).

Trendy v líčení sa rýchlo menia. Čo ťa práve teraz baví najviac?

Teším sa, že sa znova začali nosiť lesklé šťavnaté pery a veľmi matné vysušujúce rúže sú už nejaký čas na ústupe. Na perách sa mi tiež páči, keď ich okraj nie je úplne striktne ohraničený, ale farba je „milimetrík“ po okrajoch rozmazaná. Čoraz viac sa mi páčia aj očné tiene v iných ako neutrálnych farbách. Napr. také ružová alebo oranžová sú lichotivejšie, než by sa mohlo zdať.

Začína sa svadobná sezóna. Aké sú aktuálne trendy v svadobnom líčení?

Na svadobných prehliadkach a v editoriáloch môžeme vidieť najmä čo najprirodzenejšie pôsobiaci make-up, ružové alebo broskyňové líčka aj pery, jemné zemité alebo púdrové tiene do stratena, svieža pleť a prirodzene definované obočie je samozrejmosťou. Žiadne hrubé linky a prehnane husté mihalnice, skôr celková jemnosť a éterická až vílovská ženskosť (úsmev). Takýto typ make-upu je nielen momentálne trendy, ale podľa mňa aj nadčasový a to je pri svadobnom líčení veľmi dôležité. Najdôležitejšie však je, aby sa každá nevesta cítila sama sebou.

Čo miluješ na make-upe a svojej práci vizážistky najviac?

Baví ma tá hra s farbami a textúrami. Je to ako terapia. Najlepšie je, keď mám voľnú ruku a tvár je moje plátno (úsmev). Keď môžem danej žene ukázať ako ju vidím ja. Super je aj to, že mám okamžitú spätnú väzbu. A keď vidím, že sa moja klientka cíti krásna a spokojná sama so sebou, je to príjemný pocit. A keď mi ešte neskôr napíše, že zbierala samé komplimenty, tak to je najviac. Nie je to len tým make-upom, ale hlavne tým ako sa s ním cítila a čo vyžarovala. Uvedomujem si, že práca make-up artistu nie je žiadna charita a make-up nie je nevyhnutná vec pre život, ale čo sa týka dobrej nálady a sebavedomia, vie robiť zázraky.

Zdroj foto: instagram.com/martinakrupcikova, instagram.com/casopisbreak

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close